Avatar billede black-vise Nybegynder
05. august 2006 - 13:50 Der er 44 kommentarer og
3 løsninger

Køb af bærbar til skole brug

Hejsa jeg skal til at købe en bærbar pc til skole brug i gymnasiet.

Jeg har en stationær der ikke fejler det mindste så bærbaren behøver ikke at være en extrem gaming pc, men bare en stille og rolig.

Den skal selfølig være stilet, ikke for stor og gerne veje så lidt som muligt.

Pris helst max 7000 kr. kan i hjælpe mig ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. august 2006 - 16:31 #1
Jeg sidder i en skolebestyrelse for en gymnasieskole og vi udleverer bærbare computere til alle vores 1 g. første gang købte vi IBM. Så klagede folk over at de koste for meget. Anden gang købte vi fujitzu siemens og herefter har vi kun købt IBM.

Hvis du skal have en bærbar der skal kunne holde til at ligge i en skole taske, med alt hvad det indebære, så vil jeg anbefale at du kikker på en IBM, den kan nemlig holde til det og det kan de andre ikke.
Avatar billede black-vise Nybegynder
05. august 2006 - 17:37 #2
Dejlig skole der gad jeg godt at gå..

med hensyn til ibm så er det jo rigtig nok at de er holdbære, min skole har dem også selv.
Jeg synes dog bare at de er for storer og for klodset.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. august 2006 - 19:56 #3
Vælg Fujitsu Siemens.
Det er modellen med mindst brug for service - dog skal det være en professionel maskine.
Her er det nemt at finde ud af hvilke der er professionelle maskiner: De kommer med XP pro præinstalleret.

Til dit behov er denne ideel: http://www.computerstore.dk/shop/varekort.asp?vn=PCBFS0238&kat=&subkat=
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. august 2006 - 19:57 #4
modellen erstattes med mærket - en stavefejl...
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. august 2006 - 19:59 #5
Du skal så kikke på X modellerne, men de koster så en del, f.eks. X 31 eller X41 er ganske små. Om du k nafå dem for 7000,- tvivler jeg lidt på.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. august 2006 - 20:00 #6
Ja...
Det gik lidt stærkt...
http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=1033 - meget billigere :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. august 2006 - 20:12 #7
hmmm...
Kan læse bufferzone ikke er imponeret over Fujitsu siemens - well... der vil altid være nogen med uheldige køb :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. august 2006 - 20:48 #8
Fujitsu laver vel udemærkede bærbare, jeg tror ikke det havde gjort forskel hvis det havde været en dell eller en acer eller andet, IBM er bare klassen over de fleste bærbare når vi taler holdbarhed.
Avatar billede black-vise Nybegynder
05. august 2006 - 21:02 #9
Har lige set netto avisen og ser den bærbar på forsiden: http://netto.dk/Internet/nettodk/catalogue/catalogue.nsf/frameset.htm?OpenPage&catid=1

Men den er vel ikke noget værd vel?

Og en anden ting, john den bærbar du referer til kan den umidbart også klare nogle spil, måske ikke med enorm høj opløsning ?
Ved godt det ikke er en af mine krav men ville være dejligt alligevel hehe :D
Avatar billede black-vise Nybegynder
05. august 2006 - 21:03 #10
Og hvordan er den med hensyn til støjnivue og batteri levetiden?
Avatar billede black-vise Nybegynder
05. august 2006 - 21:04 #11
og sidste ting er det en widescreen pc?
Avatar billede unexperienced Nybegynder
05. august 2006 - 21:56 #12
Vælg Acer den er billigt og man kan få meget for pengene, den er med i tasken til daglig og har er super idiot forsikring...
Avatar billede black-vise Nybegynder
05. august 2006 - 22:12 #13
Mmmn acer,? Hvilken en fx?
Avatar billede black-vise Nybegynder
05. august 2006 - 23:07 #14
intet svar?
Avatar billede unexperienced Nybegynder
05. august 2006 - 23:10 #15
jeg har 4060 med 915 chipset, 1GB DDR2 ram, bus hastighed på den højeste man kan få (?533??433 ...)dobbelt centrino dvs ægte centrino... se mere på edbpriser.dk

købt den sidste år i oktober... efter skolestart så faldt prisen en del ;-) har også valgt den udefra at blæseren ikke synger/skriger/zziiinngger - noget som jeg hader og andre ikke kan høre

obs. hvis du køber på nettet så har firmaet 30 dage for at give dig pengene retur SURT men det er lovligt
Avatar billede unexperienced Nybegynder
05. august 2006 - 23:10 #16
ikke så hurtigt sidder her med server problemer ;-)
Avatar billede unexperienced Nybegynder
05. august 2006 - 23:15 #17
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=163764 min kører også 3d grafik osv
Avatar billede unexperienced Nybegynder
05. august 2006 - 23:27 #18
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. august 2006 - 23:30 #19
Kommentar: bufferzone

Det er vel som man har erfaring til - min er modsat.
Avatar billede black-vise Nybegynder
06. august 2006 - 00:47 #20
Se nu gætter jeg at jeg 100% skal se bort fra den i netto fra imorgen ikke?

Og nu er jeg i tvivl om hvilken bærbar jeg skal vælge, jeg prøver lige at opsumerere hvad den nøjagtigt skal bruges til.

1: Skole brug i timerne, dvs den skal være så lydløs som mulig, og med trådløs net

2: Lang batteri levetid så den kan holde en skole dag ud, dvs bærbar brug ca 6 timer.

3: Skal kunne vise film, gerne dvd så widescreen ville være dejligt.

4: Skal have et stilrent design

5: Ikke være tung

6: Gerne kunne spille spil, behøver ikke at være i fuld opløsning, men ville være rart når man keder sig i fritimerne.

7: Skal være lidt fremtidssikret.

Håber virkelig i kan blive  enig om en der passer mig 100% af de ovennævnte eller en helt anden .
Avatar billede black-vise Nybegynder
06. august 2006 - 01:03 #21
Altså nu har jeg kigget lidt på det og jeg synes nu at

http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=1033

og

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=194336

Ligner meget hinanden på nær hd, ram og videoudgangen

og ved ikke rigtig om jeg har brug for stører hd end 60 men ved ikke rigtig med ramne hvad siger i
Avatar billede black-vise Nybegynder
06. august 2006 - 01:06 #22
Edit: Men for 6999 kr kan man jo få den simens pc med 1 gb ram .. Hvad siger eksperterne ;D
Avatar billede black-vise Nybegynder
06. august 2006 - 01:46 #23
der er vel ingen af dem der understøtter "blåtand" vel?
Avatar billede killifish Nybegynder
06. august 2006 - 09:51 #24
Overholder alt undtagen spil og pris (men har tilgengæld bluetooth): http://www.apple.com/dk/macbook/macbook.html Har en 13" skærm så den er til at få plads til i tasken, og vejer kun 2,4 kilo.

Og ja, jeg køber en i næste uge. Mindste model koster 8700,-

Lige meget hvad du kigger på så lad være med at lade harddiskstørrelsen have indflydelse. Harddiske bliver kun billigere med tiden og de er meget lette at udskifte om et år når du er løbet tør for plads.
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. august 2006 - 10:46 #25
Ja, så er der kun styresystemet at vænne sig til...
Avatar billede killifish Nybegynder
06. august 2006 - 11:10 #26
Macbook'en er Intel-baseret så den kan du installeret WinXP på hvis det er det du vil. Men ellers vil Mac OS sikkert kræve tilvænning - det ved jeg først når jeg har købt min egen. :o)
Avatar billede unexperienced Nybegynder
06. august 2006 - 13:16 #27
jeg vil vælge MINDST 512MB DDR 2 ram, helst noget mere... HD - tja hvis du har brug for en masse film osv så køb et ekstern HD senere de koster ikke så meget og er et must hvis du vil have lidt sikkerhed for at din data kan findes igen hvis puteren stæles, får virus, ect
Avatar billede black-vise Nybegynder
06. august 2006 - 14:07 #28
Kill, det med mac ja det tænkte jeg på men hvis jeg skulle have en så skulle det være den sorte macbook, men den er dog for dyr for mig når det kun gælder skole brug.

Det med at vænne sig til den er intet problem da jeg tidligere har arbejdet på mac.

Okay men hvad siger i generalt og den der http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=1033 ?
Avatar billede black-vise Nybegynder
06. august 2006 - 18:08 #29
Sidste spørgsmål, har lige fundet målene på den bærbar fra laptops og er den ikke rimelig stor:
Dimensioner (B x D x H)
    35.9 cm x 27.3 cm x 3.7 cm
Avatar billede killifish Nybegynder
06. august 2006 - 18:22 #30
jo, skærmen er jo også på 15 tommer
Avatar billede black-vise Nybegynder
06. august 2006 - 20:06 #31
mener mere højden
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. august 2006 - 20:11 #32
http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=1033

Jeg har selv haft fornøjelsen af at arbejde på sådan en en hel dag.
Skærmen er dejlig - skarp og gode farver.
Tastatur har en god kontrast til det mørke kabinet.
De 512 ram er nok til word og surf, men for lidt hvis den skal lave andre ting som rippe en film m.m.
Harddisk er på 5400 rpm hvilket giver en god ydelse.

Alt i alt på en skala fra 1-5: 4.

Det er en professionel maskine men en af de billige.
Der mangler titanium i kabinettet til skærm der forstærker dette svage punkt!
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. august 2006 - 20:12 #33
3.7 cm i højden er ikke meget - det er en mellemting.

Skal den være tyndere, lettere m.m. skal du skrabe nogen flere penge sammen.
Avatar billede black-vise Nybegynder
07. august 2006 - 01:15 #34
Mit valg er truffet, køber den fra laptops.dk, simensen, skal bare lige vide en ting er det 2x 256 mb ram der sidder i den eller 1x 512 ?
Avatar billede black-vise Nybegynder
07. august 2006 - 15:23 #35
har skærmen crystal view
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. august 2006 - 20:13 #36
Det er en professionel maskine, så der er ikke Crystal View på skærmen.
Ram er 1x512 klods.
Avatar billede black-vise Nybegynder
07. august 2006 - 22:43 #37
Okay, hvorfor er der ikke crystal view på en profession maskine, det er da mere behaligt at sidde og skrive og arbejde foran en maskine der har det eller?
Avatar billede killifish Nybegynder
07. august 2006 - 22:55 #38
Farvegengivelsen er typisk en smule... kreativ på sådan nogle skærmen. Der er skruet op for kontrast og/eller farvemætning. Det ser skidegodt ud når man ser film, men det er ikke til at designe på fordi den fine røde du ser på skærmen ikke er den fine røde der kommer ud af trykkerens maskine eller på seerens fjernsyn (alt efter hvad man arbejder med).

Og nej, det holder ikke mig tilbage for at arbejde med DTP på en "glossy" skærm.
Avatar billede black-vise Nybegynder
08. august 2006 - 00:18 #39
Men nu hvor en af mine ønsker indebærer at se film ville det så ikke være bedre med crystal?

Selvom jeg også skal bruge den en del til power point shows.
Avatar billede black-vise Nybegynder
08. august 2006 - 00:38 #40
Og nu er jeg blevet i tvivl igen for hvad med en dell pc?

nspiron 6400 (evalue n08645)

Inspiron 6400 (evalue n08645)
Intel® Core™ Duo Processor T2050 (1.60 GHz, 2 MB L2 cache, 533 MHz FSB), Original Windows® XP Home Edition, SP2 (With Media)

Enhedspris: kr 6.940,00
- kr 200,00
Inkl. moms og levering
  PROCESSOR, OPERATIVSYSTEM & SERVICEPAKKER
Base
    Intel® Core™ Duo Processor T2050 (1.60 GHz, 2 MB L2 cache, 533 MHz FSB)    Rediger
Microsoft® Operativsystem
    Original Windows® XP Home Edition, SP2 (With Media)    Rediger
Udvidede servicepakker
    Ingen serviceopgradering valgt- kun 1 års Collect and Return service    Rediger
  BASISSYSTEM
Skærme
    15.4" WXGA TFT skærm, (1280x800) med TrueLife™- widescreen    Rediger
Hukommelse
    1024MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x512)    Rediger
Harddisk
    100GB (5,400 rpm) Hard Drive    Rediger
Optisk drev
    8 X DVD+/-RW med software- brænner og læser CD og DVD    Rediger
Primært batteri
    9-celle , 80 Whr Li-Ion primær batteri    Rediger
Ekstra batteri
    None    Rediger
Taske
    ingen computertaske    Rediger
Antivirus
    McAfee® Security Centre™ 15 måneders beskyttelse    Rediger
Microsoft® brugerprogram
    Microsoft® Works 7.0 OBS! Indeholder IKKE word og Excel    Rediger
  MULTIMEDIA MULIGHEDER OG OPGRADERINGER
Videokort
    Intel® Media Accelerator 950 grafik op til 256MB delt hukommelse    Rediger
TV-tuner
    None    Rediger
Tilbehør til Microsoft® Media Center
    None    Rediger
Højtalere
    None    Rediger
Lydkort
    No Sound Blaster®Audigy®Audio Option    Rediger
  ANDRE MULIGHEDER
Gedis Bundle Reference
    6400 Multimedia N07645    Rediger
Order Information
    Inspiron™ ordre - Danmark    Rediger
Forsendelsesdokumenter
    System Documentation     Rediger
Adobe Reader
    engelsk - Adobe Reader 6.0    Rediger
Ghost 10
    No Ghost 10 Option    Rediger
Standardgaranti
    1 års Collect and Return service    Rediger
Network assistant
    Network Assist - 90 Day Trial    Rediger
Dell internetordre
    Dell™ Internet ordre.    Rediger
Promotions Hidden Option Class
    Free upgrade from 512MB to 1024MB RAM 533 MHZ    Rediger
Promotions Hidden Option Class
    Free 15 month McAfee Security SW upgrade    Rediger
Promotions Hidden Option Class
    Free upgrade from 60GB -100GB    Rediger
  PRINTERE OG ELEKTRONIKK(S&A PAGE)
Dell Printere
    None    Rediger
Dell™ Handhelds
    None    Rediger
Dell™ LCD TVs
    None    Rediger
Dell™ Projectors
    None    Rediger
  INTERNET ADGANG OG NETVRKS OPGRADERINGER
Modem
    dansk - 56.6k V.92 internt modem    Rediger
Bluetooth
    None    Rediger
Trådløse adgangspunkter og bredbåndsroutere
    Ingen    Rediger
Trådløst netværk
    Intel® Pro WLAN 3945 Internal Wireless (802.11a/b/g 54 Mbps) for Duo Processors     Rediger
  GR DINE DESKTOP OPGRADERINGER BEDRE
Strømforsyning
    65W AC Adapter    Rediger
Farvevalg
    ingen QuickSnap™    Rediger
Diskettedrev og ekstra lagringsenheder
    ingen diskettedrev    Rediger
Tastatur
    Internt tastatur - DK/ Dansk (QWERTY)    Rediger
Eksternt tastatur
    None    Rediger
Mus
    None    Rediger
Sikkerhedsudstyr
    Ingen    Rediger
USB memory-key
    None    Rediger
  OPGRADERING AF FOTOGRAFERING OG VIDEO REDIGERING
Digitalkameraer
    Ingen    Rediger
Web Cams
    Ingen    Rediger
Digital fotografi
    ingen software, kun 60 dagers testversion    Rediger
  SYSTEMETS/OPERATIV SYSTEMETS DOKUMENTATION OG RECO
Recovery- CD med drivere
    Ingen ressource- CD    Rediger
  SERVICE OPGRADERING
Installationsservices
    None    Rediger
  SYSTEMETS/OPERATIV SYSTEMETS DOKUMENTATION OG RECO
Dell Media Experience
    Dell® Media Experience 3.0 Basic    Rediger
  SERVICE OPGRADERING
Hjemmeinstallation
    None    Rediger
Opgraderinger til installation
    Ingen    Rediger
Dataoverførsel
    None    Rediger

Alt dette koster 6785 kr?

Eller er det så bedre at købe simensen hvilken vil give mig mest
Avatar billede black-vise Nybegynder
08. august 2006 - 00:55 #41
eller denne dell:
nspiron 1300 (e- value n08136)

Inspiron 1300 (e- value n08136)
Intel® Pentium® M Processor 735a (1.70 GHz, 2MB L2 cache, 400MHz FSB) , Original Windows® XP Home Edition, SP2 (With Media)

Enhedspris: kr 5.890,00
- kr 200,00
Inkl. moms og levering
  PROCESSOR, OPERATIVSYSTEM & SERVICEPAKKER
Processor
    Intel® Pentium® M Processor 735a (1.70 GHz, 2MB L2 cache, 400MHz FSB)     Rediger
Microsoft® Operativsystem
    Original Windows® XP Home Edition, SP2 (With Media)    Rediger
Udvidede servicepakker
    90 Dages Collect and Return service    Rediger
  BASE SYSTEM
Skærme
    15.4inch WXGA (1280x800) LCD Panel    Rediger
Hukommelse
    1024MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x512)    Rediger
Harddisk
    80GB (5.400rpm) Hard Drive    Rediger
Optisk drev
    8X DVD+/-RW with Software (No Media)    Rediger
Primært batteri
    6 Cell 56Whr primær batteri    Rediger
Ekstra batteri
    None    Rediger
Taske
    ingen computertaske    Rediger
Antivirus
    Ingen sikkerhets- /antivirus beskyttelse    Rediger

Men nu det op til eksperterne (Dvs, JER! ;D) at finde ud af hvilken der passer mig bedst, for pris forskellen på den fra laptop og dem fra dell er ikke så stor men lad mig hører erfaring m.m for som sagt vil ikke bare købe den første bedste.
Undskyld hvis jeg er til for meget besvrær.

ang. windows så er det lige meget om det er home eller pro da jeg alligevel herhjemme har en licence til overs til en win xp pro maskine.
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. august 2006 - 21:05 #42
XP Pro er der kun grund til at vælge hvis man planlægger at logge på domæne med den bærbare.
Avatar billede black-vise Nybegynder
08. august 2006 - 22:25 #43
Okay man hvad siger du til dell maskinerne istedet for den fra laptops?
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. august 2006 - 22:29 #44
Vile nok vælge Inspiron 6400 (evalue n08645) i stdet for den fra laptops.
Specs er bedre.
Avatar billede black-vise Nybegynder
08. august 2006 - 22:53 #45
okay takker, men har du nogen sinde haft erfaring med dells bærbare?
Avatar billede black-vise Nybegynder
08. august 2006 - 22:59 #46
OG er grafikkortet også bedre i dells :
Intel® Media Accelerator 950 grafik op til 256MB delt hukommelse [Omfattet af prisen]

i forhold til den fra laptop?
Avatar billede black-vise Nybegynder
09. august 2006 - 14:36 #47
har bestilt dell's bærbar 6400 og takker for jeres alles hjælp..