Avatar billede miqe Nybegynder
15. juli 2006 - 20:09 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Resourcer for et comunity-site

Jeg er nysgerrig i hvor mange resourcer der skal til at køre et comunity-site.

Helt specifikt tager jeg udgangspunkt i forskellige former for comunity-sites, med et hav af brugere, der logger på dagligt.
Ser bort fra downloads og tung grafik.
Hvad skal der til at køre et site på størrelse med eksperten.dk mht.:
Diskplads på server(e)?
CPU-kraft på server(e)?
Hastighed på internetopkobling(er)?

Hvad er minimums- og rekommanderede krav til ovenstående?
Hvordan ser disse resourcer ud fordelt på forskellige niveauer af antal simultant online brugere?
(Gerne opstillet i tabel-form)

Forestiller mig en eller anden form for unix-server, med Apache, php5 og MySQL.
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. juli 2006 - 20:56 #1
Denne artikel handler lige præcist om dit spørgsmål

http://www.eksperten.dk/artikler/975
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. juli 2006 - 20:59 #2
Det tekniske er faktisk mindre vigtigt. Spørg dig selv hvor mange communities du deltager i fordi teknikken virker overbevisende.

Mit råd er at du får fat i en læøsning der virker fornuftigt. Se f.eks. http://forum.snitz.com der er en ASP baseret community løsning, http://www.phpbb.com derer en PHP baseret community løsning og http://www.fullxml.com der eren ASP baseret portal.

Hardwaren skal være rimelig til atstarte med så dine svartider ikke bliver uacceptable og når du så får succes (læs artiklen) så kan du gunne op
Avatar billede miqe Nybegynder
15. juli 2006 - 21:14 #3
(http://www.fullxml.com/) Microsoft VBScript runtime  error '800a01a8' Hæhæ ;-)

Dine links ser pæne ud, men jeg regner med at lave evt. communities fra bunden.
Avatar billede miqe Nybegynder
15. juli 2006 - 21:19 #4
En meget god og interessant artikel, der er alle 5 points værd, men den besvarer desværre ingen af de spørgsmål, jeg har stillet.
Den burde have været lagt som kommentar, og ikke svar.
Avatar billede miqe Nybegynder
15. juli 2006 - 23:45 #5
Andre der har et svar på mit spørgsmål?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2006 - 02:55 #6
Jeg ville nok starte med en lille server:

1 CPU - Xeon eller Opteron
2 GB RAM - med plads til 2 mere
2 SCSI diske i RAID 0 - med plads til 2 mere
en 2/2 Mbit internet forbindelse

og så udvide efter behov

det er totalt umuligt at gætte på sammenhængen mellem antal brugere
og nødvendigt hardware

der er alt for mange ubekendte

du kan lave en load test, når du har din app
Avatar billede miqe Nybegynder
18. juli 2006 - 09:56 #7
OK. Det lyder meget fornuftigt.
Det er med andre ord ikke helt utænkeligt at køre et comunity-site på en forholdsvis lille forbindelse.
Jeg har en 24/1 Mbit forbindelse fra mit hjem, jeg kan teste på.
Går ud fra at 1 Mbit upload er udemærket indtil, der kommer et fornuftigt antal brugere på sitet.
Du må meget gerne smide et svar Arne.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juli 2006 - 04:10 #8
24/1 er jo asymmetrisk den forkerte vej

derfor foreslog jeg en 2/2

men start i det små og se hvordan det udvikler sig

problemet er ikke at få en hurtigere net forbindelse men at tjene penge nok
til at betale for den hurtigere net forbindelse
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juli 2006 - 04:10 #9
og et svar
Avatar billede miqe Nybegynder
19. juli 2006 - 08:58 #10
Det skal nok passe at jeg har byttet om på 24 og 1 *gg*
Heldigvis er internetforbindelser en hel del billigere i Sverige hvor jeg bor.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juli 2006 - 17:12 #11
det er normalt for privat forbindelser at download er meget stoerre end upload

men for en server har man brug for det omvendte
Avatar billede miqe Nybegynder
19. juli 2006 - 17:39 #12
Havde jeg en anelse om.
Pt. har jeg dog bare en privat forbindelse, som jeg bruger indtil videre.