Avatar billede bluetooth Nybegynder
09. juli 2006 - 18:22 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

GPS-udstyr med TMC og Europa-kort

Har 3.200,- at købe et GPS-system for... Der har været kigger på Acer d100 eller d150 og X-road 300, men jeg kan slet ikke finde ud af det.

Kravene er:

Under 3.200,-
TMC
Europa-kort
Godt navigationsystem (software)
Dansk tale
Evt. andet vigtigt, som jeg ikke ved om ;-)

Det er til min far, og han skøjter mildest talt rundt i det. Og jeg ved intet om GPS-systemer af nyere karakter.

Nogen, der kan hjælpe til en fornuftig løsning?

Mvh. Kenny

PS. Ligger der evt. nogle gode anmeldelser og/eller tests af GPS-systemer i denne prisklasse eller under, er link dertil også særdeles velkomne!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
09. juli 2006 - 19:25 #1
Jeg er sgu nok dum, men hvad er TMC?
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. juli 2006 - 19:28 #2
Avatar billede james_t_dk Juniormester
09. juli 2006 - 19:29 #3
takker. Ang TMC.
Avatar billede bluetooth Nybegynder
09. juli 2006 - 19:31 #4
james t dk: Ja, det er jeg sgu også!? ;-) Det skulle være noget med trafik-opdateringer via de lokale trafikcentre eller hvad det hedder...

Læste noget med, at det er simpel tal-kode, som så oversættes af softwaren til det sprog, man nu bruger. Altså kan man få at vide, at der er kø på en motorvej i Italien pga. ulykke og det vil tage 45 min. at gøre banen køreklar igen f.eks.

Samtidig kan softwaren så beregne en ny rute baseret på en omvej, men som dog leder uden om lange køer og ulykkeszoner... Smart og vistnok ganske effektivt!

Mvh. Kenny
Avatar billede bluetooth Nybegynder
09. juli 2006 - 19:32 #5
Nårh... Ja, et link kunne selvfølgelig også gøre det ;-D
Avatar billede james_t_dk Juniormester
09. juli 2006 - 19:32 #6
Kik på et dedikeret system og få noget der virker. Jeg ved at det er uden for budget. Men en TOMTOM GO 700 eller 710 er et genialt apparat.

TMC ad-on koster under 600 kr.

Har lånt mig til en tomtom go 700 til skiferien. den slår alle systemer og system kombinationer jeg tidligere har leget med!
Avatar billede bluetooth Nybegynder
10. juli 2006 - 15:37 #7
james t dk: Ja, jeg ved det godt :-( Men det kan ikke lade sig gøre at give det ekstra for et sådant system... Ved du, hvor meget mere det bliver, hvis vi taler TOMTOM GO 700 eller 710 med Europa-kort og dansk tale?

Jeg bliver nok nødt til at finde noget til højst 3.200,- med Europa-kort og dansk tale. TMC bliver det måske nok ikke til så. Det er mega vanskeligt.

Mærkerne er Garmin, TomTom, X-road og Acer, som min far har nævnt... Men jeg må nok give op. Jeg er helt på bar bund.

/Kenny
Avatar billede james_t_dk Juniormester
10. juli 2006 - 17:59 #8
TomTom Go 710 er 1000 kr. over budget: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=200840 (med europa og dansk tale) Dertil kommer en TMC accessori, der koster 600 kr: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=210815

Garmin og TOMTOM er dedikerede GPS, X-road er kort materiale, det skal du ikke bruge hvis du køber TomTom eller Garmin, ACER laver PDA'er med GPS.

Denne Garmin har TMC og europa kort, den er meget tæt på budget: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=206416

garmin og tomtom der
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. juli 2006 - 20:58 #9
X300 med X-Road er nu stadig ok: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=180743 - og en hel del mere elegant end Garmin og klodsede TomTom :)

X300 fylder ikke ret meget mere end en alm. standard pda.

Jeg har selv prøvet den og må sige at jeg var ovenud tilfreds med den. Den var så simpel at bruge, at det var som en leg at bruge den.
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. juli 2006 - 21:00 #10
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. juli 2006 - 21:01 #11
Avatar billede bluetooth Nybegynder
12. juli 2006 - 22:46 #12
Nydeligt! Tak, james_t_dk og john_stigers for jeres kommentarer. Vil gerne give point til jer begge. Skriver du evt. et svar john_stigers?
Avatar billede bluetooth Nybegynder
12. juli 2006 - 22:48 #13
Kan jeg ikke hæve pointene, jeg vil give nu, når jeg har fået et muligt svar fra dig, james_t_dk?
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. juli 2006 - 23:00 #14
ok :)

hæv point under funktioner i den blå menu i venstre side.
Avatar billede bluetooth Nybegynder
12. juli 2006 - 23:09 #15
Tusind tak!

Fik forresten aldrig købt en GPS. Min far blev så forvirret, at han sprang fra... Men han skal bare have en pause. SÅ er han klar igen. Under alle omstændigheder lærte JEG en masse. Tak for hjælpen, begge to!

Mvh. Kenny