Avatar billede pady3050 Nybegynder
07. juni 2006 - 07:11 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Nybegynder søger hjælp

Hej, jeg er helt ny i VB. Jeg har læst op så jeg kunne noget programmering i JAVA mén så skulle jeg ikke bruge det alligevel, men jeg skal lære at bruge VB. Hvor kan jeg finde koder? hvordan gør man, er der nogle starter toturials? Mit mål er at lave en Chat i nærheden af Jubii's. Hvad skal jeg så lavedet i, standart EXE eller hva???
Avatar billede mrbonus Novice
07. juni 2006 - 09:31 #1
Jeg kan anbefale www.codeproject.com til eksempler, der er rigtig mange gode projekter. Både i VB.NET samt C#. de har begge sine gode og dårlige sider, men jeg kan anbefale C#, især hvis du har læst op på Java, da de to ligger meget tæt op ad hinanden.

Hvis du skal lave en chat, som fungerer i en explorer (f.x. IE) så skal du oprette en "ASP.NET Web application"-2003  "ASP.NET web site"-2005.
håber det er info nok, ellers post igen, så jeg kan uddybe svaret
Avatar billede martin_moth Mester
07. juni 2006 - 14:49 #2
Lige for at få det nogenlunde på det rene:

Husk på, at der findes VBA - visual Basic for Applications, macrosprog til f.eks. MS-office pakken.

VBA minder meget om Visual Basic 6 (nyeste version er 6, og den er mange år gammel).

Det nye i VB-verdenen er VB.NET, der er væsenligt anderledes end VB6 og VBA.

Bruger du VB.NET, anvender du .NET frameworket - det er indbygget i f.eks. Win XP, og kan downloades gratis hvis du bruger fx. win2000. Det skal være installeret på den PC, der afvikler dine programmer.
I .NET kan du frit vælge om du vil skrive i C#, VB eller ... Det kompileres til den samme Common Language Runtime, CLR. Programmer i .NET skrevet i C# og VB kan snakke sammen.

Skal du lave en chat, er det nok noget server scripting du skal bruge, og ikke "alm. programmering" som med fx. VB6. Der kan du så vælge at bruge ASP.NET (ASP = Active Server Pages), hvis din server understøtter det.

Blot for at undgå for meget begrebsforvirring. Du har skrevet dit spørgsmål i VB (VB6) kategorien, ikke i VB.NET kategorien eller scriptkategorien, som også findes...
Avatar billede pady3050 Nybegynder
08. juni 2006 - 07:06 #3
ok, en af dem jeg sidder og laver hjemmeside med sagde at Jubii også har lavet deres chat i VB6 (som jeg har) og derfor tænkte jeg at det ville være det nemmeste at gå i gang med.
Men hvad vlle du foreslå jeg kunne lave en sådadn chat i? Den skal jo dukke op på en hjemmeside. Jeg er selv lidt i tvivl,og skal under alle omstændigheder bruge hjælp til det program du vil foreslå.
Avatar billede martin_moth Mester
08. juni 2006 - 07:11 #4
asp.net vil jeg tro - og til spørgsmålet derovre. Men du kan også lave det i så meget andet... Det har vel også lidt at gøre med hvilken software du har til rådighed, det er jo ikek shareware.

Hvis du skal starte på helt bar bund, synes jeg det er en vel stor opgave du giver dig i kast med. Svaret mrbonus har givet er vist præcis det du søger
Avatar billede pady3050 Nybegynder
08. juni 2006 - 22:30 #5
Så det i siger er at jeg burde bruge VB.NET eller hvad???? Jeg skal jo gå i gang et sted, og jeg har ikke lyst til at læse op på alle programmer...
Avatar billede pady3050 Nybegynder
08. juni 2006 - 22:35 #6
Kan jeg ikke få en liste over hvad jeg skal bruge for at lave en chat der kan have ca. 10.000 online, samarbejde med siden, har en del funktioner og forskellige chatrum.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2006 - 22:40 #7
.NET er inkl. i Win 2003 ikke i Win XP
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2006 - 22:43 #8
Du kan relativt nemt lave en simpel chat som wen app. ASP.NET med VB.NET er helt fint.

Men en chat til 10000 online brugere er ikke bare noget man laver. Og jeg er
ogsaa skeptisk overfor om den skal laves som web app. En Java applet eller
ActiveX kontrol eller det tilsvarende i .NET op mod en dedikeret server
app vil performe meget bedre.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2006 - 22:47 #9
Ifoelge http://www.computerworld.dk/art/24976 er der 25 fuldtids ansatte til
at udvikle/vedligeholde Jubii Chat, hvilket giver en indikation af omfanget.
Avatar billede martin_moth Mester
09. juni 2006 - 07:39 #10
...og de kan sikkert alle allerede det sprog de sidder og programmerer i i forvejen...

Så jeg holder bestemt fast i min sidste kommentar 08/06-2006 07:11:07

Lidt som: Jeg vil bygge et 3 etagers moderne træhus på 300m2. Hvad skal jeg bruge - en hammer eller en sav, og hvordan bruger man den. Så er der lang vej ;o)
Avatar billede -mundi- Nybegynder
09. juni 2006 - 07:44 #11
Jeg ville lave chatklienten i flash og server delen i vb.net / c#. Flash kan lave en XMLsocket så du kan pushe opdateringer ud til klienter, hvilket er en stor resssourcebesparelse set i forhold til de almindelige chats som står og poller serveren for opdateringer hele tiden.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juni 2006 - 02:09 #12
Flash er også en mulighed ja