Avatar billede danm Nybegynder
03. maj 2006 - 20:54 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken database skal jeg vælge

Hej

Jeg arbejder med visual basic 2005 og har indtil videre brugt access databasen. Men da denne jo er en af de lidt langsommere vil jeg nok gerne skifte på et tidspunkt.

Hvilken en er god, både med hastighed og enkelthed?

Jeg synes access er utrolig nem at arbejde med. Jeg skal ikke installere noget og kan bare smide filen et sted og læse fra den. SQL server er utrolig svær at sætte op. Jeg kunne ikke få nogen forbindelse da brugere skal sættes op og en masse andre indstillinger skal laves. Sidst jeg prøvede var ikke nogen succes. Plus at sql server koster utroligt mange penge (den dyreste stod vist til 200.000).

Jeg vil helst have en der er knap så dyr, hurtig, nem at installere og nem at oprette forbindelse til (måske lidt a la en access bare hurtigere og uden max størrelse).
Og så skal den selvfølgelig kunne køre på vb2005..

Nogen ideer?? Alle forslag vil være velkomne..
Avatar billede driis Nybegynder
03. maj 2006 - 21:13 #1
Jeg vil helt klart anbefale SQL Server 2005 Express. Den er gratis, har mange avancerede
features, er nem at gå til og integrerer godt med .NET og Visual Studio.
Avatar billede driis Nybegynder
03. maj 2006 - 21:14 #2
Avatar billede arne_v Ekspert
03. maj 2006 - 21:18 #3
Hvis dine krav til databasen kan forventes at forblive smaa, saa kan du jo
fortsaette med Access. Den er ikke saa daarlig endda.

Skal du have en database server, saa er SQLServer eller MySQL vel de
mest oplagte.

Der er en gratis version af SQLServer (i 2005 hedder den Express Edition). Men den
har dog ogsaa en stoerelse begraensning.
Avatar billede driis Nybegynder
03. maj 2006 - 21:28 #4
Størrelsesbegrænsningen på SQL Server Express er i øvrigt 4 GB per database. Hvis du har brugt Access indtil nu, varer det nok lidt før du rammer ind i begrænsningen ;-) Desuden kan Express versionen nemt skiftes ud med en fuld SQL Server version.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. maj 2006 - 21:44 #5
Jep. Men MySQL er gratis ogaa over 4 GB. Og medmindre MS har aendret drastisk
fra 2000 til 2005 saa er MySQL admin tools ogsaa bedre end til den gratis SQLServer.

Til gengaeld er der naturligvsi mere support for SQLServer i .NET
(eksempler paa nettet, Enterprise Library etc.). Og SQLServer har
ogsaa nogle fordele i enterprise features specielt i de dyre versioner.

Min pointe et at SQLServer ikke er eneste mulighed.
Avatar billede danm Nybegynder
03. maj 2006 - 23:17 #6
Hvad med databaser som interbase og sybase? Jeg ved ikke lige hvor mange forskellige databaser der er...

Jeg har prøvet sql server express. Den havde jeg ikke meget held til at sætte op. Og da selve programmet fylder en hel del og har en masse funktioner jeg aldrig får lært og en del jeg nok ikke får brug for, ville jeg helst have noget simpelt.. Dog blot lidt hurtigere end access
Avatar billede arne_v Ekspert
03. maj 2006 - 23:21 #7
Interbase/Firebird og Sybase er ikke simplere end SQLServer/MySQL.

De er betydeligt mindre brugte og derfor svaere at faa hjaelp til.

Sybase og SQLServer ligner hinanden meget (de foerste versioner af SQLServer
var licenseret fra Sybase).

Interbase/Firebird har nok bedre suppport til Delphi end saa mange andre.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. maj 2006 - 23:22 #8
Jeg remser lidt op her: http://www.eksperten.dk/artikler/391
Avatar billede danm Nybegynder
07. maj 2006 - 20:33 #9
Gode svar begge to...
Arne smid svar, så får i lidt til deling
Avatar billede arne_v Ekspert
08. maj 2006 - 00:25 #10
.