Avatar billede m_nielsen Nybegynder
05. marts 2006 - 19:13 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

250GB harddisk boot up

Hej

Jeg har en ny samsung sp2504c harddisk (250gb). Da jeg fik den, satte jeg den op via windows XP's egen disk manager. Det blev til 3 stk NTFS partitions. De virkede fint, og jeg brugte den som ekstra HD.

Nu ville jeg egentlig gerne have den som primary harddisk og starte winXP op på den. MEN....

Når jeg booter fra en winXP cd, så kan den ikke se den. Den påstår, at der ikke er nogen harddisk (har fjernet alle andre HD'er). Når jeg starter pc'en op, så står den som primary i opstartsbilledet. Den er selvfølgelig enabled i BIOS, men windows-install kan ikke se den.

Jeg har også prøvet at få den formateret til fat32, men jeg har kun NTFS som mulighed i windows' disk manager. Nu har jeg slettet alle partitioner.

Partition magic 7 vil slet ikke gøre noget ved disken. Den står bare med en gul farve og som "dynamic disk". Hvis jeg prøver at oprette partitions med partition magic, så skriver den "the selected disk contains one or more partitions which cannot be moved". Den vil ikke gøre noget - hverken med eller uden partitions.

Mangler jeg noget driver-halløj?
Skyldes mine problemer, at det er en 250GB?

Kan jeg overhovedet bruge den som boot-haarddisk med styresystem?

Har et Gigabyte 7n400 pro2 bundkort.
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2006 - 19:15 #1
Det er vel fordi det er en SATA disk at windows ikke genkender den du skal trykke F6 og installere SATA driverne under installationen
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2006 - 19:17 #2
"Kan jeg overhovedet bruge den som boot-haarddisk med styresystem?" Naturligvis
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2006 - 19:33 #3
ja den skal virke men du skal gør esom der allerede er sagt trykke f6 under instalationen af xp (blå skærm ) teksten står i bunden af skærmen så skal driveren til sata ctrl ind der så vil du opdage disken kan ses i xps partitions opsætning
Avatar billede haverslev Novice
05. marts 2006 - 19:36 #4
Avatar billede m_nielsen Nybegynder
05. marts 2006 - 20:31 #5
Det ser ud til, at jeg er på rette vej. Vender tilbage senere...
Avatar billede m_nielsen Nybegynder
09. marts 2006 - 18:35 #6
helgec, tak for svaret. Nu sidder jeg med min nye 250'er med XP på :)
Hvis du vil have point, må du skrive et svar.
Avatar billede m_nielsen Nybegynder
09. marts 2006 - 18:37 #7
Men har så en anden ting vedr. den samme HD. Jeg kan kun formatere den til NTFS - også da jeg skulle installere XP. Hvorfor har jeg ikke mulighed for at formatere til Fat32?
Jeg kunne nemlig godt tænke mig fat32 på én af partitionerne, så jeg kan lave en image-fil af mit C-drev.
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2006 - 19:08 #8
Du kan ikke formatere en partition med FAT32 hvis partitionen er større end 32 Gb.
Avatar billede m_nielsen Nybegynder
09. marts 2006 - 19:11 #9
Okay, tak :)