Avatar billede gruppe5 Nybegynder
22. januar 2006 - 08:24 Der er 3 kommentarer

Navision C5 ODBC driver - kan den andet end at læse??

Hejsa Eksperter

I vores vognmandsforretning vil vi gerne begynde at modtage fatura elektronisk for derefter at inføre dem i C5 elektronisk. Vi vil gerne undgå dobbelt-indtastning. Vi har en programmør, der siger at han kan skrive et lille program, der læser en given elektronisk faktura (txt/csv/html/xml filer). Vi vil gerne integrere koblingen til navision C5 i dette lille program (programmeret i Visual Basic 6), så fakturarene kan blive opdateret via ODBC.
(1) Vi har imidlertid hørt at ODBC driveren kun kan udføre SELECT forespørgsler - og altså ikke UPDATE/INSERT osv som skal bruges hvis vi skal skrive til C5 databasen - er det rigtigt???
(2) Hvad koster ODBC driveren, og hvorfra kan den skaffes?
(3) Findes der kodeeksempler på hvordan ODBC driveren skal programmeres for at få koblingen til at virke?

Håber i kan hjælpe os
Avatar billede dma Nybegynder
22. januar 2006 - 12:44 #1
1. For det første kan C5 ODBC driveren købes i 2 udgaver. Den ene er en Read-Only, som kun kan hente data UD af C5. Den anden en Read/Write som både kan læse, men som også giver adgang til at skrive tilbage til C5.

2. Den skal købes gennem en C5 forhandler. Read-Only koster 1.200, Read/Write 3.500 (+ moms).

3. Så kommer vi til kernen i det hele. Det er nemlig ikke en simpel ting I har gang i der. For at det skal kunne virke skal man i det eksterne program lave ALT det som C5 ellers gør ved en bogføring, inkl. opslag i konteringstabeller, transaktionnummer styring og meget meget mere, og det kræver først og fremmest et meget, meget grundigt kendskab til C5's datamodel. Det er absolut ikke noget for C5-begyndere, men kræver grundigt og dybtgående kendskab til C5 på alle planer.

Jeg ville i stedet vælge en anden model:

Enten - såfremt leverandøren kan levere i et standardiseret format - bruge efaktura. (se www.efaktura.dk - der findes integrationsmodul fra C5 hertil).

Eller - få programmeret integrationen inde fra C5. Det er væsenligt mere sikkert. C5 kan som standard (uden tilkøb) læse/skrive filer og/eller ODBC-kilder og hente data ind ad den vej (kræver ikke C5 ODBC tilkøb). Men - gør det i samarbejde med en kompetent C5 programmør.
Avatar billede gruppe5 Nybegynder
22. januar 2006 - 18:33 #2
Hej dma

Tak for dit svar. Vores programmør er erfaren indenfor databaseprogrammering og SQL. Projeket indebærer foruden ovennævnte også en del optimeringsteori - hvorfor vi ikke  allerede har kontaktet en C5 programmør (det er derfor vi mener en ekstern applikation vil være bedre for os). Vi er ganske overbevist om at C5 ikke kan programmeres til vores behov når det gælder beregningshastig og grafik. Vi vil nok overveje din model alligevel - tak for det!
(1) Hvis vi selv skal programmere C5, kræver det så et udviklingsmodul, eller kan man umiddelbart kaste sig ud i det? Der må være kodeeksempler et sted på nettet?!
(2) Vi har hørt at man kan opjustere native til SQL-server gratis - passer det?

Mange tak for dit svar
Avatar billede dma Nybegynder
22. januar 2006 - 18:43 #3
1. Jeg kender ikke til kodeeksempler på nettet. Med C5 følger en manual med vejledning til programmeringssproget (ligger i en undermappe til C5 som en PDF-fil).

2. Det er rigtigt, efter at det blev et Microsoft produkt er SQL "gratis" som option. Kontakt jeres C5 forhandler for nærmere for at anskaffe nye koder m.m. Koster selvfølgelig det som en SQL-server og CAL's koster....

Held og lykke!