Avatar billede puxz Nybegynder
04. januar 2006 - 16:51 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

PC køre ustabilt

Hej Experter

Jeg har en ældre PC som jeg gerne ville have liv i igen.
Det gik også fint men efter installation af Windows XP stopper den hvert 20. sek. i en 2-3 sekunder.

Når jeg fx spiller musik så hakker den i musiken i nogle sekunder og musen står stille.

Jeg tænkte på om det var fordi den ikke kølede nok på cpuen, det er en stock køler til 80 kr der sidder på..
Jeg var inde og kigge inde i BIOS og der stod at den var 45 grader varm, og den steg en lille smule hele tiden. Jeg havde ikke lige noget andet program at teste med på det tidspunkt

PC'en er en

Athlon 1Ghz (m. stock køler)
128 Mb ram
GeForce 2
40 Gb hdd
250 W PSU
Gigabyte bundkort (ikke lige huske model)

På forhånd TAK!!!
Avatar billede screem_brille Novice
04. januar 2006 - 16:55 #1
kontroller din log har harddisk fejl (kontrolpanel -> administration -> log wiever)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
04. januar 2006 - 16:56 #2
og check om dine/din disk kører DMA..?
Avatar billede allanfo Praktikant
04. januar 2006 - 17:04 #3
Du har også meget lidt ram til at køre XP på. Hvis du sætter 256 mb mere i, vil du sikkert se en mærkbar forbedring.

CPU-temperaturen er ikke høj. Så det er sikkert ikke det. Men prøv at åbne kabinettet, og rens køleprofilen med trykluft (du kan også bruge en støvsuger, men det kan være farligt pga. statisk elektricitet).

Hvordan med drivere til bundkortet og lydkortet? Har du installeret dem?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
04. januar 2006 - 17:08 #4
^¨ enig.

Virker det ikke, ville jeg checke ram, psu.
kan du prøve at slå automatisk genstart fra i egenskaber for denne computer/avanceret/start og genoprettelse..
fjern fluebenet i genstart automatisk..
også for du sikkert en blå skærm, og du kan slå fejlnummerende op.
eller du kan evt. checke logbogen, og slå fejlen/ nummeret op her.>>http://www.microsoft.com/technet/support/ee/search.aspx?DisplayName=Windows%20XP%20Professional&ProdName=Windows%20Operating%20System&MajorMinor=5.1&LCID=1033
gå i start/programmer/kontrolpanel/ydelse og vedligeholdse/admin/logbog.

hvis der viser sig samme fejl flere gange, kan det give et "clue" på hvad som er galt..?
Avatar billede stef8 Nybegynder
05. januar 2006 - 09:14 #5
Ja du SKALsætte min. 128 mb ram i mere!!! Godt nok er system kravet fra Microsoft på 128 mb ram.. men men.. det kører IKKE optimalt!!
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
07. januar 2006 - 11:43 #6
lidt respons ville være fint..O)
Avatar billede puxz Nybegynder
09. januar 2006 - 16:48 #7
Jeg har kigget i loggen og dervar en del fejl.

En af dem jeg faldt over var at den cirkulærer buffer i musen var overfyldt.. :-\.
Har aldrig hørt om den fejl før.

Det der var galt, tror jeg, var fordi at der var nogle irq der kolliderede. den virkede ihverfald efter jeg slog den ene af dem fra..

Mange TAK!!
Avatar billede screem_brille Novice
10. januar 2006 - 20:40 #8
øhh ok
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
10. januar 2006 - 20:48 #9
takker..O)