Avatar billede bolmer Nybegynder
08. november 2005 - 16:40 Der er 10 kommentarer

Kan kun installere WinXP Home

Jeg har netop købt en bærbar computer hvor winXP Home var installeret.

Jeg har så forsøgt at formatere computeren med en winXP Pro CD men når jeg booter op får jeg en besked om at den ikke kan finde nogen harddisk.

Jeg har så brugt den medfulgte Home CD og så kan jeg godt formatere. Men når jeg så indsætter WinXP Pro så får jeg den samme besked om at harddisken ikke findes. Jeg kan kun starte installationen hvis jeg bruger den medfulgte Home CD.

Er det ikke muligt at installere winXP Pro?

Er der nogen som kender til dette problem??
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. november 2005 - 16:45 #1
Lidt off topic, men havde det ikke været billigere at købe en bærbar med XP pro, nu har du jo "købt" en pro og har så en OEM home, som du ikke kan sælge.
Avatar billede bolmer Nybegynder
08. november 2005 - 16:49 #2
Hvad kan jeg lige bruge det til!?
Avatar billede boxer Nybegynder
08. november 2005 - 16:59 #3
Kan du opgradere til PRO når Home er installeret.
Tænd PC'en med Home installeret. Isæt PRO udgaven og vælg at opgradere?
Avatar billede bolmer Nybegynder
08. november 2005 - 17:19 #4
Det vil jeg prøve, men lidt omstændigt hver gang man skal formatere.
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. november 2005 - 00:09 #5
Hvilken maskine?

(Vildt gæt, men hvis det er en Amilo M3448 el. M4438, så skal du bruge driverne til din raid controller)
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. november 2005 - 00:10 #6
Avatar billede bolmer Nybegynder
09. november 2005 - 00:21 #7
Det er en Fujitsu Siemens. Men problemet er at jeg godt kan boote op på en WinXP Pro CD, men når den er færdig med at indlæse de allerførste filer så kommer jeg til en menu hvor jeg kan trykke Enter for at installere WinXP eller R for at reparerer. Uanset hvad jeg vælger så kommer der en besked om at den ikke kunne finde en HDD.

Bruger jeg i stedet den WinXP Home der fulgte med så fungere det fint! Virker meget underligt...hvad dælen skal jeg gøre hvis min Home CD pludselig bliver væk eller ridset?  Så står jeg med en computer som ikke kan bruges til noget!
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. november 2005 - 00:25 #8
Model?
Avatar billede epep Nybegynder
09. november 2005 - 00:33 #9
"hvad dælen skal jeg gøre hvis min Home CD pludselig bliver væk eller ridset?"

Du brænder bare en kopi af din home cd nu.
Avatar billede soli Nybegynder
09. november 2005 - 08:24 #10
Det tyder lidt på at din windows xp home edition godt kender din harddisk kontroller driver og det gør din windows xp pro ikke.

Find driveren på fujitsu siemens hjemmeside og brænd den på en cd rom eller på diskkette hvis der er plads og så tryk F5 under installationen, når den kommer og spørger om man vi have læst andre drivere ind.

Indlæs dine drivere og så skulle XP pro gerne kunne se din harddisk.