Avatar billede kaptajn23 Nybegynder
15. oktober 2005 - 13:03 Der er 39 kommentarer og
1 løsning

ekstern harddisk er "låst" fast

kære eksperter.

gyldighedsperioden på mit virus program løb ud. samme dag "låste" min eksterne hardisk sig fast. det er en "pika one" på 200gb. I "my computer" står den som lokal disk men inderholder 0 byte. hvis jeg prøver at åbne drevet, siger den:"this disk is not formatted. do you want to format it now?"
da jeg har mange ting på disken med affektionsværdi ønsker jeg ikke at slette alt hvad der er på den. hvis jeg prøver at skanne den for virus får jeg at vide at drevet ikke kan åbnes. hvordan får jeg den åbnet med mine filer intakte? jeg gir 200 points til den der kan komme med en svar der virker.
Avatar billede screem_brille Novice
15. oktober 2005 - 13:05 #1
getdataback fra runtime.org
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
15. oktober 2005 - 14:03 #2
Avatar billede kaptajn23 Nybegynder
15. oktober 2005 - 21:25 #3
har prøvet en gang at køre getdataback. jeg valgte "FAT" versionen. man kunne også vælge NTSF. men fire timer inde i processen frøs den. så nu prøver jeg igen. ellers må jeg jo prøve halvamatoers link :)
tak for hjælpen.. vender tilbage her imorgen. forhåbentlig med point at dele ud af :)
Avatar billede kaptajn23 Nybegynder
16. oktober 2005 - 14:33 #4
kørte getdataback for anden gang. og efter ca. 5 timer inde i procesen havde den identifiseret filerne. men for at recover filerne skulle man frem med dankortet. getdataback er altså ikke freeware. så det var ni timer ud af vinduet *S* pcinspektor ser derimod ud til at være freeware. og den er kommet til seks procent i løbet af ti timer. så jeg vender tilbage når den er færdig.:)
Avatar billede screem_brille Novice
16. oktober 2005 - 14:36 #5
ja men jeg har bedst erfaringer med getdataback
Avatar billede kaptajn23 Nybegynder
16. oktober 2005 - 14:42 #6
oki. men jeg var bare ikke klar over det kostede penge. og har det bedst med ikke at betale for noget :) ..men det skulle jeg selvfølgelig ha skrevet i mit spørgsmål :)
Avatar billede screem_brille Novice
16. oktober 2005 - 14:45 #7
ja ok, regnede bare med at dine data var vigtige *S*
Avatar billede kaptajn23 Nybegynder
16. oktober 2005 - 14:46 #8
ja hehe. men hvis jeg ikke kan få det gratis er jeg da helt klart osse villig til at punge ud :) ..nu må vi se *S*
Avatar billede kaptajn23 Nybegynder
17. oktober 2005 - 19:53 #9
undskyld hvis jeg spørger dumt. men er det nødvendigt at ha ekstra diskplads på et andet drev end det man vil genetablere? for jeg har under 1 gb ledig på mine andre drev. og det eksterne drev (som jeg forsøger at genetablere) er på 200gb. kan det overhovedet lade sig gøre medmindre jeg køber et ekstra drev på 200gb ?
Avatar billede screem_brille Novice
17. oktober 2005 - 19:55 #10
ja det er nødvendigt, da data jo skal gemmes et andet sted end der hvor de er gemt nu (som er utilgængeligt)
Avatar billede kaptajn23 Nybegynder
17. oktober 2005 - 20:15 #11
ja øv det tænkte jeg nok. men fandt først ud af det da der var for lidt diskplads til at udføre operationen. så vil jeg gå ud og invistere i en harddisk og vende tilbage derefter. foreløbig tak for hjælpen *S*
Avatar billede kaptajn23 Nybegynder
22. oktober 2005 - 16:41 #12
nu har jeg købt en harddisk mere. jeg har kørt getdataback. og sat den til at kopiere samtlige filer den fandt, over på én gang. var det dumt? for det viser sig at mange af de samme filer (film mm.) forekommer flere forskellige steder på det nye drev. skal man virkelig ta hver enkelt ting og flytte eller hvad ?
Avatar billede screem_brille Novice
22. oktober 2005 - 17:09 #13
hvis du har haft filerne liggende flere steder ja så bliver de også kopieret flere gange med Getdataback.
Avatar billede kaptajn23 Nybegynder
22. oktober 2005 - 18:08 #14
jeg havde kun et eksemplar af hver fil. men jeg havde flyttet rundt på dem for nylig. kan det være grunden ?
Avatar billede screem_brille Novice
22. oktober 2005 - 18:12 #15
det kan det godt ja
Avatar billede kaptajn23 Nybegynder
22. oktober 2005 - 18:22 #16
ok. er det så sådan at getdataback sørger for at organisere filerne, som de lå før på det gamle drev? altså når den har kopieret det hele, ordner programet dem så? fordi lige nu ligger de mere eller mindre uvilkåreligt. (og er svære at finde rundt i) foreløbig har den kopieret 65gb ind på den nye harddisk, men getdataback viser at den kun er nået til 19procent.
er jeg så nødt til at skabe plads med det samme ved at slette de filer der er flere kopier af, for at skabe plads?
der vil jo ikke  være plads til dem alle, da harddisken kun er på 250gb, hvis 65gb kun er ligmed 19procent. håber jeg formulerer mig forståeligt.*S*
Avatar billede kaptajn23 Nybegynder
22. oktober 2005 - 18:37 #17
er jeg nødt til at slette nogle af de filer/mapper som der er to eller flere af, for at skabe plads på drevet. det ser ud til at der ik vil være plads nok når getdataback er færdigt...:)
Avatar billede screem_brille Novice
22. oktober 2005 - 18:51 #18
lyder til at GDB er lidt for effektivt i det her tilfælde ;) (men kan også have noget med den måde du har valgt mapperne på at gøre, men er lidt svært at sige når mna ikek ved præcist hvordan / hvilke mapper du markerede)
Avatar billede kaptajn23 Nybegynder
22. oktober 2005 - 18:56 #19
men jeg markerede samtlige mapper og sagde kopier :( *s* synes det var lidt svært at se hvad der var hvad da filerne og mapperne delvist havde skiftet navn. og fordi de fleste af mapperne bare var tomme. måske skulle jeg stoppe processen, og vælge lidt grundigere hvad jeg vil af kopieret *S*
Avatar billede screem_brille Novice
22. oktober 2005 - 18:58 #20
Du kommer nok ikke uden om du skal have ryddet lidt op, jeg vilel gøre det med det samme (altså starte forfra og vælge de ting som var mest vigtige, og når de så var kopieret over på den nye disk, så kopierer så meget som muligt af de andre ting.
Avatar billede kaptajn23 Nybegynder
22. oktober 2005 - 19:00 #21
lyder som en go' ide *S*
jeg vender tilbage...
Avatar billede kaptajn23 Nybegynder
01. november 2005 - 22:21 #22
efter en omhyggelig gennemgang af filerne maa jeg konstatere at det langtfra er alt der blev reddet. jeg reddede hvad reddes kunne og formaterede harddisken. harddisken fungerede fint lige indtil jeg geninstallerede windows. herefter registrerer windows at et usb er tilsluttet men kan ikke se at det er en harddisk. nogle gode forslag til hvordan jeg far den til at virke igen. ps. hvordan kan jeg give points ud?
Avatar billede screem_brille Novice
01. november 2005 - 22:25 #23
du beder den eller dem som hjalp dig på vej om at lægge et svar (eller lægger selv et svar, men det er ikke så velset)
Avatar billede kaptajn23 Nybegynder
01. november 2005 - 22:29 #24
screem brille.. saa læg et svar og jeg skal gi dig points. men har du nogen ide om hvordan jeg faar windows til at genkende harddisken?
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
01. november 2005 - 22:31 #25
Mht usb-delen er en god løsning ofte (fjern alle usb-tilsluttede ting). Gå ind i kontrolpanel vælg system enhedshåndtering og der fjerner du usb-controllerne og genstarter. Lad derefter finde driverne til usb-controlleren igen.

Point tilhører brille,som har lagt indsats. (Jeg skal ikke have nogle for dette)
Rart at høre at lidt data blev reddet
Avatar billede screem_brille Novice
01. november 2005 - 22:33 #26
Svar ;) og efter du har gjort hvad halvamatoer har skrevet skal du i disk mangeren og formatere / evt partionere disken først.
Avatar billede kaptajn23 Nybegynder
01. november 2005 - 22:42 #27
screem brille..nu da jeg fik accepteret dit svar, har du så faaet pointene?
Avatar billede screem_brille Novice
01. november 2005 - 22:47 #28
jeps og tak for point, hvis ovenstående ikke helt virker eller du ved hvor det findes spørg du bare (jeg svarer dog først imorgen, skal i i seng nu, hvis jeg skal kunne komme op lidt i 5, 2 timers søvn var ikke helt nok *gG*
Avatar billede kaptajn23 Nybegynder
01. november 2005 - 22:48 #29
hehe sov godt og mange tak for hjælpen
Avatar billede kaptajn23 Nybegynder
01. november 2005 - 23:00 #30
osse tak til halvamatoer. jeg vil lige prøve deet med devicemanageren imorgen da jeg er igang med noget vigtigt på et drev lige nu :)
Avatar billede kaptajn23 Nybegynder
02. november 2005 - 21:16 #31
nu har jeg afinstalleret alle usb enhederne i enhedshåndtering og restartet. windows finder og installerer alle på nær én:"One of the USB devices attached to this computer has malfunctioned, and windows dos not recognize it. " herefter siger windows at jeg skal prøve at disconecte og conecte enheden igen og at hvis dette ikke virker skal jeg anskaffe en ny enhed :( nogen goe ideer? *S*
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
02. november 2005 - 21:19 #32
Kan du evt. se den i diskmanager?
Avatar billede kaptajn23 Nybegynder
02. november 2005 - 21:33 #33
disk manager? altså inde i enhedshåndtering? under disk drives ? der er tre drives der aller siger de fungerer korrekt. men disse afinstallerede jeg sammen med alle de andre usbenheder...:) hmmm
Avatar billede kaptajn23 Nybegynder
02. november 2005 - 21:42 #34
altså.. så jeg tror da jeg kan se den... men ved ik helt hvilken en den er... og alle ser ud til at fungere...
Avatar billede kaptajn23 Nybegynder
03. november 2005 - 08:27 #35
altså de ser ud til at fungere når man kigger inde i enhedshåndtering under diskedrives og vælger egenskaber. men jeg kan fortsat ikke se den i denne computer eller andre steder :(
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
03. november 2005 - 11:52 #36
Nej højreklik denne computer vælg administrer - vælg diskhåndtering (tror jeg det hedder)
Avatar billede kaptajn23 Nybegynder
04. november 2005 - 10:11 #37
jep. jeg har fundet det sted. og drevet er desværre ikke derinde:( (måske skulle jeg oprette det som et nyt spørgsmål med pointgivning?)
Avatar billede kaptajn23 Nybegynder
04. november 2005 - 11:59 #38
ups mærkelig skrift(var på en offentlig pc) ...jeg har fundet stedet. og drevet er desværre ikke derinde. (måske skulle jeg oprette det som et nyt spørgsmål med pointgivning?)
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
04. november 2005 - 18:16 #39
Ja ikke så meget for pointene, men mere fordi at linket er nok glemt af de fleste.
Lav evt referance til dette spørgsmål.

Jeg er i hvertfald blank nu
Avatar billede kaptajn23 Nybegynder
04. november 2005 - 19:16 #40
oki men tak for hjælpen alligevel !