Avatar billede bluetooth Nybegynder
09. september 2005 - 20:28 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

10-20 minutters forsinkelse i XP

Jeg har store problemer med min computer... Ved logon på min profil (eneste profil) i XP kommer skrivebordet og dets ikoner til syne. Men Windows-baren for neden i skærmbilledet er blot mørkeblåt eller gråt. Markøren viser timeglas, når den flyttes derned over.

Jeg har ingen adgang til andet en ikonerne på skrivebordet. Kun Word-dokumenter gemt på skrivebordet kan åbnes. Dette tager 10-20 minutter. Jeg kan så i Word f.eks. åbne et nyt dokument og begynde at skrive. Der sker i begyndelsen intet. Bogstaverne kommer ikke frem. Først efter 10-20 minutter dukker det skrevne op.

Forståeligt nok er dette ret problematisk og jeg kan intet gøre. Geninstallation af Windows hjælper ikke. Er det en hardware-fejl? Computeren er en bærbar Zepto købt for et år siden. Nogen idé til årsagen? Nogen idé til en løsning?
Avatar billede bluetooth Nybegynder
09. september 2005 - 20:30 #1
En konsekvens af manglende adgang til Windows-menuen er også, at jeg ikke kan slukke på anden vis en ved at holde power-knappen nede de manuelle 5-10 sekunder... ALT+F4 dur heller ikke. Ej heller CTRL+ALT+DELETE... :-(
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. september 2005 - 20:37 #2
Kunne det ikke være, at den har travlt med en anden process, som sjtæler alle resourserne ? ?
Avatar billede bluetooth Nybegynder
09. september 2005 - 21:18 #3
Jeg kan ikke se, hvad det skulle være... Det bliver jo ved, når jeg slukker og tænder igen. Men jeg synes selv, det måske på anden vis kunne være et hukommelsesproblem, der var tale om. Ved det ikke.

Troede tidligere, jeg havde en fejl på harddisken, så måske dét kan have noget med det at gøre..?
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. september 2005 - 21:22 #4
Der skulle vel ikke være en CD/DVD i drevet ? ?
Avatar billede bluetooth Nybegynder
09. september 2005 - 21:45 #5
jo, jeg har Windows-cd'en liggende i drevet... Men det har jeg altid...
Avatar billede bluetooth Nybegynder
09. september 2005 - 21:56 #6
Det gør heller ingen forskel, om jeg fjerner cd'en... Og nu kan den end ikke med 10-20 minutters ventetid indlæse logon-delen... Skriver bare, at Windows indlæses med den dejlige blå XP-baggrund.
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. september 2005 - 22:03 #7
Har du en recovery CD, så kunne du jo prøve med den, men du skal vide, at den bliver i samme stand, som da du fik den, og du mister dermed alle dine dokumenter.

Ellers, hvis du har garanti tilbage på maskinen, så ville jeg nok levere den tilbage
Avatar billede bluetooth Nybegynder
09. september 2005 - 22:08 #8
Dragonknight: Hmm... Nej, jeg har ingen recovery-cd... Har for nylig taget backup af det hele, så mister højst nogle 200-300 nye fotografier og uni-noter for en uge, så... ;-)

Havde håbet på ikke at skulle besvære mig med at skulle levere tilbage på garantien. Har kun haft problemer med producenten!?

Men bliver måske den eneste mulighed. Kan jo ikke leve på kærestens bærbare ret længe :-)

Venter dog lige til efter weekenden og håber på en løsning inden da...
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 10:49 #9
Hvis du har en XP CD, så kunne du lave en ganinstallation fra denne. !
Avatar billede c-holst Novice
13. september 2005 - 10:57 #10
eller måske bare en repair, så mister du forhåbenligt ikke noget.

Du burde dog nok kunne rede dine data inden du forsøger dig med noget i den stil.

Har du flere partioner eller 2 diske i din maskine eller har du evt adgang til en ekstra harddisk. Så kan du kopiere dine vigtige mapper og filer over på denne.
fx ved at bruge din xp cd til at komme ind i genoprettelseskonsolen, eller ved at hente en startdiskette, som kan give dig adgang til at kopiere dine filer.

en anden måde kunne være, at sætte din nuværende disk i en anden maskine som slave, og så kopiere filerne på den måde.

her er lidt god inspiration til en repair installation
http://hcma.dk/tips1to10.htm#no4
-----------------------------------------------------------------
tænker også, om grunden til dine problemer kan være smuds, eller beskadiget hardware, fx et cd romdrev eller en ramblok.

----------------------------------------------------------------
Avatar billede bluetooth Nybegynder
13. september 2005 - 19:38 #11
Dragonknight: Jeg har allerede prøvet en geninstallation. Det var fuldstændig som før... :-(
Avatar billede bluetooth Nybegynder
13. september 2005 - 19:41 #12
C-holst: Jeg har ikke flere partitioner eller en ekstra harddisk... Er bortrejst og kan ikke prøve rådene i dit link før weekenden, men håber, det kan ændre en smule. Har lige nu - som sagt - slet ingen mulighed for at redde det, der ligger på den, da jeg ingen adgang har...

Det er for underligt et problem!
Avatar billede c-holst Novice
13. september 2005 - 21:03 #13
Selvfølgelig kan det reddes, og jeg har kort skitseret et par muligheder. Skal vende tilbage med en fyldestgørende kommentar senere.

Har du prøvet en reinstallation, og det derefter gav det samme resultat, vil en repair sikkert ikke hjælpe her.

Synes vi skal kaste os over din hardware når du er tilbage. Vender også tilbage med lidt mere her.
Avatar billede c-holst Novice
14. september 2005 - 09:44 #14
Lad mig lige høre hvad den siger til at starte i fejlsikret. Tryk F8 under opstart
Avatar billede bluetooth Nybegynder
24. september 2005 - 10:51 #15
C-holst: Så er det endelig lykkes mig at finde tid til at prøve dine forslag. Har startet med efter en del modstand fra computeren ("genstartede") at vælge Fejlsikret tilstand. Først i syvende forsøg fortsatte den ind i det.

Jeg kunne vælge min egen profil eller Administrator. Valgte sidstnævnte. Den kører ikke med forsinkelse i denne tilstand. Men ellers ved jeg ikke, hvad jeg skal sige...
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
24. september 2005 - 10:57 #16
Ok. så har du et driverproblem. Højst sandsynligt netkort problem.
Start maskinen normalt. (Vi ses så først igen om 30 min.) fjern alle netværkskort i enhedshåndtering. genstart og lad den finde dem igen.

Evt. skal vi se om vi kan finde en driver til dit (højst sandsynligt) trådløse net.
Til det kan vi bruge www.lavasys.com. (Finder en netkortsdriver).

Hvis det ikke virker skal vi se i loggen på pc'en.
Denne kan du finde under fejlsikret tilstand.
Du højreklikker denne computer vælg administrer - vælg logbog.
Fortæl hvad der står med røde krydser (Fra tidspunkt hvor den starter op).
(Røde krydser er alvorlige fejl).
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
24. september 2005 - 10:59 #17
Avatar billede bluetooth Nybegynder
24. september 2005 - 11:23 #18
Jeg er ikke i stand til at starte i normal tilstand og komme ind i Enhedshåndteringen... Kun skrivebordsikonerne er tilgængelige. Og kun dokumenterne og den slags kan markeres og efter en 10-15 minutter åbnes. Men jeg kan slet ikke komme til at håndtere netværkskortene :-(

Til gengæld kan jeg i Fejlsikret vælge Administrer. Her siger Program-loggen 'Fejl' ved 'VSS' og 'EventSystem' i dag. Den har ikke været tændt siden 7. september og dér havde den fejl ved 'Application Error' kl. 21:53 og tidligere samme dag kl. 15:04 og 14:53 med samme fejl.

Siger det noget?

Skal jeg gå længere tilbage i listen med fejl?
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
24. september 2005 - 11:41 #19
Kom med detajler om fejlen (Hele linje - alle de linjer du nævner. Incl. eventID - står i toppen. - så kigger vi videre på dem.

Efter som du ikke kan starte maskinen normalt - synes jeg dog alligevel du skulle overveje en repair.

Skal ud og handle ind nu mm. så der kan godt lidt før jeg melder tilbage.
Avatar billede bluetooth Nybegynder
24. september 2005 - 12:05 #20
Jeg forstod ikke helt den med 'EventID'... Men her kommer resten (fra i dag - til at begynde med):

Logbog - Program:

Type Dato      Klokkeslæt Kilde      Kategori Hændelse Bruger          Computer
Fejl 24-09-2005 10:46:05  VSS        Ingen    8193    Ikke tilgængelig MINI-BERTHA
Fejl 24-09-2005 10:46:05  EventSystem (50)    4609    Ikke tilgængelig MINI-BERTHA

Logbog - System:
Type Dato      Klokkeslæt Kilde      Kategori Hændelse Bruger          Computer
Fejl 24-09-2005 11:16:31  DCOM        Ingen    10005    Administrator
Fejl 24-09-2005 10:46:52  DCOM        Ingen    10005    Administrator
Fejl 24-09-2005 10:46:45  DCOM        Ingen    10005    SYSTEM
Fejl 24-09-2005 10:46:34  SCM*        Ingen    7026    Ikke tilgængelig
Fejl 24-09-2005 10:46:34  SCM*        Ingen    7001    Ikke tilgængelig
Fejl 24-09-2005 10:46:34  SCM*        Ingen    7022    Ikke tilgængelig
Fejl 24-09-2005 10:46:05  DCOM        Ingen    10005    SYSTEM

* SCM = Service Control Manager
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
25. september 2005 - 08:48 #21
EventID er hændelse, så har vi den.

Jeg vil gerne se den fulde tekst på DCOM'sene(Det der står når du klikker på den i tekstvinduet).

DCOM -> er et sub-communiction system, som ofte er det der er årsagen til din type fejl. Desværre vi MS ikke altid hvad årsagen er, men det må vi undersøge nærmere.
Avatar billede bluetooth Nybegynder
26. september 2005 - 09:49 #22
Er det beskrivelsen, du skal bruge..?
Avatar billede bluetooth Nybegynder
26. september 2005 - 09:57 #23
Den skriver henholdsvis:

Fejlen "Denne tjeneste kan ikke startes i fejlsikret tilstand" opstod på DCOM under forsøg på at starte tjenesten netman med argumenterne "" for at køre: {A126AE5-2166-11D1-B1D0-00805FC1270E}

i de to første DCOM, og i de to sidste:

Fejlen "Denne tjeneste kan ikke startes i fejlsikret tilstand" opstod på DCOM under forsøg på at starte tjenesten EventSystem med argumenterne "" for at køre: {1BE1F766-5536-11D1-B726-00C04FB926AF}
Avatar billede bluetooth Nybegynder
26. september 2005 - 10:02 #24
Da jeg tændte computeren i dag havde den yderligere en 'Fejl' i opstarten:

Type Dato      Klokkeslæt Kilde      Kategori Hændelse Bruger
Fejl 26-09-2005 09:43:59  disk      Ingen    7        Ikke tilgængelig

Beskrivelse: Enheden \Device\Harddisk0\D havde en fejlbehæftet blok.
Avatar billede bluetooth Nybegynder
01. april 2006 - 11:44 #25
Lukker!