Avatar billede dustwalker Nybegynder
30. august 2005 - 19:46 Der er 28 kommentarer

Boot problemer

Har et meget mærkeligt problem... min computer gider ikke starte normalt. Den kommer dertil hvor skrive bordet skal komme frem men så sker det underlige... nogengange forbliver skærmen sort, eller også kommer skrivebordet frem som normalt men så fryser det hele og jeg kommer ingen vegne...
Når det så er sagt sker det at jeg er heldig og ingenting fryser og så kører computeren normalt indtil jeg slukker den, og så kommer det samme problem igen når jeg så vil tænde den.
de gange man så må slukke sin computer fordi den fryser opstår et nyt problem; jeg har usb keybord og mus og dette bliver ikke aktiveret når jeg så starter igen... dette sker så ca 10 gange hvorefter jeg så er heldig og får startet mit styresystem og alt er som det skal være...
det er meget mærkeligt, det kan ikke skyldes at der er for meget lort på computeren for det er en helt ny harddisk, derud over har jeg av og firewall iorden...
Spørgsmålet er underligt da det ikke er det samme resultat man får selvom man gør det samme... ret complext. håber nogen vil hjælpe...???
Avatar billede strych9 Praktikant
30. august 2005 - 19:53 #1
desktop eller notebook?
Avatar billede dustwalker Nybegynder
30. august 2005 - 19:55 #2
desktop
Avatar billede strych9 Praktikant
30. august 2005 - 20:17 #3
Jeg ved ikke helt. Det kan jo desværre være 117 forskellige ting der gør det.
Faktisk ville jeg nok starte med en rask windows geninstallation for forhåbentligt at udelukke at det kan være software problemer.
Hvis det ikke er løsningen er jeg mest tilbøjelig til at sige motherboard eller strømforsyning.
Avatar billede dustwalker Nybegynder
30. august 2005 - 20:33 #4
det er anden gang jeg geninstalerer på den nye harddisk da jeg tænkte at det ikke kunne passe men problemet fortsatte på anden instalation...

men det kan ikke være noget åndsvagt jeg har slået til eller fra som laver en interupt...?

men elles må det jo koste et nyt mb eller strømfors...
Avatar billede strych9 Praktikant
30. august 2005 - 20:35 #5
lige efter geninstallationen, virkede det godt nok? og hvis ja, i hvor lang tid?
Avatar billede haverslev Novice
30. august 2005 - 20:37 #6
Nu skriver du, at harddisken er ny.
Har du checket, at du ikke har fået "løsnet" nogle af stikkene på bundkortet eller rammene løsnet lidt fra soklerne, så der ikke er ordenlig forbindelse.
Prøv evt. at bytte om på rammene, så de skifter "plads" i soklerne
Avatar billede dustwalker Nybegynder
30. august 2005 - 20:43 #7
ja det virkede godtnok efter geninstallation og det virkede vel et par dage... eller ca 15-20 bootups...

Rammene har jeg haft ude og skifte vis sat i og byttet rundt uden nogen forskel... harddisken har jeg også haft pillet fra og sat i igen så tror heller ikke det er stik der ikke sidder som de skal...
Avatar billede strych9 Praktikant
30. august 2005 - 20:45 #8
hmm jeg synes altså det lyder som et software problem så.. Du har ikke gjort noget fjollet som feks at installere 2 antivirus programmer eller lignende?
Prøv at gå til start -> kør, skriv msconfig og tryk enter.
I fanebladet helt til højre prøver du at deaktivere alt og så genstarte.
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2005 - 20:46 #9
Hvis du har mere end en ramblok så prøv at teste om det giver en ændring hvis du fjerner et på skift, grafik og netkort er også værd at tænke på
Avatar billede haverslev Novice
30. august 2005 - 20:47 #10
Har du installeret SP2 ?
Der er menlig nogle opdatereringer til usb og contollerne + en masse andet
Avatar billede dustwalker Nybegynder
30. august 2005 - 20:56 #11
helgec: ramblokkene har jeg skifte rundt på, med og uden den ene og den anden så meget som det var muligt...
haverslev: Har SP2 installeret så det er heller ikke det... -ellers godt forslag...
strych9: har kun installeret et av programmer... men prøver at køre det med msconfig... så svarer jeg nu ikke den næste time så ved du hvorfor...;-)
Avatar billede strych9 Praktikant
30. august 2005 - 20:58 #12
rofl... jep, og jeg beklager hvis det er tilfældet. =)
Avatar billede dustwalker Nybegynder
30. august 2005 - 21:11 #13
hmm... lidt sjovt... jeg kom i første omgang ikke ret langt... noget siger mig at det måske kan være mit bundkort det er galt med... bundkortet startede faktisk ikke op... fik lige talt rammene og gik derefter kold... derefter startede jeg så op igen og denne gang ingen problemer... -op prøvede faktisk at genstarte igen for at se om det var helt tilfældigt... og denne gang også uden problemer...

men hvad gør jeg så...??? -trinvis opstart af de deaktiverede programmer...??
Avatar billede strych9 Praktikant
30. august 2005 - 21:11 #14
hmm så gik der 15 minutter. Tror jeg gemmer mig ovre blandt photoshop spørgsmålene hehe =(
Avatar billede haverslev Novice
30. august 2005 - 21:16 #15
Prøv lige at teste dine ram (tager dog lang tid)
http://www.memtest86.com/
Avatar billede strych9 Praktikant
30. august 2005 - 21:19 #16
ah, der er du!

Tjoh, tag en slapper i en times tid og så prøv at genstarte den igen et par gange. Hvis det stadig virker så er det den lange vej med at aktivere lidt efter lidt. Jeg vil tro i første omgang at du skal gå efter diverse auto-update smat der bruger din netforbindelse, og ellers måske AV.

og så er jeg enig med haverslev. Brug natten til en RAM test uanset hvad og se hvad den siger i morgen tidlig når du står op. På 8 timer skulle memtest86 gerne nå 10 passes og det skulle være nok.
Avatar billede dustwalker Nybegynder
30. august 2005 - 21:19 #17
LOL Strych9 jeg er oppe igen...;-)

ok, haverslev, har jeg forstået det rigtigt, skal man lægge det på en diskette for at køre det...???
Avatar billede haverslev Novice
30. august 2005 - 21:22 #18
Yes, den skal på en diskette, men mener også at der findes en cd-udgave, har dog aldrig prøvet den.
Avatar billede dustwalker Nybegynder
30. august 2005 - 21:23 #19
ok... men så prøver jeg det og så snakkes vi nok ved... det bliver ikke lige imorgen jeg kommer ind for der er jeg ikke hjemme... men sætter den til at køre den test i nat og så skal jeg nok vende tilbage i overmorgen og fortælle hvad den har sagt og det andet ellers stadig virker...
Avatar billede dustwalker Nybegynder
30. august 2005 - 21:26 #20
jo det står der noget om... man kan hente en bootable version som iso fil man kan hente og brænde på en cd... men jeg vender tilbage med hvordan det går...
hils i photoshop afdeligen...;-)
Avatar billede strych9 Praktikant
03. september 2005 - 14:57 #21
Hvad så dustwalker? Hvad fandt memtest86 frem til?
Avatar billede dustwalker Nybegynder
03. september 2005 - 19:53 #22
hej strych... memtest fandt ingenting så det var heller ikke problemet... Jeg har 2 konklusioner... computeren kan tilsyneladende ikke starte op uden der sidder et alm ps2 tastatur i... og så hjalp det forresten gevaldigt at pille nogle ting fra i msconfig, så der er i den grad point til dig...
med hensyn til problemet med ps2 stikket... -kan det være bundkortet der er røget en tur..??
Avatar billede strych9 Praktikant
03. september 2005 - 20:51 #23
hmm logitech tastatur? For så er det nok deres elendige mouseware som er problemet.
Har det altid været det samme tastatur?
og.. så vil jeg iøvrigt foreslå en BIOS opdatering. Tror ikke motherboard er defekt som sådan.
Avatar billede milter Ekspert
03. september 2005 - 22:11 #24
Et lille indspark fra siden: Har du prøvet at lege lidt med indstillingerne i BIOS for "USB mouse support", "USB keyboard support" og "USB legacy support", eller hvad de nu hedder på din computer?
Avatar billede milter Ekspert
03. september 2005 - 22:19 #25
Et par forslag mere:  Har du checket i Enhedshåndtering, om der er nogle gule udråbstegn der?

Prøv også det her: Højreklik "Denne computer" på skrivebordet > Administrer > Klik på plusset ud for "Logbog" > Klik på hver af underpunkterne et ad gangen og se, om der er nogle poster, der siger "Fejl" eller "Advarsel" > Højreklik linier med fejl eller advarsel > Egenskaber > og der skulle nu komme en forklaring til fejlen frem.

Måske kan fejlmeddelelsen give en ide om, hvor problemet opstår.
Avatar billede dustwalker Nybegynder
06. september 2005 - 16:42 #26
strych9: Det er godtnok Logitech mus og tastatur jeg har men det har ikke givet anledning til problemer før og jeg har da haft det i over et år... -kan det alligevel være det...??? kunne være man skulle undersøge om der er en bios update...!!!
milter: det vrimler med fejl og advarsler i adm. logbogen...!!! det kunne være man skulle undersøge nogen af dem... der er ikke et program der selv undersøger disse og retter et par af dem vel...??;-)
Avatar billede strych9 Praktikant
06. september 2005 - 16:47 #27
Angående logbogen så er det ikke så nemt desværre ;) Du kan prøve at cut + paste nogle af dem med hvide krydser i en rød cirkel her så vi kan se dem.

Angående Logitech, så ved du bedst selv hvornår du har installeret software og drivere til det og hvornår det har ligget i forhold til problemet. Hvis vi antager feks at du har smidt SP2 på og den gamle software havde "issues" med det. - Bare som eksempel. Jeg synes du skal gå til www.logitech.com og så få de nyeste drivere smidt på. Der er også noget auto-update møg i den logitech software, og den bliver jo ganske bekvemt kørt lige under opstarten af maskinen på samme tid som alt det andet auto-update møg også gerne vil køres......
Avatar billede dustwalker Nybegynder
06. september 2005 - 17:03 #28
mit logitech kører standard windows drivere, har slet ikke installeret noget mouseware fordi jeg synes der er for meget skrammel...!!! men prøver lige at se om der er nye drivere...!!!