Avatar billede odyssey5 Nybegynder
23. august 2005 - 10:13 Der er 2 kommentarer

Håndtering af to WAN interfaces uden loadbalancing

Jeg har en ISA 2004 Std. som skal kobles op på to WAN interfaces. Jeg skal ikke benytte det til load-balancing (som kun understøttes af enterprise-releasen), men til at kontrollere/route indkommende services (NAT).

* Da kun det ene interface skal være gateway, vil det da give problemer med services (f.eks. Web/FTP) på det andet? Jeg vil umiddelbart mene at det andet interface ikke skal have angivet dens default-gateway for at opnå dette?

* Vil det være muligt at benytte begge WAN interfaces som gateway, ved f.eks. at have to IP adresser på LAN-interfacet med hver deres route, så det er op til klienterne hvilken gatway de ønsker at benytte?

* Mit LAN-interface har ikke angivet en default gateway da det gav mig nogle routing-problemer (hvilket den også advarer imod når man prøver at sætte). Til gengæld kan ISA-serveren kun se min Domain Controller når gatewayen er angivet. Dette giver mig en del problemer med VPN brugervalidering og netværksnavne da den ikke får adgang til de resourcer selvom den er medlem af domænet.

Jeg håber i kan hjælpe mig :-)
Avatar billede mr.d Nybegynder
04. marts 2007 - 09:47 #1
Nej, ikke uden noget 3. parts software, ellers kan du sætte 2 ISA servers op i et ISA array med en ISA til hver Wan linje
Avatar billede mr.d Nybegynder
04. marts 2007 - 09:54 #2
Alternativt kan du sætte en anden firewall/router på dine wan linjer og forwarde forespørgelser til din ISA.

Wan NIC skal kun have flg.: ip adress, sub. mask, og gateway. Lan NIC´s skal have: IP adress, sub mask og intern DNS.
Har du sat det sådan op?

INGEN Gateway på dine interne kort da det som du skriver giver problemer, og slet og ret er en fejlopsætning af ISA server.