Avatar billede mnt Nybegynder
21. august 2005 - 16:22 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til køb af nyt kamera

Hej!

Pt. har jeg et Canon IXUS 2 digital kamera, og det gode er at det er lækkert lille
til at have med, dog tager det ikke så gode billeder til arbejdsbrug som er digtale og trykte medier etc.

Jeg har så valgt at købe et nyt (for omkring 3000). Jeg vil så høre om i kender et godt
et? Det skal gerne være godt til arbejdsskud, men også gerne lille så det er lækkert
til koncerter, fester osv.

Jeg har kigget på en nyere version af IXUS 2'eren, f.eks. 5'eren, men vil lige høre
om andres meninger og erfaring?
Avatar billede mnt Nybegynder
21. august 2005 - 16:44 #1
Har fået anvist følgende af en fotograf?:

Hvis det SKAL være et 5 mio. pxl. kamera vil jeg foreslå et af de 2 første på min liste nedenunder, ene og alene af den grund at de har lidt optisk zoom.

Kan du "nøjes" med 4 mio. pxl. er olympus C 770 et godt kamera fordi det har 10 x zoom, men skal det være lidt trendy skal du helt klart vælge olympus mju mini, det er vildt cool og fåes i forskellige farver og så har det stadig 2 x optisk zoom.

Canon Powershot A95
5,0 mio pixels, 3 x optisk zoom, 4 x aa batterier, CF , 32 mb CF kort medfølger.

Nikon Coolpix 5200
3 x optisk Zoom, SD kort , 12 mb indbygget hukommelse, Litiumion batteri

Olympus C - 770 Ultra Zoom
4,0 mio pixels, 10 x optisk Zoom, Litiumion, XD , 16 mb XD kort medfølger.

Olympus mju mini
3,9 mio pixels, 2 x optisk zoom, Litiumion , XD, 16 mb XD kort medfølger.
Kan leveres i flere forskellige farver
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
21. august 2005 - 18:25 #2
har selv det her: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=22728

godt kamera især den store skærm er rart
Avatar billede spif2001 Nybegynder
22. august 2005 - 10:50 #3
Har lige købt det Casio Exilim EX-Z57 Bilka har på tilbud i denne uge til 2499,- , og det virker som et godt kamera.

Her er et link til kameraet på Casio's hjemmeside:

http://www.casio-europe.com/euro/dc/exilim/exz57/

Købte det i lørdags (Bilka ekspedienten hentede det fra varevognen og solgte mig næste uges tilbud - god service), og har leget en del med det siden. Er yderst tilfreds med valgmuligheder og brugervenlighed.
Avatar billede mnt Nybegynder
22. august 2005 - 12:39 #4
Hvad jeg har hørt er at de nyere Canon IXUS er fede nok til fest osv., men dog ikke gode nok til produktskud.

Jeg har derfor valgt at købe et godt "arbejdskamera", og så senere købe et lille handy kamera til fester osv.
Jeg er endt op med et "Olympus C - 770 Ultra Zoom" - hvad siger i til det?
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2005 - 21:24 #5
hold dig til en producent der også laver anolog kameraer dvs canon som er blandt de største mærker på markedet .

vil klart anbefale de små canon kameraer
Avatar billede re-flex Nybegynder
30. august 2005 - 12:41 #6
Hvis du skal fotografere til koncerter osv. er det ikke altid lige let at komme tæt på. Derfor ville jeg anbefale et med god optisk zoom. Fx et Canon S2 IS eller et Sony DSC H1. Fordelen ved Canon's er at det har billedstabilisator. Ved koncerter er der ofte mørkt og stabilisatoren tillader en længere lukketid, uden det bliver rystet.

Du kan læse her, om hvad jeg skrev om Canon S2 IS og Sony DSC H1:

Kopieret fra: http://www.eksperten.dk/spm/642637
"Canon S2 IS er et rigtigt godt valg.Et lidt billigere alternativ kunne være Sony DSC H1. De har begge stortet samme specifikationer, og deres brændvidde ligger også inden for samme felt.

Rent billedmæssigt vinder Canon S2 IS og så er der den fordel, at det har billedstabilisator, som fungere rigtigt godt. Sony DSC H1 er ikke helt så godt som Canon S2 IS, men det er meget tæt på. Hvis du ser 2 billeder taget med hvertsit kamera, vil du ikke umiddelbart kunne se forskel. Mener ikke Sony'en har billedstabilisator. På mit Nikon D50 DSLR har jeg benyttet objektiver med billedstabilisato i, men dette har egentlig kun vist sig nødvendigt hvis jeg tog billeder, mens det var aften og jeg ikke benyttede et stativ. Det tillader en lidt langsommere lukketid, men det er ikke meget.

RAW er vigtigt, hvis du behandler dine billeder i fx Photoshop. Så vil du kunne gøre det uden at miste kvalitet, når du gemmer det igen. Medmindre det selvfølgelig gemmes og komprimeres til .JPEG eller lign. Alle kompaktkameraer/ultra-zoom kameraer har problemer med støj ved de høje ISO tal. Dette er simpelthen fordi deres CCD/CMOS ikke er nær så stor, som i fx DSLR kameraer og kan derved ikke tage imod nær så meget lys.

Med hensyn til opløsningen og størrelse på udprint er du godt kørende med et 5MP. Da jeg fik mit Nikon D50, også på 5MP, blev jeg fortalt at jeg ville kunne tage billeder i 70x100 centimeter såvidt jeg husker. Dog er vil der oftest være gødt med støj på sådanne billeder, hvis man betragter dem tæt på. Man skal på afstand af billedet før det ser godt ud. Jeg har dog ofte fået lavet print i 20x30 centimeter, og her er kvaliteten rigtig god. Dog kan jeg ikke huske om Canon S2 IS og Sony DSC H1 tager billeder i 3:4 eller 2:3 format. 3:4 format svare til opløsningen på computerskærme. 2:3 format svare til at tage billeder med et alm. 35mm film kameraer. Så hvis der udskrives billeder i 3:4 format på almineligt 2:3 formats fotopapir, vil billederne enten blive beskåret eller der vil være en hvis kant. Uanset hvad, kan du ikke få 3:4 formats billeder til at blive 2:3 formats billeder uden sker sker en beskæring, hvis du ville ordne det i fx Photoshop.

Men jeg ville helt klart anbefale Canon IS S2 eller Sony DSC H1."
Avatar billede vik_d Nybegynder
12. september 2005 - 18:31 #7
Jeg vil anbefale et Rollie DR 5100.  Det er et 5 mp. Det er et kamera med sko til Extern flash... (viktigt til evt. fester og koncerter) der fås ikke mange af den slags til 2495. samt at dette kamera kan køre helt manuelt. Også kan desuden alt det de andre " top" mærker kan. Rollie er et mærke som mange husker på linie med rollieflex samt Richo. Tysk når det er bedst.
Avatar billede mnt Nybegynder
17. oktober 2005 - 08:57 #8
Tak for hjælpen.
Købte et olympus c770 ultra zoom - det er kanon!
Avatar billede mnt Nybegynder
17. oktober 2005 - 08:57 #9
Smid svar hvis i vil have point
Avatar billede vik_d Nybegynder
17. oktober 2005 - 16:11 #10
held og lykke med det

mvh
Vik
Avatar billede mnt Nybegynder
15. februar 2006 - 12:57 #11
Tak