Avatar billede playr-dk Nybegynder
15. august 2005 - 10:02 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Program til at holde styr på et netværk af pc'er

Hej

Jeg er blevet System administrator og står og mangler et program el. der kan hjælpe mig med at holde styr på alle pc'er.

Er der nogen der kender noget jeg kan bruge?

- Thomas
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. august 2005 - 10:08 #1
Jeg vil anbefale at du kikker på Dameware. Til prisen giver det dig gode muligheder for fjernadministration af windows maskiner og mulighed for at overtage skærmen hos brugerne. Se http://www.dameware.dk
Avatar billede playr-dk Nybegynder
15. august 2005 - 16:03 #2
Hej Bufferzone

Det er ikke styring af pc'er jeg mangler.
Det er en oversigt over hvilke pc'er der er på stedet.
Så jeg kan skrive ved en pc hvis der er noget galt osv.

Jeg ved godt det er lidt svært at formulere, men jeg håber det giver mening.

- Thomas
Avatar billede leif Seniormester
15. august 2005 - 16:05 #3
Der er flere muligheder, Panda har lavet Panda Invent og Inndevelop har lavet AssetFocus og InfoExpress ( www.inndevelop.dk ) har selv Panda Invent her men jeg synes der er et par mangler, der er det jeg har set fra Inndevelop et helt klart bedre bud.
Avatar billede playr-dk Nybegynder
16. august 2005 - 00:14 #4
Kanont!

Det var det jeg ledte efter :)

- Thomas
Avatar billede playr-dk Nybegynder
16. august 2005 - 09:33 #5
Hej igen :)
For at det program skal virke skal der være en application på hver enkelte pc :(
Det betyder ikke så meget at den hente oplysninger om pc'en automatisk, men at jeg kan få lavet mig en nem oversigt over alle pc'erne på netværket.

Jeg har fundet dette:
http://www.stackworks.net/view.php/irm/demo.html
Det er noget af det jeg leder efter, dog kunne jeg godt tænke mig at det var lidt mere overskueligt. Det må også gerne være et program jeg kan installere lidt nemmere end at jeg skal til at installere webserver database osv.

- Thomas
Avatar billede leif Seniormester
16. august 2005 - 10:11 #6
Både Panda og AssetFocus kan køres via et Loginscript ?
Avatar billede leif Seniormester
16. august 2005 - 10:13 #7
Som sagt jeg kører selv med Panda Invent og det eneste sted jeg har installeret et program er på min server !
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. november 2005 - 22:13 #8
Hvis du vil på netværks niveau kunne programmet arpwatch evt klare en del af det for dig
Arpwatch indsamler bl.a. arp beskeder og logger dem, hermed har du ip og mac adresserne samt timestamp. Dette kan bruges til alt muligt f.eks. lave statestik over hvilke maskiner der er online hvornår

http://www-nrg.ee.lbl.gov/
Avatar billede leif Seniormester
13. november 2005 - 22:26 #9
bufferzone -> Skal det køre på ens gateway eller hvordan ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. november 2005 - 22:28 #10
Det kommer an på hvordan dit net er strikket sammen. PRogrammet skal selvfølgelig kunne opfange netrafikken fra alle maskiner (eller du skal arp sniffe på alle segmenter og samle dataen bagefter). Lidt afhængig af hvordan trafkien går på dit netværk kan du gøre det via en mirror port i din backbone switch eller fra en gateway hvis den sidder centralt.
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. november 2005 - 22:31 #11
Jeg har endda set netværk hvor dervar lavet helt separate sniffing netværk der kørte paralelt med det normale net og hvor der sad sniffing proper for hvert segment
Avatar billede leif Seniormester
13. november 2005 - 22:37 #12
Lad os sige, man kører med et normalt netværk med en router som deler IP adresser ud !
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. november 2005 - 22:41 #13
Du har flere muligheder. hvis de enkelte maskiner i nettet tilkobler via en switch og denne supportere mirror port, så kan du sniffe der.

En anden mulighed er at opfange mellem routeren og switchen. en 3 ports hub, hvor switchen sidder i den ene port, routeren i den anden og snifferen i den tredie kune også gøre det.

Det er den fysiske kabling der er dimmentionerende her
Avatar billede leif Seniormester
13. november 2005 - 22:48 #14
Hmm, okay. Tror jeg fattede det !