Avatar billede sirtiger Nybegynder
09. august 2005 - 14:35 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Cisco firewall 505e med begrænset VPN tilgængelighed

vi har installeret en Pix505e i stedet for vores ældre Pix501.
Nu er der flere som har problemer med at komme igennem til vores firewall via VPN.
Der er ikke ændret noget på de steder som folk de logger på fra - og de kan godt connecte, men de kan ikke se noget på netværket og de kan ikke ramme mail serveren.
til gengæld er der andre der godt kan bruge det som hidtil.
Kan man sætte en VPN tunnel op på forskellige måde? Jeg har før hørt at man nogle steder har routere der ikke understøtter GRE pakker, så jeg tænker om man et eller andet sted kan lave tunnelen uden at bruge GRE pakker?
JA, eller om der måske er andre som har andre idéer til hvad det kan være?
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. august 2005 - 14:44 #1
GRE pakker er en cisco ting, der er relevant mellem klienterne og din vpn gateway. Routerne mellem disse bunde være helt lige glade så længe det ere ip pakke der passere, de bekymre sig ikke om protokollen. Jeg tror ikke det er her hunden ligger begravet.

Det kunne være at I har sat krypteringsniveauet (jeg mener cisco kalder det gruppe) så højt at pix'en belastes meget under den indledende nøgleudveksling og derfor ikke altid kan håndtere forespørgslerne.

Det kunne også være firewall funktionaliteten der, uvist af vilken grund, er sat således at nogle klienter ikke kommer på.

Du kunne prøve at sniffe pakker på begge sider af vpn gatewayen for på den måde at se hvilke pakker der ikke kommer ind. En snifning med TCP dump mends dem der ikke kan komme på forsøger ville måske kunne sige noget om hvad der går galt
Avatar billede sirtiger Nybegynder
09. august 2005 - 15:25 #2
Jeg er ret sikker på at det skyldes at der er noget funktionalitet der er anderledes og som derfor er sat forkert op - hvilket er grunden til spørgsmålet. Jeg kan ikke rigtigt gennemskue hvilken opsætning det er. Jeg kan ikke forestille mig at det er belastningen der er for høj, for det er nogle bestemte som har problemet, og kun fra nogle steder, men som samtidig godt kan få det til at virke andre steder igen. Deraf teorien om at tunnelen skabes med noget som en del steder bliver klippet fra.
/Morten
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. august 2005 - 15:35 #3
Jeg prøver at undersøge, jeg har adgang til virkelig gode folk på vpn så jeg er rimelig sikker på at finde et eller andet svar til dig, jeg vender tilbage når jeg har vendt spørgsmålet
Avatar billede sirtiger Nybegynder
09. august 2005 - 15:39 #4
Det lyder mega fornemt - sætter jeg stor pris på - og 200 point ;-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. august 2005 - 21:44 #5
Jeg har nu fået svar på min mail og her kommer næste trind

Hvis dine brugere er forbundet med VPN så bør det ikke være her problemet ligger (selvom det er svært at påstå uden at sniffe på netværket). Hvis de er forbundet, men ikke kan forbinde sig til f.eks. mailserveren så lyder det mere som navneopløsning. Kan de pinge på ip (mail serverens) adresser? Det vil være næste test.
Prøv at pinge fra en af de klientmaskiner der har problemer, start ude fra og ping så indad indtil du iikke mere for svar. Husk at kontrollere firewallens indstillinger for ICMP (Ping) og disable dem evt midlertidigt for fejlfinding.

Jeg har også behov for at vide hvilke klienter der anvendes og om du anvender GRE eller f.eks. IPSec eller PPTP. Du bør overveje at bruge ciscos proprietære klient, den anvender Nat-T, d.v.s. pakker tingene ind flere gange for at kunne sende alt gennem en enkelt TCP eller UDP port. (der er her tale om håndtering af NAT problemer, som f.eks. IPSec ikke kan default)
Avatar billede sirtiger Nybegynder
11. august 2005 - 09:04 #6
Hej
Jeg har en ekstra linie her i huset som jeg bruger til at tjekke om VPN virker, og her virker det fint - det er kun udvalgte steder at det ikke virker.
Vi bruger Ciscos egen VPN klient - Ver 4.6.00.0045. Bruger den som standard Nat-T? Kan man evt. i firewallen sætte noget op som betyder at klienten bruger noget andet end Nat-T?
Jeg har ikke tjekket om det er noget med navneopløsningen, lige netop fordi det virker nogen steder - men jeg kan lige tjekke det.
Avatar billede sirtiger Nybegynder
16. august 2005 - 16:32 #7
Hej bufferzone
Så lykkedes det mig sgu at få det løst.
For go ordens skyld, jeg bruger det grfiske interface.
Der er et sted i VPN opsætningen på firewallen hvor man kan sætte at den skal tillade Nat Traversal - antageligvis er det det som du referere til som Nat-T. Jeg satte det flueben, og en levetid på 15 sekunder (uden at vide præcis hvad det betyder) og så virkede det.
Jeg giver dig halvdelen af pointene, du skal have lidt for at lede mig på sporet af hvor problemet kunne ligge.