Avatar billede smitx Praktikant
18. juli 2005 - 11:28 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Exchange Webmail på anden server

Hej Eksperter.

Vi er et firma som har exchange 2000 server installeret på windows 2000 advanced server.

Vi har nu planer om at flytte vores hjemmesider hjem på egen maskine, men faldt lige over problemet med exchange serverens webmail kører jo på port 80, og vi skal have en maskine mere op som ligeledes skal køre IIS på port 80.

Der er åbnet for port 80 i vores firewall til maskine 1.

Nu kommer mit spørgsmål, kan nettet finde ud af selv hvor den skal lande hvis man åbner port 80 til 2 forskellige maskiner, eller kan exchange serverens webmail flyttes til maskine 2?
Avatar billede leif Seniormester
18. juli 2005 - 11:42 #1
Hvis du har 2 eksterne IP adresser kan du have port 80 åbent ind til 2 forskellige maskiner. Har du 1 Ekstern IP kan du have port 80 åben ind til 1 maskine !
Avatar billede leif Seniormester
18. juli 2005 - 11:44 #2
Hvis du har 1 ekstern IP, kan man alternativt lave det om at fx. Webmailen kører port 81 så hvis folk går ind på webmail.domæne.dk (som så vil lande på den rene Webserver) har du en side som redirecter dem til http://webmail.domæne.dk:81/

Så åbner du port 80 til din webserver og port 81 til din Exchange server.
Avatar billede smitx Praktikant
18. juli 2005 - 12:17 #3
Ok nu kan jeg desværre ikke teste det før en gang i næste uge, men jeg vil selvfølgelig ikke glemme dig :)

Men hvis det kun er det der skal rettes, så må det være i hostheaderen det skal rettes fra port 80 til 81, det skal vel også rettes i exchange ?

Det lyder for mig lidt for simpelt, men det kommer jo på prøve til den til, for det skal køre med det samme, da vores sælgere er afhængige af vores mail!
Avatar billede leif Seniormester
18. juli 2005 - 12:47 #4
Jeg arbejder desværre ikke særlig meget med Exchange og IIS ! Men det er den teoretiske del af det ! Det nemmeste ville jo være hvis I har flere eksterne IP adresser, men det lyder det til at I ikke har.
Avatar billede smitx Praktikant
18. juli 2005 - 13:00 #5
Nu har jeg testet det alligevel ved at flytte port 80 til en anden maskine og redirecte til vores mailserver, og det virker ikke! andre testsider finder den fint, bare ikke exchange :(
Avatar billede leif Seniormester
18. juli 2005 - 13:27 #6
Har du ændret porten på Exchange serveren og åbnet porten ?
Avatar billede pantheren Nybegynder
18. juli 2005 - 13:33 #7
ja og nu har jeg også prøvet følgende:

oprette redirect på maskine 2 med den interne adresse så den altså peger på http://maskine1/exchange som vi normalt kan indefra.

prøver jeg udefra for jeg fejl, men indefra virker det!
Avatar billede smitx Praktikant
18. juli 2005 - 13:36 #8
hov var lige på med en anden maskine med min kollegas brugerprofil :(

Nu er jeg på min egen pind :)
Avatar billede screem_brille Novice
18. juli 2005 - 14:51 #9
du kan under hver site i IIS give siden en host header adresse, så kan du have næsten ligeså mange domains til øt køre på port 80 som du vil (næsten da der er en øvre grænse men kan ikke lige huske om det er 1000 eller 10000, de tal siger mig ihvertfald et eller andet)
Avatar billede smitx Praktikant
18. juli 2005 - 14:54 #10
Ja det er rigtigt, men det er ikke det der er problemet, det er exchange serverens webmail som skal køres på en anden maskine med IIS.

Redirect funker bare ikke.

Har prøvet med både et script og IIS egen, men lige meget hjælper det.
Avatar billede screem_brille Novice
18. juli 2005 - 14:56 #11
kig på front og back end exchange server, det må være det du søger ;)
Avatar billede screem_brille Novice
29. juli 2005 - 00:24 #12
noget feedback ?
Avatar billede smitx Praktikant
01. august 2005 - 10:06 #13
Hej har ikke haft tid til at kigge på det før nu, men du skal få feedback når jeg har undersøgt det med front/back end...
Avatar billede smitx Praktikant
01. august 2005 - 10:08 #14
har du ikke nogle links?
Avatar billede smitx Praktikant
01. august 2005 - 10:12 #15
hmm det er da bare løgn :o(

1.
Install the server that will be running Exchange Server in the organization.

  Note
With Exchange 2000 Server, only Enterprise Edition servers can be configured as front-end servers
Avatar billede smitx Praktikant
01. august 2005 - 10:13 #16
så der røg den mulighed :(

Andre forslag?
Avatar billede screem_brille Novice
01. august 2005 - 10:26 #17
så har jeg ikke lige umiddelbart et bud :/
Avatar billede cougar Nybegynder
07. oktober 2005 - 11:13 #18
Jeg vil anbefale at inst. et SSL certifikat på OWA, som iøvrigt også vil give jeres webmail en ekstra sikkerhed, som det er nu er al kommunikation jo ukrypteret når det kører på port 80.
Så kan OWA tilgåes på https://website og jeres alm. website på http://website.

Så skal jeres brugere bare informeres :)

--
/Peter
http://www.iis-digest.com
Avatar billede smitx Praktikant
30. december 2005 - 12:40 #19
lukker