Avatar billede poullykke Nybegynder
30. juni 2005 - 11:04 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

opsætning

Hej
Jeg er lige kommet på Bredbånd, og nu skal jeg have opsat en firewall.

men hvilken skal jeg bruge ?
Og hvad skal jeg blokere, og hvad skal jeg give adgang.

jeg har en gammel firewall jeg tror at den hedder Tiny firewall
og da jeg fik mit bredbån op at køre, væltede det ind med advarsler, om diverse som jeg skulle give adgang eller nægte adgang, dem som jeg kunne se hvad var har jeg givet adgang, men der er stadig mange som jeg ikke kender bl.a. kernel og andre filer som ligger i system32.

Findes der en liste over filer m.m. som man skal nægte adgang ?
Hilsen
Poul
Avatar billede boxer Nybegynder
30. juni 2005 - 11:22 #1
Jeg synes du skal hente den gratisversion af sygate:
http://www.download.com/3000-2092_4-10049526.html
Jeg burger den selv - den er meget nem.

Med hensyn til hvilke filer der skal have adgang, synes jeg du skal slå dem op på google. Så kan du se hvad anbefalingerne er for netop dette program.
Avatar billede boxer Nybegynder
30. juni 2005 - 11:25 #2
Der er en god vejledning til Sygate her:
http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9706

Og så lige et lille eksempel på hvad jeg fandt på google da jeg søgte efter svchost.exe:
http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/processlibrary/svchost/
Avatar billede langbein Nybegynder
30. juni 2005 - 14:34 #3
".. og da jeg fik mit bredbån op at køre, væltede det ind med advarsler, om diverse som jeg skulle give adgang eller nægte .."

Det betyr at din PC er direkte tilkoplet internet uten at det skjer via en hardware firewall. Uansett hvilken software firewall du velger så vil dette gi en forholdsvis liten grad av sikkerhet.

Skal sikkerheten bli bra så bör du enten kjöpe en router/hardware firewall som du lar oppkoblingen skje gjennom, eventuelt bygge en vha av en gammel PC og for eksempel smothwall.

Ulempe med hardware firewall: IP telefoni, forskjellige spill, video konferanse via Messenger osv kan få problemer, men det gir som sagt bedre sikkerhet.