Avatar billede jacob_m Nybegynder
19. juni 2005 - 23:50 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Digitalkamera i 2k klassen

Jeg er på udkig efter et digitalkamera til ca. 2000,- +/-.. Har kigget på Olympus 'mju'-mini DIGITAL S..

http://www2.olympus.dk/consumer/29_5215.htm

Og ville høre om der er nogle som har erfaringer med dette kamera og/eller andre i samme prisklasse?
Avatar billede re-flex Nybegynder
20. juni 2005 - 11:13 #2
Dette kamera du har kigget på er helt udemæket i forhold til prisen, men der er selvfølgelig altid nogle fordele og ulemper. Har en kamerat som har dette kamera. Han er glad for det og det tager meget flotte bileder. Nogle af fordelene ved Olympus µ-mini DIGITAL S er:

Fordele:
Lille og kompakt
Metalhus (Vejrsikkert, men kun i henhold til IEC standardbekendtgørelse 529 IPX4
Mange forprogrammerede indstillnger
God makro
4.0 megapixels i gorhold til størrelsen
Hurtig autofokus

Ulemper:
Tendens til at under eksponere ved lyse og højkontrast scener/motiver
Langsom flash, når den skal lade op til næste billede
Lille optisk zoom, kun 2x
Ingen manuel hvisbalance indstilinger
Billeder med over ISO64 er lidt støjede
Kort batteri levetid

Disse ting vil du kunne finde på diverse sider som har skrevet om kameraet og testet det, men jeg kan kun bekræfte at det er rigtigt. Selvfølgelig betyder at billeder taget med ISO64 eller mere er umulige at se på, det kommer også an på hvor kritisk man er.

Dog vil jeg mene at der er nogle elternativer som man skal overveje først. Kunne være Canon Ixus 30, Canon PowerShot 520, Canon PowerShot A85.

Alt efter hvad du skaæl bruge kameraet til, så er der nemlig forskellige specifikationer du skal kigge efter. En god idé er at få så stor en optisk zoom som mulig. For man har nemlig ikke mulighed for at skifte optik, som på SLR kameraer og derved få en bedre zoom. Man skal måske ikke bruge det så meget, men det er irriterende den dag, hvor man skal bruge zoom og ikke har det. Derudover skal du også overveje om du har brug for 4.0 megapixels. Skal du tage familiefotos og almindelige hverdags billeder, så er der måske ikke brug for at tage dem i 2272x1704, men her er 1600x1200 måske nok. Her vil et 3 megapixels kamera være udmærket. Jo højere opløsning des mere støj vil der oftest være på et billede. Dette er fordi at størrelsen på opløsningen bliver større, mens at billedcensoren (CCD eller CMOS) forbliver en størrelse.
Avatar billede gratis Nybegynder
20. juni 2005 - 14:09 #3
dette er osse et godt kamara "HP Photosmart R707" test og anmeldelse http://www.digitalmagasinet.dk/showtest.asp?ID=18&lang=dk , pris på edbpriser http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=85265
Avatar billede jacob_m Nybegynder
23. juni 2005 - 12:47 #4
Min tanke med et kamera er til brug ved fester osv. så her skal der være gode egenskabe i komplicerede lyssituationer, ud over det så surfer jeg meget og vil gerne have et kamera som også er bare en smule vejrsikkert og klare sig godt i sollys med relektion sne og vand.

Så ligger vægt på et mindre kamera med gode egenskaber mht. lys, jeg har efterhånden droppet det med Zoom for når vi surfer er 48x optisk zoom ikke engang nok, så skal have et vandtæt hus til kameraet så man kan komme helt ud i vandet og stå :-P...
Avatar billede re-flex Nybegynder
23. juni 2005 - 13:13 #5
Du får nok ikke et kamera som er 100% vandtæt, medmindre du køber et undervandshus til det. Men mine forældre tabte engang deres Ixus i vandet, hvor det lå i 30-40 minutter før det blev fisket op igen, og det virker fint. Det skulle bare ligge til tørre i lidt tid...
Avatar billede jacob_m Nybegynder
23. juni 2005 - 13:20 #6
Det er jeg helt med på... Det skrev jeg også oven overfor, egentlig også lidt derfor jeg har udset mig det Olympus, for der kan mån nemlig få sådan en hus

http://www2.olympus.dk/consumer/198_CWPC-01_.htm

Men er MEGET åben for andre forslag, for vil jo gerne have mest for pengene :-D.. Men hvordan er Canon Ixus, det bliver næsten altid nævnt når man snakker kamera i denne klasse!
Avatar billede re-flex Nybegynder
23. juni 2005 - 13:38 #7
Canon Ixus er et af verdens mest populære kompakt digital kamera. Både pga. design, størrelse, brugervenlighed og kvalitet. Det sidste kan diskuteres lidt, da nogle Ixus'er ikke tager de bedste billeder, mest de ældre udgaver. Man kan få undervandshuse til Ixus'er, men fordelen ved det undervandshus til Olympus er at det ikke er særligt stort. Der er fylder Canons lidt mere, og jo mindre, jo bedre, især hvis man surfer... Jeg tror ikke du går helt galt i byen hvis du vælger et Olympus. Det største minus jeg kan komme i tanke om er at kameraet har tendens til at undereksponere. Og det kan muligvis blive et problem ude på vandet, hvor det er meget lyst og vandet reflekterer lyset på alle mulige måder. Ved almindeligt brug, til fester osv., vil det næppe blive et problem, da belysningen og er mere stabil.

Plus'et kan være den hurtige autofokus. Kan forestille mig hvis man surfer at autofokus'en godt må være rimelig hurtig.
Avatar billede jacob_m Nybegynder
15. august 2006 - 11:05 #8
Ligger i et svar.. Endte op med Olympis mju 7.1 megapixel..
Avatar billede jacob_m Nybegynder
15. august 2006 - 11:17 #9
!
Avatar billede gratis Nybegynder
15. august 2006 - 14:00 #10
husk at lukke spørgsmålet det gør du ved selv at lægge et svar,( flyt knappen ude til venstre fra kommentar til svar ) MARKERE dit navn og trykke på accepter :)
Avatar billede jacob_m Nybegynder
18. august 2006 - 11:44 #11
Ville lige give de medvirkende en mulighed for at få nogle point. :-D