Avatar billede jeanette18 Nybegynder
11. juni 2005 - 16:12 Der er 28 kommentarer og
3 løsninger

er zonealarm troværdig nok?

Heysa derude: Jeg ønsker at købe zonealarm pro på licens men er blevet meget forvirret om firmaets troværdighed:
Prøv at se her tråd: http://www.janum.net/itsvar/index.php?mainID=301&ID=813

Vil meget gerne høre jeres kommentarer:)
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. juni 2005 - 17:41 #1
Zonealarm er en udemærket software firewall, fuldt på højde med de fleste almindelige software firewalls, ikke topklasse, men heller ikke skidt.

MEN!!!!!!!!
1. det er en software firewall, og de er relativt lette at omgå hvis der ikke er andet der er med til at booste sikkerheden. Dette gælder alle software firewalls undtagen den absolutte topklasse, og for disse kun i deres server miljø, hvor der netop er andet til at overvåge hvad der sker i miljøet og advare hvis nogen eller noget piller ved softwre firewallen

2. Netop zonealarm er meget brugt. Dette betyder at det er denne firewall derer lettest af finde oplysninger på hvordan dem omgås. Jeg ligger selv inde med kodeeksempler der skulle kunne omgå netop ZA
Avatar billede mtj111 Novice
11. juni 2005 - 17:49 #2
Jeg bruger selv ZA, og er meget glad for den!
Den har blokeret hackere mange gange, og indtil nu er jeg tilfreds.

Problemet med hardwarefirewalls er at de ikke blokerer for programmer der vil på internettet!
Man kan evt. bruge sådan en også: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=74679

Michael
Avatar billede arne_v Ekspert
11. juni 2005 - 17:52 #3
Avatar billede arne_v Ekspert
11. juni 2005 - 17:54 #4
Rigtige firewalls blokerer for det som de har lyst til at blokere for.

500 kr. routere med indbygget firewall blokerer normalt ikke for
udgående traffik.

Dyre firewalls til firmaer gør.
Avatar billede mtj111 Novice
11. juni 2005 - 17:55 #5
Arne_V: Vi kan blive 100% enige om at harwarefirewalls er bedst imod hackerangreb, men softwarefirewalls'ne har jo også noget smart: Program blokering!

Det ville være bedst at kombinere disse 2!?!

Michael
Avatar billede arne_v Ekspert
11. juni 2005 - 17:55 #6
Pragmatisk set er noget bedre end ingenting.

Men jeg ville anbefale en router med NAT fremfor en software firewall.
Avatar billede mtj111 Novice
11. juni 2005 - 17:57 #7
Arne_V>> man skal jo ind at bestemme for hvad de skal blokere.

f.eks. skal et spil jo normalvis ikke have lov til at gå på internettet. Men hvis man lige skal hente en patch fra spillets hovedmenu, så blokerer hardwareFirewall'en den jo!?!

Michael
Avatar billede mtj111 Novice
11. juni 2005 - 17:58 #8
Er denne god nok, hvis man kombinerer den med en softwareFirewall?: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=74679

Michael
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
11. juni 2005 - 20:05 #9
Foreløbig tak for jeres interessante indlæg. Jeg benytter også firewallen som sidder bag min router zyxell B 2000v2. Jeg håber da den måske er bedre til at holde hackere ude end softwarefirewallen. Måske giver en kombination af de 2 trods alt en ret sikker beskyttelse eller????

Vil lige spørge jer af: Vi har 2 andre pc`er i huset som er koblet på min trådløse router. Jeg ved godt at alle pc`er i et netværk normalt bør have deres egen interne firewall også men jeg synes at det virker lidt forkert - en påstand jeg engang har læst i et par tråde. Den ene pc`er benytter nortons firewall (som jeg jo selv er blevet træt af og afinstalleret) og den anden har slet ingen p.t.
Da pc`erne tilhører både min lillesøster og storesøster er der ingen af dem som vil ofre penge på f.eks zonealarm - men det må de jo selv om. Hvad mener I generelt om at have 2 firewalls på sit system som her?
Avatar billede mtj111 Novice
11. juni 2005 - 22:31 #10
Avatar billede mtj111 Novice
11. juni 2005 - 22:33 #11
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
11. juni 2005 - 23:31 #12
Heysa mtj111. Ja jeg er opmærksom på den gratis version, men desværre kan den ikke fjerne reklame bannere som er hovedårsagen til at jeg vil skifte. Har tidligere haft nortons firewall som havde samme funktion, men som gav andre problemer.
Avatar billede mtj111 Novice
11. juni 2005 - 23:39 #13
nårh... ok

Michael
Avatar billede mtj111 Novice
11. juni 2005 - 23:42 #14
Min mor har den fulde ZoneAlarm...
Den blokerer for ALT... Menuer på ganske almindelige sider. På www.dyrenes-beskyttelse.dk, kunne hun ikke se menuen (og så er det lidt svært, at bruge en hjemmeside...)

Det er meget besværligt at slå den fra... det er aldrig lykkeds for os!

Den fjerner reklamebannere lidt for effektivt, og fjerner engang normale billeder fra sider...

Michael
Avatar billede lx2ba Novice
12. juni 2005 - 11:42 #15
Jeg har haft ZA Pro i ca. 2 år. Jeg er bestemt godt tilfreds med hele pakken. Der er ingen som helst problemer med afregningen, - og jeg synes, at prisen er rimelig :-)
Avatar billede langbein Nybegynder
12. juni 2005 - 22:04 #16
Jo, den skulle normalt ikke gi problemer i forhold til dyrenes beskyttelse eller annet. (Dyrenes beskyttelse bruker Java script, så det spørs om ikke det er her problemet ligger, at Java script er disablet i browseren ??)

Kombinajonen med en rimelig nat router og Zone alarm eller liknende er jo ellers en ganske ok løsning for et hjemmenettverk.

En hardware firewall med filtrering av utgående trafikk er etter min mening ikke særlig godt egnet for en hjemmenettverkløsning, fordi dette naturlig vil gi et fortløpende behov for å rekonfigurere utgående firewall. Ulempen er i all enkelhet større enn den fordel man vinner.

Nesten alltid så er det slik at sikkerhet og funksjonalitet er noe som må veies mot hverandre slik at man oppnår et best mulig kompromis mellom sikkerhet og funksjonalitet (en praktisk bruk som er enkel og like til.)

Kombinasjonen melloem en natrouter/hardware firewall og zonealarm bør være et ganske god kombinasjon for de fleste hjemmenettverk. Dette bør også fungere ganske ok selv om hardware firewall koster 500 Kr eller mindre og software firewall er gratis.

Hvis man ønsker å prøve ut de forskjellige typene filtrering så er en gammel PC pluss Linux tingen. Her kan man få til det aller meste. Synes i hvert fall for min del at konklusjonen er at en 500 kr hardware firewall og gratis Zone Alarm kan gjøre jobben ganske OK.
Avatar billede langbein Nybegynder
12. juni 2005 - 22:24 #17
"Er zonealarm troverdig nok"

Nei det er den ikke hvis dette er den eneste firewall. Da vil man kun ha en enkelt softwarebasert sikkerhetsbariere som vil være utsatt for regelmessige angrep hver eneste dag. En enkelt feilkonfigurering eller en midlertidig nestegning av firewall på 30 sekunder så kan PC være infisert. (Har faktisk opplevd at det skjedde i lpet av et eneste sekund da jeg bare skulle lage en midlertidig nestegning av Zonealarmen for å teste ut noe annet.)

Hvis man setter opp en nat router in front til Zonealarmen så vil alle disse regelmessige angrepene som finnes på internet i tusentals stanses allerede ved nat routeren. På denne måten så vil det være "taust" ved inngangen til ZOnealarm, slik at den eneste funksjon den vil ha ved normal drift vil være å kontrollere hvilke prosesser som har tillatelse til å sende info ut på net. På denne måten så vil man normalt eller ofte få et varsel straks en trojan eller et virus/orm forsøker seg på noe.
Avatar billede mtj111 Novice
12. juni 2005 - 22:29 #18
Langbein>> Vi har tjekket at det ikke er internet explorer der er skylden! Vi har faktisk sat sikkerhedsniveuet til lav (så den ikke blokerer noget), og selv pillet i indstillingerne.

Problemet var ZA!

Jeg må hellere lige sige at en "format c" klarede det. Den kunne åbenbart ikke køre med et af de installerede programmer...

Michael :-)
Avatar billede langbein Nybegynder
12. juni 2005 - 22:38 #19
Min personlige mening: Et virusprogram trekker ganske mange "krefter" ut av PC. Zonealarmen ganske få. Hvis man tenker litt over hvordan man bruker PC'en og man kjører med Zonealarm, så kan det holde med å bruke en online virus scanner som Houscall og en trojan scanner som for eksempel Lavasoft. Likeledes så kan det nok være en fordel å ikke jobbe med PC med pålogging som Administrator.

Zone alarm + hardware firewall, det gir god hurtighet på PC og det fungerer bra. (Om det er tilrådelig å kutte ut virus programmet, det kommer vel litt an på hvordan man bruker PC'en. I mange sammenhenger så bør vel virusprogrammet være der.
Avatar billede langbein Nybegynder
12. juni 2005 - 22:47 #20
mtj111->

Gikk in på dyrebeskyttelsen via Zonealarm her i fra. Ingen problemer. Har brukt Zonealarm gjennom flere år. 0,0 problemer og ingen lukkede sider så langt.

Mon det ikke heller kunne vært en feil ved MS Explorer ?? Har opplevd at den har oppført seg merkelig, mens tingene har kjørt helt ok med for eksempel Opera. Diverse fiksing og oppgradering med MS Explorer så har den fungert også.

Synes ellers det er en god ide å kjøre med flere Webbrowsere, (de er jo alle gratis) slik at man kan sjekke hurtig og enkelt om det dreier seg om en browser feil eller noe annet. Pleier normalt å kjøre MS Explorer + Firefox + Opera. Synes egentlig best om MS Explorer og Opera selv om Firefox er poulær og anerkjent.
Avatar billede mtj111 Novice
13. juni 2005 - 14:42 #21
Langbein>> Vi har prøvet både fra FireFox og Internet Explorer, men stadig intet resultat!

Den virker nu, efter vi har lavet en "Format C". Den kunne åbenbart ikke køre sammen med at andet program!

Jeg kan bestemt IKKE anbefale at køre uden virusscanner!!! Virusser kommer jo ikke kun fra internettet, som en firewall beskytter!
De fleste firewalls beskytter jo ikke mails (ZA PRO gør lidt, og kun lidt), men også Disketter, CD/DVD'er, USBkeys mv...

Michael :-)
Avatar billede langbein Nybegynder
13. juni 2005 - 18:12 #22
Nei, det går jo ikke an å anbefale å kjøre uten virusprogram. Men .. selv så har jeg da kjørt i alle år uten å bruke noe virusprogram, og jeg har sånn sett hatt langt færre problemer med virus enn mange av mine venner som kjører med virusprogram. 0,0 tapte data eller ødelagte installasjoner så langt.

Forutsetningen er selvfølgelig at man tar seg brydderiet med å følge med selv, hvis man ikke har et virusprogram som gjør dette automatisk. Hvis man velger en slik løsning da er Zonealarm meget god å ha. Den beskytter ikke mot virus men den varsler og låser inne virus/trojan/ormer som forsøker å kontakte ut mot internett.
Avatar billede mtj111 Novice
13. juni 2005 - 18:22 #23
Den blokerer ikke for alle virus, men langt de fleste blokerer den!

ZoneAlarm findes da også i en AntiVirus version: http://www.zonelabs.com/store/content/catalog/products/sku_list_zaav.jsp?lid=nav_av

Michael
Avatar billede langbein Nybegynder
14. juni 2005 - 03:40 #24
Det stemmer nok det, den forhindrer stort sett ingen virus. Det eneste en personal firewall kan forhindre i noen grad er at virus/ormer/trojan sender ut ting på nett uten at du har kontroll på det.

I noen grad så vil en personal firewall kunne hindre at bakdører settes åpne for hackere, men det bør man nok ikke stole for mye på. "Lukking av bakdører" blir på den annen side tatt godt vare på av en hardware firewall / nat router.

Hvis man ikke benytter et ordinært virusprogram, så må man lage online virusscan med visse mellomrom og man må også følge med og passe på til enhver tid at man ikke foretar seg saker og ting som kan gi virus. Hvis/når man gjør det så må man straks lage virusscan.

Det å kjøre uten et fast installert virusprogram vil selvfølgelig være en kalkulert risiko. Denne risiko behøver dog ikke være større enn at man kan gjøre det gjennom mange år uten et problem, forutsatt at man selv hele tiden følger med.

Hvis man velger en slik kalkulert risiko, så kan Zonealarm eller et annet tilsvarende program være et godt hjelpemiddel, for å allikevel ivareta en god nok sikkerhet.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
24. juni 2005 - 16:30 #25
Heysa. Er der flere som ønsker points? som tak for indsatsen:)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2005 - 16:33 #26
ikke mig ihvertfald
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
24. juni 2005 - 20:30 #27
Kan se at brugernavnet Ix2ba har lagt et svar. Forstår jeg ikke. Har da ikke været med i trådene???
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2005 - 20:32 #28
Avatar billede langbein Nybegynder
24. juni 2005 - 23:11 #29
svar.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
24. juni 2005 - 23:11 #30
ok indlægget fyldte ikke meget:) var nem at overse. Men ok info.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
25. juni 2005 - 07:33 #31
God weekend:)