Avatar billede smidzy_lasse Nybegynder
21. maj 2005 - 17:02 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Køling af CPU

Hej eksperter..!
Vil det være muligt at sætte et fryse-element på en CPU.? Det ville være en god måde at holde den kold på. Hvis i har nogle links til nogen der har forsøgt sig med fryse-element(er) eller evt et sted hvor det ville være muligt at købe sådanne produkter..
Jeg vil gerne have flere forskellige links hvis det er muligt.!

På forhånd tak!
----------------------------
Hilsen Lasse Hansen
Avatar billede huset Praktikant
21. maj 2005 - 17:09 #1
Mener du fryseelementer som til en fryser? og hvad er ideen
Avatar billede snurre Nybegynder
21. maj 2005 - 17:21 #2
Hej med dig
Det er lidt af et projekt du tænker på, men ja det kan lade sig gøre.
Prøv at kigge lidt på følgende link til én af Michael Karboe's sider:
http://www.mkdata.dk/pctutor/hardware/modul3d2.htm
Mvh
Snurre
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. maj 2005 - 17:30 #3
Prøv at tage et kig på Aseteks hjemmeside.
http://www.asetek.dk/

Det er de eneste jeg kender der sælger "fryse-systemer" med henblik på overclockning. Jeg har faktisk selv et sådant (Vapochill) anlæg liggende, men tør ikke tage det ibrug da det stammer fra en maskine hvor cpu'en brændte af.
Avatar billede smidzy_lasse Nybegynder
21. maj 2005 - 17:47 #4
Det ser fedt ud det du har fundet Tonnybrandt.. Det var hvad jeg kiggede efter.
Men koster det virkelig lidt over 4000kr for det billigste system?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. maj 2005 - 17:59 #5
Det gør det faktisk. De sætter jo selv prisen da de er de eneste der laver sådanne systemer.

Og det er virkeligt gennemført. Alle mellemrum omkring cpu-kernen er fyldt op med kølepasta gennemvædet skum-materiale, og på bagsiden af bundkortet klæbes der et lille varme-elememt. Alt sammen for at modvirke kondens der kan ødelægge cpu'en i løbet af kort tid.

Det virker på den måde at pc'en startes og elektronikken i vapochill'en kortslutter så reset knappen så pc'en forhindres i at starte. Når cpu'en så er kølet ned til -5 grader, tillader den så pc'en at starte og fortsætter med at køle cpu'en ned til dens sluttemperatur på -18 grader.

Desværre er det jo også sådan at går der noget galt med fryseren, kan man risikere at cpu'en brænder af på få sekunder da man jo typisk har overklokket den ret kraftigt.
Avatar billede smidzy_lasse Nybegynder
21. maj 2005 - 18:06 #6
okay.. Det lyder ikk så smart, at sætte på så. Jeg synes også det er mange penge for det. Jeg håber der bliver udviklet noget mere med fryseelementer til CPU køling..

Men du får pointene tonnybrandt.. tak..

Hvis der er nogen der finder noget interessant, der er lignende det som tonnybrandt har fundet, kan i skrive på min email eller MSN messenger: smidzy_lasse@hotmail.com
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. maj 2005 - 18:54 #7
Velbekomme og takker for point :)

Som en sidebemærkning kan jeg da sige at jeg selv kraftigt overvejer at købe dette system:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=112102

Dette er dog mere p.gr.a. at jeg har en micropc, der har ret store problemer med at slippe af med varmen, og derfor benytter en temmeligt kraftigt larmende kabinetblæser.
Salman reseratoren skulle efter sigende være praktisk talt lydløst og kan man få cpu-varmen ført ud af kabinettet burde jeg kunne sætte en mere lydløs kabinetblæser i.

Og man kan få en waterblok til GPU'en som tilbehør og dermed få den varme ud af kabinettet også.