Avatar billede kapoou Nybegynder
08. maj 2005 - 22:01 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Megapixel til større udskrifter

Jeg har et Canon EOS 300D og vil egentligt gerne vide hvor store billeder (cm eller pixel) man kan udprinte fra det før end at billedet bliver væsentligt forringet?
Avatar billede milter Ekspert
08. maj 2005 - 22:06 #1
Det afhænger af hvor kritisk, du er :)

Normalt siger man, at der skal bruges en DPI på ca. 240 = ca. 100 pixels/cm for at opnå en god printkvalitet, men helt ned til omkring ca. 180 DPI kan bruges.
Avatar billede kapoou Nybegynder
09. maj 2005 - 12:59 #2
Mit kamera er 6,5 megapixel. Hvad vil det give i centimeter på et billede i en kvalitet på 240 dpi?
Avatar billede milter Ekspert
09. maj 2005 - 13:21 #3
Dit kamera giver i højeste opløsning 3072x2048 pixels. Du dividerer hver af de to tal med 240 = 12,8x8,5 tommer = ca 30x20 cm.

Prøv at læse lidt om forholdet mellem DPI, PPI og printstørrelse og kvalitet i linket herunder:

http://www.knl-dtp.dk/portfolio/oplosning.pdf
Avatar billede milter Ekspert
13. maj 2005 - 00:52 #4
Nogen fremgang?
Avatar billede le_bon Nybegynder
17. maj 2005 - 11:19 #5
En lille indskudt sætning: I sidste uge så jeg en 6 megapixel fil printet ud i 70x100 cm. Det var meget flot! Milter tommelfingerregler er gode væktøjer, men man skal jo også have in mende at jo større billeder er, jo længere fra skal de betragtes. Derfor er det min erfaring at man ikke skal være så bange for at blæse sine fotos op i store formater. - Så hvis du spørger mig, kan du sagtens lave print helt op til 30x45 cm og evt. 50x75 cm. (Ja, og endda 70x100 cm)
Avatar billede kapoou Nybegynder
23. maj 2005 - 11:40 #6
Ja mange tak begge to! Milter hvis du vil smidde et svar så får du dine points.
Avatar billede milter Ekspert
23. maj 2005 - 15:02 #7
Kommer her :)