Avatar billede gingers Nybegynder
29. april 2005 - 20:45 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Kan man gå bag om et billede?

Jeg aner ikke noget om den slags, men ville høre nogle af jer kloge hoveder herinde, om det er muligt at gå bag om et billede og se dens historie.

F.eks. hvis jeg tager et billede fra en hjemmeside, og gemmer det på min computer og sætter det på min egen hjemmeside. Er der så mulighed for at se hvor billedet oprindeligt kommer fra?

Venlig Hilsen Gingers.

Ps. Har ikke den fjerneste idé om hvor dette spørgsmål skal placeres.
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. april 2005 - 20:51 #1
Ikke umiddelbart, den slags gemmes ikke. Men der kan dog være indlagt vandmærke i et billed så man kan se hvor det kommer fra oprindeligt og hvis du ikke ændre navnet, kan det jo også genkendes.

Det skal dog nævnes at man selvfølgelig ikke må tage billeder fra andres hjemmesider og selv bruge dem, uden først at have fået tilladelse
Avatar billede gingers Nybegynder
29. april 2005 - 21:16 #2
Tak det ved jeg. Det er nu også for at jeg kan se om andre har gjort det. Håbede at man på en måde kunne gå ind i billedet og se hvad hjemmeside det oprindeligt kom fra.
Avatar billede mjl Nybegynder
29. april 2005 - 22:02 #3
:)
Avatar billede cob Nybegynder
30. april 2005 - 10:24 #4
Tja - det kan man vel godt... men det kommer nok an på hvad der er gjort ved billedet efterfølgende...  hvis jeg har et jpg digitalbillede som jeg vil åbne via "Fil browseren" i photoshop - så kan jeg da se jpeg-billedets metadata. Her kan jeg bla. hvilket kamera, det er taget med , hvornår, hvilken blænde, hvornår det blev taget, hvornår det evt er blevet modificeret, om det blev brugt blitz, og meget meget mere....

Så jow det kan man godt - med forbehold....
Avatar billede majsmarken Nybegynder
30. april 2005 - 13:19 #5
Jeg ka' bekræfte det som <cob> skriver.
Også selvom du "resaver" billedet/filen vil denne info i mange tilfælde følge med...
Om det kun gælder for *.JPG filer er jeg ikke sikker på...

Med http://www.irfanview.com/ ka' du pille/slette/ændre disse info...