Avatar billede pinin Nybegynder
24. april 2005 - 17:45 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål vdr. CF-kort og Canon kamera?

Hej
Er der nogen der kan fortælle mig, hvor stor en Compact Flash-kort kapacitet, et Canon Ixus 500 understøtter?

Og så lige en ting til... Måske et dumt spørgsmål.

Canon skriver:

''Canon understøtter kun Canon-mærkede CF-kort, da de ikke har nogen kontrol over de andre producenter af CF-kort og derfor ikke kan garantere, at de overholder CF-standarden.''

Det er vel bare noget de skriver, for at tjene på, at man køber deres CF-kort. Men er det noget man skal tage alvorligt? Vil alle CF-kort ikke virke ligeså godt??

Og så kan jeg jo også lige spørge, hvilke CF-kort i vil anbefale...?

-Pinin-
Avatar billede soes Nybegynder
24. april 2005 - 17:54 #1
Jeg har et Canon Powershot S330 og bruger et CF kort af mærket SanDisk. Jeg har aldrig haft problemer med det. Kortets størrelse er dog også kun 128mb men kan da lige prøve at hælde et i på 1gb og se hvad den siger
Avatar billede amikk Nybegynder
24. april 2005 - 17:57 #2
Avatar billede soes Nybegynder
24. april 2005 - 17:58 #3
Har lige brugt et kort på 1gb i overstående kamera og det fungerede også fint. Kortet var af mærket Kingston.

Jeg tror som du selv skriver at det har noget at gøre med at de gerne vil sælge nogle af deres egne kort :o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. april 2005 - 22:11 #4
det der Canon mener er vel at går der noget galt fordi du har brugt et andet mærke, så kan Canon ikke lastes for det.

Ligegyldigt om jeg bruger Kingston, Scandisk eller et tredie mærke så virker de alle i mit EOS 350D.
Avatar billede halifax Nybegynder
25. april 2005 - 04:39 #5
Kameraet understøtter op til CF kortets kapacitet. Begrænsningen ligger ikke i kameraet, men i hvor mange MB CF kortet indeholder

Mit Ixus har kørt uden problemer med SanDisk, Kingston, Memorex og Medion CF-kort. Så jeg synes det er svært at anbefale et bestemt kort. Skulle jeg der imod vælge fra, bliver det SanDisk da mit har kørt langsommere end de øvrige mærker - og det er vist også en low-price mærke, som ofte er set på tilbud. Det er ca. 3 år gammelt og de kan jo have forbedret sig.

Der er et marketing stunt i at skrive, det skal understøtte Canon mærkede CF kort. I stedet skal kortene fuldt ud understøtte CF standarden og indeholde kvalitets ram kredse (ramchip) - og igen ud fra egen erfaring undgå billige eller "tilbuds" SanDisk.

Det er lidt li'som med ram til pc. Der kan være 1., 2. eller 3. parts ram (no name - de billige), men da man nødig vil miste sine mesterskud fra kameraet er min anbefaling, at købe mærkevare CF kort.
Avatar billede pinin Nybegynder
25. april 2005 - 08:40 #6
--> halifax
''Kameraet understøtter op til CF kortets kapacitet. Begrænsningen ligger ikke i kameraet, men i hvor mange MB CF kortet indeholder''

Det jeg tænkte på var, om kameraet måske max kunne skrive på fx et 256mb kort. Min kammerat har en mp3 afspiller der max kan tage 256mb kort...
_____________

Jeg har kig på disse kort. Er det kvalitets kort? Er der et der et i kan anbefale?

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=49928

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=58221
Avatar billede halifax Nybegynder
25. april 2005 - 14:37 #7
Synes ikke jeg kender så meget til dit øverste link, Dane-Elec - men der er 10 års garanti - og deres ramchip kan sagtens tænkes at sidde i andre kendte mærker
http://www.dane-elec.fr/index_en.htm

"DANE-ELEC MEMORY is the third largest manufacturer in the world of memory modules and boards for computers, telecommunications and digital appliances"

De har også denne adresse  www.dane-memory.com
En søgning viser, at de er pænt repræsenteret hos diverse onlne butikker - hos shg.dk anbefales Dane-Elec.

Det nederste link er til Kingston CF, som de fleste af os vel efterhånden betragter som mærkevare og OK kvalitet.
Svært at anbefale et frem for et andet. Vil omvendt ikke fraråde nogen af de to mærker.
Avatar billede pinin Nybegynder
25. april 2005 - 16:29 #8
Tak
Jeg tror jeg vil prøve et fra Dane-Elec.
Avatar billede halifax Nybegynder
25. april 2005 - 19:00 #9
Bl.a. shg har nogle Compact Flash XTREME (High Speed) - ekstra hurtige og extrem service
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350511&ref=edbpriser

I Canons produktbeskrivelse står om Ixus400 at det understøtter videofiler op til 1GB - altså må det også understøtte store CF kort. Om Ixus500 er ikke anført nogen begrænsning, hvorfor det alene må være kortets størrelse.

Understøtter din kammerats mp3 afspiller "løse" hukommelseskort, eller er der tale om den indbyggede mængde RAM, afspilleren har? Det er jo ikke helt det samme.

Mener du at have fået svar nok, lukkes spørgsmålet ved at akceptere svar.  :)
Avatar billede pinin Nybegynder
25. april 2005 - 20:12 #10
Takker...

Hans mp3 afspiller har 256mb indbygget, og kan så opgraderes med max 256mb yderligere. Jeg husker ikke lige typen af hukommelseskort. Det skal lige siges, at vi ikke har prøvet med større kort...

XTREME kortet er hermed bestilt.

Takker for jeres svar.

Andre der vil have point...?
Avatar billede zoidberg101 Nybegynder
30. april 2005 - 16:54 #11
Det eneste som er vigtig ved en ram kort til dit kamera er hastigheden!!
og den får du ikke selvom du køber Scandisk og alle de andre Low consumer mærker!

Du skal runde x52 og gerne have et kort som er x80!!!

RiData er et superb mærke og koster ikke så meget igen!
512 mb x80 CF 485.- !
http://www.datatelpartner.dk/catalog/default.php?cPath=54&sort=2a&filter_id=582
Avatar billede halifax Nybegynder
01. maj 2005 - 01:49 #12
zoidberg101 -> RiData x80 du henviser til er type II kort. Så vidt jeg ved understøtter IXUS un type 1 (har ikke kunnet finde bekræftelse på Canon.dk)

CF type I  - 36.4 x 42.8 x 3.3mm
CF type II - 36.4 x 42.8 x 5.0mm  -  altså lidt tykkere.

En anden forskel er power:
The type I interface can supply up to 70mA to the card, the type II interface can supply up to 500mA, so you can see that a type II interface is required if the card draws a lot of power.

Note that there are two different types of memory cells used in CF memory. The first and fastest is called a Sigle Level Cell (SLC) which stores 1 bit in each cell. There's also a slower (but cheaper) architecture called Multi Level Cell which stores two bits in each cell. Both technologies are getting faster, but the fastest cards are always based on SLC technology. SLC technology also uses a little less power then MLC, so that's another advantage. The main advantage of MLC is in cost per megabyte.

The real question is not how fast a manufacturer says a card is, but will an 80x card actually give you 4x faster performance than a 20x card when you use it in a camera? The answer is often "no". The speed at which data is written to the card depends on three factors. First there's the maximum write speed of the card. Second there's the maximum write speed of the camera. Third there's the efficiency of the interaction between the camera's software and the card's onboard controller. All three of these can influence the speed at which data actually gets written.

Ovenstående klippet fra Bob Atkin's site, hvor intereserede selv kan læse mere
http://www.bobatkins.com/photography/digital/compact_flash_memory_cards.html
Avatar billede zoidberg101 Nybegynder
15. maj 2005 - 10:29 #13
Jeg har selv et Ixus 500 og der sidder et RiData x80 512mb kort og det virker upåkladeligt...og strøm synes jeg ikke har været noget problem.