Avatar billede lomax Nybegynder
08. marts 2005 - 02:14 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Hard disk - I/O device error.

En partition på min HD kommer med fejlmedelsen "I/O device error" når jeg prøver at få adgang til den (resten af partitionerne virker fint).

Hvad har jeg lavet:
Problemet er kommet efter jumperen er blevet sat som master, hvilket løste et andet problem, de står altså rigtigt nu.

Hvad har jeg prøvet:
Jeg har prøvet at få adgang til den via. save mode og dos-prompt, men desværre uden held.

Videre:
Når jeg tager properties på den er file system unknown og den står til 0 bytes i capacity.
Jeg har endnu ikke prøvet at formatere den, da jeg håber på at kunne redde de data der ligger på den.

Sidst skal det siges at jeg ikke har den store viden på området, så pædagoiske svar vil der blive sat stor pris på :)

Håber at der er nogen der kan hjælpe.

PS. vidste ikke rigtigt hvor jeg skulle poste det her, men jeg håber ikke at jeg er helt galt på den.
Avatar billede halifax Nybegynder
08. marts 2005 - 02:25 #1
Prøv fra Diskhåndtering at markere partitionen og fra Handling vælge Opdater.
Avatar billede lomax Nybegynder
08. marts 2005 - 02:43 #2
Jeg kan desværre stadig ikke komme ind på det efter at have prøvet hvad halifax foreslår.
Men jeg kan sige at den står som værende "Healthy"
Der står ikke noget under file system
og at der skulle være 100% free space på det :( (bange for at dette vil sige at der ikke er noget at redde.. eller??)
Avatar billede halifax Nybegynder
08. marts 2005 - 03:04 #3
Kan desværre ikke se andet end du må prøve at redde data med et file recovery program. Det skal nstalleres på en anden disk eller partition, hvorpå der tillige skal være plads til genskabte filer.

Et gratis af slagsen (som jeg ikke kender i praksis) er PCInspector File Recovery (læs Betjeningsvejledningen)
http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/welcome.htm

Et godt købe program er EasyRecovery Pro
http://www.ontrack.com/easyrecoveryprofessional/
Free Trail version kan vise, hvilke filer der kan genskabes, men ikke gøre det.
Avatar billede lomax Nybegynder
08. marts 2005 - 04:51 #4
Det ser desværre ikke ud til at PCInspector File Recovery virker til NTFS-systemer, hvilket self. er hvad jeg bruger. Ellers virker det ganske overskueligt.

Når jeg kører det finder det slet ikke de små 10 Gb som partitionen er på.

Nogen der kender et andet prog der virker til dette??
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. marts 2005 - 07:16 #5
www.recover98.com gå efter filerecovery pro. Der er en Demo version, så du kan teste om det virker
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2005 - 08:46 #6
Du skriver "DOS-prompt? er det fra en DOS diskette ??
Har du prøvet at boote op på din XP-cd, husk at sætte CD-drev til "First boot Device" i BIOS, herefter vælger du "reparer fra genoprettelseskonsol" logger ind på den partition der indeholder dit operativsystem, skifter til den partition der er problemet og prøver at køre en "DIR" hvis du kan se filerne der kan du jo blot kopiere dem over på en anden partition
Avatar billede halifax Nybegynder
08. marts 2005 - 12:22 #7
Den partition som viser I/O-fejl er det den primære partition? Eller er det et logisk drev i oprettet i den udvidede partition?

Hvilken IDE kanal er disken tilsluttet (Primary eller Secundary)?  og hvilket stik på IDE kablet er den tilsluttet (det yderste eller det midt på)?
Avatar billede lomax Nybegynder
08. marts 2005 - 15:16 #8
helqec: nej jeg har bare åbnet den fra windows. Jeg kører med 2k, om det du foreslår kan lade sig gøre på en 2k aner jeg ikke, men jeg må nok sige at mine comp evner ikke pt. indeholder at køre en DIR - desværre. Men man kan vel altid udvide :)

halifax: jeg er ikke helt sikker på hvad du mener. Men jeg kan sige at partitionen ligger på master HDen der er delt op i 4 partitioner, så altså een af disse.
Mht. IDE kanal svarer jeg evt på det ovenfor, altså master/primary. Den er altså tilsluttet det stik der sidder yderest, hvor der også står master device 0 på.

Tak for hjælpen so far :D
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2005 - 15:40 #9
Jeg mener at man kan benytte samme fremgangsmåde i Win2k som jeg beskriver 08/03-2005 08:46:37
Lad os nu antage at din problem partition er D: og at dit styresystem ligger på c: så logger du ind på C: (du får ikke andet valg) når du er logget ind skriver du i dette eksempel
d  -> klik Enter
så ryger du ned på D-drevet hvis det findes, nu skriver du
dir  -> klik Enter
så får du listet hvad der er på D-drevet, hvis du nu kan se dine filer kan du på god gammldags facon kopiere dem til et sikkert sted og omformatere din corrupte drev
Avatar billede halifax Nybegynder
08. marts 2005 - 21:37 #10
lomax, på en harddisk kan oprettes
1. Én primær partition (størrelse=hele disken eller en del af disken)
2. Én udvidet partition (størrelse=den del som ikke er brugt til primær partition).

Eksemåel: diskstørrelse 160GB. Der oprettes en primær partion på 40GB og en udvidet partition på resten, 120GB.

I den udvidede partition kan dernæst oprettes ét eller flere logiske drev. Du har en primær partition og en udvidet partition, hvori er oprettet tre logiske drev, i alt 4 drev på samme disk.
I diskhåndtering kan du se, hvad der er primær partition (formentlig drev C) og hvad der er udvidet partition.

Er din I/O fejl på den primære partition, eller i et af drevene i den udvidede partition?
Avatar billede lomax Nybegynder
09. marts 2005 - 14:24 #11
halifax:
Smukt men en forklaring + eks. selv jeg kunne følge med i :) Fejlen ligger på den udvidede partition.

helgec:
jeg har desværre ikke kunne få det til at virke :(

Endnu engang tak for hjælpen :)
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2005 - 14:33 #12
Undskyld jeg siger det, men en bruger der ikke kan fatte at skrivet ET bogstav og så klikke ENTER, det er godt nok utroligt
Avatar billede lomax Nybegynder
09. marts 2005 - 14:54 #13
helgec:
Hehe fair nok :) Kan godt se at jeg var lidt hurtig der. Jeg har ikke været ude i at boote op fra cdén og og via "reparer fra genoprettelseskonsol" køre DIR mm. Men når jeg via. dos-prompten skriver G: (det dumme drev) kommer den med I/O fejlen og kan vel derfor ikke ikke køre en DIR for at se hvad der ligger på det eller?
Som sagt har jeg ikke været ude i at boote op fra cd og via. "reparer fra genoprettelseskonsol" prøve dette, da dette lige er sådan noget der kunne gå galt for mig :(
Sorry hvis jeg mine comp evner ikke lige lever op til niveau.
Avatar billede halifax Nybegynder
09. marts 2005 - 18:39 #14
lomax, tak- så kom vi så langt. Fejl i den udvidede partition.  :)
Har det fejlbehæftede drev altid haft drevbogstav G?
Der må ligge ef F-drev imellem rækkefølgen. Er det dit cdrom/DVD drev?

Kan du fra Diskhåndtering skifte drevbogstav for fejlbehæftede G? Markér drev, h-klik og vælg Skift drevbogstav - bare for at prøve om det kan rette fejlen.
Gider du lige skrive, når du har gjort forsøget.

Det er muligt du godt kan tilgå drevet ved boot fra XP cd'en til Genoprettelsenonsollen (Recovery Console) som helgec er inde på.
Ved den boot form kommer du ikke i kontakt med Windows installationen og det er ikke givet, at dine drev har samme bogstav som ved normal opstart af XP. Det tjekkes ved at gå drevene igennem og lave en DIR for at se, hvad der ligger hvor.

Du skal bestemt ikke undskylde for noget niveau. Dem på et mindre niveau får hjælp fra andre på et højere niveau. Det er ideen med Eksperten og alle er lige velkomne her.
Avatar billede lomax Nybegynder
09. marts 2005 - 19:54 #15
Hey halifax. Tak for det, glæder mig at høre at alle niveauer er velkommen :)

Det har ikke altid heddet G, men efter der blev stillet om på jumperne som medførste hele balladen byttede den om på en del af dem. Men den springer ikke nogen bogstaver over og alle de andre drev virker fint selvom nogen af dem også har fået nyt navn.
Det virkede desværre ikke at ændre bogstav til j (har nu A,C,D,E,F,H.I og J).

Ved du om jeg kan prøve det cd boot forsøg med en 2k pro verion? da det er mit os.
Avatar billede halifax Nybegynder
09. marts 2005 - 20:37 #16
Jeps, du kan boote på w2k cd til Recovery Console. Se guide med billeder her
http://www.wown.com/j_helmig/wxprcons.htm
Avatar billede lomax Nybegynder
10. marts 2005 - 15:49 #17
halifax:
Det er ellers noget af en guide :) Men ejg vil prøve at kaste mig ud i det, nok mest bare for at prøve, da omfanget af den kombineret med mine comp evner formentlig overstiger vigtigheden af de data jeg evt. vil kunne redde. Men under alle omstændigheder har den tid du har brugt på at hjælpe været de point vær, så kunne jeg ikke få dig til at kmme med et svar så du kan få dine fortjente points :)

Endnu engang mange tak for hjælpen :) Sætter jeg pris på.
Avatar billede lomax Nybegynder
10. marts 2005 - 17:29 #18
hmmm nå så er jeg her alligevel igen.

Jeg prøvede guiden af, men den kunne ikke finde noget, så jeg besluttede mig for at der var tid nok brugt på det og gik til en formatering af drevet. Da formateringen var så godt som slut kom den med meddelsen at den ikke kunne fuldføre formateringen.
Dette har dog medført at jeg nu kan komme ind på drevet og se at der ligger næsten 7 gb på den. Dog kan jeg ikke se hvad det er der ligger på det.

Via. Dos: Kan komme ind på drevet. Men når jeg kører en DIR skriver den:
Volume in drive G has no label.
Volume Serial Number is 5c75-B731
Directory of G:\
Files not found.

Via. Diskhåndtering:
Der sker ikke noget når jeg skfiter drev bogstav. Videre skulle den være healty, man kan nu se at det er NTFS system og at der ligger data på drevet.

File recovery prog:
Dette medtager dog stadig ikke drevets kapacitet/størrelse når den skriver hvor meget plads der er på min HD. Den viser dog selve drevet dog som om der ikke er noget på det.

Hmmmm.. Mon der er nogen af jer der bliver klogere af dette :)?
Avatar billede halifax Nybegynder
13. marts 2005 - 18:12 #19
Hmm... du har været igang med en formatering som tilsyneladende ikke er gennemført korrekt til ende. Kan måske skyldes at der er såkaldte "bad clusters" på disken. Tjek partitionen som følger:

Start op i Recovery Console fra XP cd'en som før
Lav for en sikkerhedsskyld en dir på hver af dine drev, så du ud fra indholdet er helt sikker på, hvilket drevbogstav den sype partition har.

Udfør herefter kommandoen: chkdsk x: /p /r
hvor x: udskiftes med det korrekte bogstav for parttionen.

Skriv herefter exit <Enter> for at forlade Recovery Console og starte XP normal op. Tjek om det har gjort nogen forskel m.h.t. adgang til dit drev og indholdet på det.

Er det ikke tilfældet er der ingen anden udvej end at formatere partitionen påny.
Gør det denne gang fra Recovery Console (start op på den igen) og udfør kommandoen: format x: /fs:NTFS

Det formaterer til NTFS filsystemet. Vær igen opmærksom på at angive det korrekte drev bogstav.
Avatar billede lomax Nybegynder
28. marts 2005 - 19:07 #20
Nå har ikke været så meget ved compen den seneste tid så derfor at jeg ikke har fået svaret - sorry (dårlig stil).

Men jeg har haft et par af drengene på sagen og der er noget der bare ikke helt hænger sammen med min comp. Men anyway så har jeg fået mig et nyt IDE kabel og via. den forkerte IDE port og lidt bixet jumper settings ser det nu ud til at fungere, hvor længe er self ikke til at sige. '

Men men Halifax jeg vil meget gerne have dig til at replye med et svar så du kan få de 100 points som fortjent.

Endnu engang mange tak for hjælpen :)
Avatar billede halifax Nybegynder
29. marts 2005 - 12:12 #21
Et svar kommer her.  :)
Håber det vil virke for dig i tiden fremover med det ny kabel.