Avatar billede no_doubt Nybegynder
24. februar 2005 - 01:58 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Com port + mus

Hej allesammen
Jeg har en mus med ny udgang (den lille runde) desuden har jeg en "omformer" dibbibut således at jeg kan sætte den til en com-port. Hverken musen eller omformeren er i stykker men pcen jeg forsøger at tilslutte den på vil ikke registrer den.
Jeg forsøgte med en logitec trådløs igennem omformen, musen var nok i stykker men omformeren fik da formidlet til computeren at det var en logitec mus, så har på den måde udledet at omformeren virker. Har desuden testet en lednings-mus herhjemme som ikke virkede på den anden computer og den virker her men ikke der, hvad kan være problemet ?
Avatar billede 2talnewbie Nybegynder
24. februar 2005 - 06:38 #1
ok
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. februar 2005 - 06:44 #2
Hvad er det at du vil? Det er ikke noget nyt at man kan sætte mus på en comport!
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
24. februar 2005 - 09:28 #3
Er du opmærksom på at indlæsning af COM-port enheder skal ske i forbindelse med op-/genstart? Dvs. de virker ikke på samme måde som en USB-mus med Plug'n'Play.
Avatar billede no_doubt Nybegynder
24. februar 2005 - 12:19 #4
Vil bare gerne have det til at virke..
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. februar 2005 - 12:46 #5
Jeg tror vi skal have begreberne på plads, før vi kaster os ud i en fejlsøgning. Specielt når du kalder "den lille runde" for "ny".

Her har vi dem aldersmæssigt:

Seriel DB9 eller DB25 -> Gammeldags seriel mus til "COM1" eller "COM2" porten. Samme type stik som til en parallel printer - bare modsat, og så med enten 9 eller 25 ben. Det mest almindelige er 9 ben.
Disse mus bruges MEGET sjældent i dag, og har man sådan en gammel svend, er det ikke utænkeligt at den er helt ubrugelig, da hardwaren ikke altid var standardiseret. Der skal man ofte bruge driveren, skrevet specifikt til musen - og de drivere virker med garanti ikke til windows 2000/XP. Men vi er også over 10 år tilbage i tiden, siden de var almindelige.

PS/2 stik -> Standard musestik gennem 90´erne, og er netop "lille rundt". indført af IBM, Olivetti, og hvem der ellers var på banen med "mærkevare" pc´ere helt tilbage i 80´erne. De stik finder man stadig i de fleste desktop computere i dag, og stikket er i øvrigt identisk med stikket til keyboardet. De begynder at forsvinde i "small form factor" pc´ere - d.v.s. pc´ere der fylder meget lidt.

Og endeligt dagens standard - USB stikket. Det kender de fleste vel - men det er altså fladt, aflangt.

Men der opstår begrebsforvirring, da ALLE tre stik formidler SERIEL kommunikation, og alle typer porte er "COMMUNIKATIONS" porte - i gamle dage forkortet til COM. Man bruger dog kun COM betegnelsen for del ældste DB9 og DB25 stik/porte.

Alt ovenstående kan sagtens være forvirrende i sig selv - men det er mit forsøg på at udrede begreberne.

Der fås omformere mellem ALLE typer stik/porte, men det er ikke en garanti for at man kan få en mus til at virke på en anden port, end den er beregnet til. For eksempel kan man få et stik, der laver en USB mus om til et PS/2 stik. De fleste USB mus kan IKKE køre på den måde, da de skal bruge højere spænding end en PS/2 port kan levere. Som udgangspunkt kan man derfor kun konvertere en USB mus til de andre standarder, hvis der følger en adapter med musen.

Som jeg så læser dit spørgsmål, har du problemer med at sætte en PS/2 mus til en COM port (COM1 eller COM2).
Den vej burde der sjovt nok ikke være nogen problemer overhovedet, og det er det der får mig til at tænke på, om begreberne er blevet blandet sammen.

Hvis ikke de er blandet sammen, skal man, som petkrug skriver, sørge for at computeren får lov til at starte op med musen på. Ellers vil windows ikke finde musen, og dermed ikke installere en standard driver til den.

Og faktisk kan det ske at windows ikke kan "læse" COM porten, og derfor ikke opdager musen alligevel. Det kunne skyldes at porten slet ikke er installeret. Den kan være slået fra i bios, eller COM porten kan være disabled i enhedshåndteringen. Det skal du altså undersøge.
Hvis alle andre forudsætninger er i orden, og windows stadig ikke vil kendes ved musen, så skal du prøve at "tilføje ny hardware" fra kontrolpanelet. Så er der endnu en chance for at lokke Windows til at opdage musen - evt. ved under installationen at fortælle at det er en mus, og at den sidder på den serielle "COMx" port.

Virker det stadig ikke, har vi altså med noget defekt hardware at gøre - enten COM porten, adapteren eller musen.

Lang smørre - men jeg tror såmænd heller ikke jeg har unladt nogen muligheder. Skriv hvis jeg er helt gal i min opfattelse...
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
24. februar 2005 - 12:51 #6
@ ole_madsen: Det var da en fantastisk god gennemgang. Jeg vidste det meste i forvejen, men det med spændingsforskel USB/PS2 var nyt. Så jeg lærte også noget nyt i dag... ;o)

Rart med folk der tager sig tid til at skrive et godt, langt og fyldestgørende indlæg - du får virkeligt sat begreberne på plads. Så må vi håber no_doubt kan bruge det til noget.
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
24. februar 2005 - 16:24 #7
Bare lige for at få det på plads: din trådløse Logitech, er det ikke med USB-stik - i så fald kan du jo ikke anvende PS/2 porten, i hvert fald jf. ole_madsen's indlæg.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. februar 2005 - 17:03 #8
...med mindre at Logitech musen netop fik en adapter med. Lige præcis en stor del af Logitech musene kan nemlig køre via en adapter :-)
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
24. februar 2005 - 17:07 #9
OK - det var så anden gang, jeg lærte noget... Har den så strømkabel eller hyr?
Avatar billede no_doubt Nybegynder
24. februar 2005 - 17:10 #10
En opdatering.
Jeg har en lille grøn dibbidut (adapter) med en db9 indgang som jeg sætter i com1 porten, i den sætter jeg så ps/2 musestikke i.
Til petkrug, nej.

Mit spørgsmål nu er så hvis computeren fandt min logitech mus, som så ikke virkede. er det så ikke kun muligt at det er de andre muse der er ikke har virket?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. februar 2005 - 00:05 #11
Din computer fandt, om ikke andet, så "noget" Logitech. Så ja, porten må virke, og adapteren må virke.
Men om nu de to andre mus ikke virker, er ikke helt sikkert. Men noget tyder på det.

Konvertering mellem PS/2 og DB9 stik burde være en 1:1 konvertering. Men computeren læser en PS/2 port lidt bedre, end en COM port, så jeg ville stadig prøve at installere musen manuelt med "Tilføj/Fjern Hardware" i kontrolpanelet. Og eventuelt tjekke musens producents hjemmeside, om der skulle ligge en meget speciel driver.

Først derefter ville jeg kassere musene.
Avatar billede no_doubt Nybegynder
06. oktober 2006 - 17:46 #12
Lad os lukke, svar ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. oktober 2006 - 10:47 #13
Pyha - det var en ældre sag...

Men hvis ikke du fik problemet løst, springer jeg over...
Avatar billede no_doubt Nybegynder
05. april 2007 - 14:05 #14
petkrug, du må gerne kontakte mig hvis du vil have points.