Avatar billede thbala Nybegynder
31. januar 2005 - 21:30 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

farvekoder - skiftende farve - delphi

hvordan er farvekoderne i delphi opbygget. hvis jeg sætter en variabel til være et tal hvor der hele tiden bliver lagt en til skifter den fra sort til rød i intervallet fra 0 til 256 men når den kommer dertil skifter den til sort igen og går igen mod rød..

hvordan får man farven til at skifte langsomt mellem alle regnbuens farver??
Avatar billede bleze Nybegynder
31. januar 2005 - 21:54 #1
Kig i graphics.pas

function ColorToRGB(Color: TColor): Integer;

Farverne er RGB. Rød Grøn Blå i omvendt rækkefølge

"Langsomt mellem alle regnbuens farver", det kræver en algoritme af en art, du kan ikke bare bruge +1 fordi så går du tilbage i næsten sort hver gang du når 0 i en af de 3 bytes
31. januar 2005 - 21:55 #2
Det helt nøjagtige svar har jeg ikke, men farverne består af 3 dele.
en for rød, en for blå en for grøn

Sæt tre tællere
Red, Blue, Green: Integer;
Color: LongInt;

tæl den til hvad du ønsker, og sæt den sammen for at få farven

Color := Red + (256 * Blue) + (256 * 256 * green);
Avatar billede thbala Nybegynder
17. maj 2005 - 17:54 #3
takker for svaret