Avatar billede axkris Nybegynder
12. januar 2005 - 00:59 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Egen mssql server (MSDE)

Hej alle

Da jeg købte egen server fortalte sælgeren mig et eller andet, som jeg ikke kan huske i detaljer, men det endte med, at jeg kunne regne ud, at jeg ikke kunne installere egen mssql-server (hvorfor jeg lejede mig ind på sælgers server).

Men nu er der gået noget tid og jeg har leget noget med sql-serveren og nu har jeg glemt, hvorfor jeg ikke bare installerede egen server til at starte med? Var det fordi der var nogle begrænsninger i MSDE-db-størrelsen (på hvad?), som ikke kunne omgåes eller ?

Nogle gode argumenterer for ikke selv at have egen mssql-server (MSDE) på min egen server i stedet for at leje sig ind på en mssql-server. Hvad er prisen for MSDE?
Avatar billede pfp Nybegynder
12. januar 2005 - 01:21 #1
Der er ingen problemer i at have hverken MSSQL (SQL Server) eller MSDE (Desktop Engine) på egen server.

Desktop Engine er en "light" udgave af SQL Server, til gengæld er den gratis.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. januar 2005 - 07:23 #2
Der er en restriktion på mængden af data på 2 GB. Og så er er der indbygget
kunstig performance forringelse ved > 5 samtidige brugere.
Avatar billede axkris Nybegynder
12. januar 2005 - 12:47 #3
Takker - jeg var inde og læse på: http://www.microsoft.com/sql/msde/default.asp

Der stod noget med op til 25 samtidige brugere. Var det det som du, Arne V, mente med over 5 samtige brugere, eller er der tale om en anden begrænsning?

Nu har jeg en hjemmeside, som dagligt har 1000-3000 besøgnede (alt efter hvordan man tæller dem). Vil det være en dum ide overhovedet at forsøge, at få dem til at køre på MSDE, fordi jeg vil jo gerne spare nogle penge? (Db'en er 125 mb tung og folk bruger ikke specielt meget databasen.)
Avatar billede arne_v Ekspert
12. januar 2005 - 13:32 #4
De 5 jeg refererer til er samtidige database operationer.

De 25 på den side må være ud fra en betragtning om hvor mange totale
antal bruger der vil give 5 samtidige database operationer.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. januar 2005 - 13:32 #5
Hvormange gange skal de 2000 besøgende ned i den database ?
Avatar billede axkris Nybegynder
12. januar 2005 - 13:36 #6
Hvor kan jeg se det?

Et forsigtigt gæt ville være 10 gange pr. besøgende pr. dag.
Avatar billede axkris Nybegynder
12. januar 2005 - 13:38 #7
Mht. begrænsning... hvad så hvis jeg kommer over det antal? Bliver den så bare lidt langsom eller stopper den helt med at behandle folks db-forespørgsler (og det får en fejl)?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. januar 2005 - 13:40 #8
Den bliver bare langsom.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. januar 2005 - 13:41 #9
3000 besøgende x 10 requests / f.eks. 10 timer < 1 request / sekund

det tror jeg godt at den kan klare (database requests bør ikke tage > 5 sekunder)
Avatar billede arne_v Ekspert
12. januar 2005 - 13:43 #10
Avatar billede axkris Nybegynder
12. januar 2005 - 13:43 #11
Mange tak - smid et svar :)
Avatar billede arne_v Ekspert
12. januar 2005 - 13:53 #12
ok