Avatar billede dudesicko Novice
28. november 2004 - 15:14 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hacker på min server, eller hvad

I en lille uges tid har min server været MEGET langsom, vi har en 2048/512 forbindelse, men hastigheden svarer mere til en 52k modem, når jeg DL fra sider jeg ellers normalt DL med 200k, så er den helt nede på 2-5k DL hastighed.

Jeg har prøvet lidt af alt nu.

Alene det at komme helt herind har taget mig godt 5 min, og det kan sku ikke passe.

Jeg har ikke nogen virus eller spyware, det har jeg fået checket med hjælp herfra eksperten, og skiftede netkortet gav heller ikke noget resultat, så er det jo stortset kun 1 ting tilbage, er det en der forsøget at hacke sig ind hos mig, og hvordan kan jeg spore ham hvis det er ?

Såsnart jeg lukker serveren ned, kan de andre 2 computer find køre på nettet igen, og alt er normalt ??
Avatar billede klb0010 Nybegynder
28. november 2004 - 16:28 #1
jeg tror måske det kan være spyware prøv at gå ind på http://www.lavasoft.de/
og downloade ad-aware det har hjulpet på min pc. håber det virker :-)
Avatar billede klb0010 Nybegynder
28. november 2004 - 16:29 #2
sry så ikke det med at du havde tjekket den får spyware.
Avatar billede dudesicko Novice
28. november 2004 - 16:58 #3
Ok skulle nok også havde postet link til det andet SPM jeg havde lavet, da jeg troede det var en virus.
http://www.eksperten.dk/spm/564692
Avatar billede langbein Nybegynder
28. november 2004 - 17:40 #4
Den klassiske grunn til at det begynner å gå m-e-e-e-get langsomt det er jo at det er noe bugs med dns resolvingen. (En feilkomfigurert dhcp server er vel også noe man kan tenke på i den sammenheng.)

Ellers så kan man jo også laste et trafikkmonitoring program for å se hva som egentlig skjer, litt avhengig av typen operativsystem.

Dreier det kun om XP maskiner som kjører via en felles gateway, eller dreier det seg også om en Linux server ? Hvis du kjører "ipconfig" på Windows eller "ifconfig" på Linux hva leser du da ?

Dersom du klikker denne linken hva leser du da ?  http://www.myip.dk

Et "skudd i blinde" uten å kjenne saken noe større: Mon det skulle være slik at det kjører en dhcp server på adsl modem/router, samtidig som det også kjører en dhcp server på en server som står på lan i tillegg. (Da ville effekten typisk kunne bli at serveren må stenges ned for at det hele, dvs nettverket skal fungere.
Avatar billede langbein Nybegynder
28. november 2004 - 17:41 #5
"Såsnart jeg lukker serveren ned, kan de andre 2 computer find køre på nettet igen, og alt er normalt ??"

Nei, det er helt unormalt. Problemer med dns server eller dhcp server på server maskinen kan være en grunn.
Avatar billede langbein Nybegynder
28. november 2004 - 17:46 #6
Hvis dette event er tilfellet, steng ned eventuelle dhcp server funksjoner på server maskinen og kontroller at ingen av arbeidsstasjonene er satt opp manuelt med dns resolving til den interne serveren.
Avatar billede dudesicko Novice
29. november 2004 - 12:16 #7
Jeg har en Windows 2003 server, og jeg har ikke selv så meget forstand på servere, jeg fik før en til at installere den for mig, men ham det gjorde det er flyttet nu, så jeg kan ikke få ham til at hjælpe mere.

Så alt det der med at DNS resolving eller dhcp server og det, det ved jeg ikke lige hvordan man gør :/
Avatar billede langbein Nybegynder
29. november 2004 - 19:44 #8
Sitter på en 2000 server akkurat nå. Husker ikke detaljene for 2003 server, men går ut fra at det må være noenlunde likt.

Først så må man jo gå inn og og høyreklikke på "my network places" og så inn og høyreklikke på den aktuelle forbindelsen og (Internet protokols (TCPIP)). Gå så inn på konfigureringen av selve ip adressen og sjekk for at det ikke er muligheter for kollisjon med de andre ip adressene (til arbeidsstasjonene).

Gå så inn på Start menyen:
Start/Programs/Administrative tools/Configure server

Her kan du få stengt ned alle uønskede services og funksjoner.
Avatar billede dudesicko Novice
30. november 2004 - 23:30 #9
Ok ved ikke hvad det er sket, men heledagen i dag har siden virket fint, og jeg har DL som aldrig før (eller i hvertfal den sidste uge :D )