Avatar billede nythjem Nybegynder
05. november 2004 - 12:09 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Software avance?

Hej Alle!

Jeg skal til at lancere et nyt software produkt, som skal ud i butikkerne.

Nu er det jo lettest, hvis man finder en stor distributør som i forvejen handler med alle detail butikkerne.

Mit produkt henvender sig udelukkende til virksomheder.

Jeg har nu udregnet, at min vejledende pris er 2999 DDK, og har nu klar gjor, at jeg skal ud til mine distributører.

Men hvor meget skal jeg påregne, at:

- It distributører tager i avance?
- Forhandlere forventer i avance?

Eller sagt på en anden måde, produktet koster mig 1000 DDK, hvad koster det hos distributør, hvad koster det hos forhandler?

På forhånd tak.

Michael
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2004 - 13:35 #1
Distributører er meget forskelligt hvadde tjener på det, men ofte er det ikke så meget som sluthandleren, måske 10-25% ville jeg mene.

Hvis du tager en butik som Fona eller lign, dvs. det er sluthandleren, de tager for det meste omkring 30% eller lige omkring 1/3 del oveni.

Håber det hjalp lidt, men hvis man må spørge hvordan vil du sælge det for hvis du har en distributør så sørger han jo for at shippe det til sluthandleren. Du skal nok sige at du vil tjene 3-500 pr solgt licens eller hvad man nu skal sige.
Og så tager distributøren den derfra... jeg ved ikke om man kan gøre det sådan, men distributøren har vel en ide om de butikker han distribuerer til hvad de "plejer" at tjene på software fra ham.
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2004 - 13:35 #2
Det var en masse håber det hjalp lidt og at du kan forstå hvad jeg skriver/mener.
Avatar billede nythjem Nybegynder
05. november 2004 - 13:45 #3
Hej Spacemaninc

Tak for dit svar.

Har du nogle erfaringer med pris fast sætningen?

Jeg har aldrig før solgt software, men kun almindelige brugskunst produkter, og dér bruger man den avance, som du siger ovenstående, men havde dog bare hørt, at den var noget højere, når vi taler software.. ?
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2004 - 14:00 #4
En af mine venner har arbejdet i fona/fredgarrd i mange år og han siger at de ligger 30% oveni.

Det kommer jo også lidt an på om du skal ud og konkurrer med andr elign produkter for så skal man jo også se på hvad de sælger deres for og alt efter hvordan man vil positionerer sig så sætte sin pris efter det.

Hvis man vil fremstå som et billigere alternativ går man under deres pris, men så har man risikoen for at blive bedømt som dårligere.

Det er svært, men man kan sige du skal jo have dækket dine omkostninger vedrørende udvikling, trykning af materiale, trykning af cder, cd covers osv osv. samt evt. transport til distributøren, alt det er din grund udgift, så kommer din egen avance oveni.
Herefter kommer avancen til distributøren og forhandleren og alt efter hvordan du så vil positionerer dig, så skal produktet stadig ligge indenfor prisrammen.

Ved ikke om mdet hjalp dig mere. :D
Avatar billede nythjem Nybegynder
05. november 2004 - 14:05 #5
Det er jo nogle ting jeg ved i forvejen, men det er jo altid hyggeligt, at sparre lidt omkring prisfastsætningen :)

Men sagen er den, at jeg har massere af konkurrenter på nettet, men ingen i butikkerne, så prisen er fin, produktdesignet er også fint.

Tak for svarene :)