Avatar billede khrusjtjov Nybegynder
10. oktober 2004 - 13:27 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

WinXP starter ikke

Hej!

Jeg sad lige og legede med noget pearpc da min computer pludselig lavede en blå skærm som jeg ikke kunne nå at læse og genstartede herefter.
Når jeg nu prøver at boote XP laver den bare nogle få tegn i forskellige farver rundt omkring på skærmen. Jeg får ikke engang boot skærmen.
Jeg gider seriøst ikke til at geninstallere hele min comp igen, men det kan være jeg bliver nødsaget til dette?
Nogle idéer?
Avatar billede peet-49 Novice
10. oktober 2004 - 13:29 #1
Tryk F8 under opstart, vælg-sidste kendte konfiguration, hvor systemet virkede.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. oktober 2004 - 13:38 #2
Kan du komme i bios, eller kan du heller ikke se det billede ?
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2004 - 14:18 #3
PRØV AT RESETTE BIOS MED JUMPER PÅ BUNDKORTET SE MANUEL TIL BUNDkort
Avatar billede khrusjtjov Nybegynder
10. oktober 2004 - 14:40 #4
peet49, WinXP bootscreen kommer ikke engang frem, så det kan jeg ikke.

tonnybrandt, Jo, jeg kan godt komme ind i biosen, men hvad da?

xou, det er en bærbar....
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2004 - 14:43 #5
så lav en repair af hele styresystemmet.boot fra cdom drev hvilkes i bios evt.og når du bliver foreslået så vælg at repereer.
Avatar billede khrusjtjov Nybegynder
10. oktober 2004 - 14:46 #6
Jeg har prøvet at boote fra WinXP cd'en, men jeg kan kun reparere via recovery console? I Win2k var der så vidt jeg husker en "automatic repair" option?
Desuden fjernede xp cd'en lilo, så nu skal jeg til at fixe den også.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. oktober 2004 - 14:57 #7
Grunden til spørgsmålet om bios, var fordi det ikke stod klart om du overhovedet kunne se noget fornuftigt på skærmen, og derfor ville spørgsmålet om bios vise om dit grafikkort var brændt af eller om det var et software-problem.

Du kan lave en "udvidet" repair, ved at følge denne anvisning:
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair
Avatar billede khrusjtjov Nybegynder
10. oktober 2004 - 15:08 #8
Jeg har ingen mulighed for at trykke repair nogen steder, andet end hvis jeg vælger recovery console??
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. oktober 2004 - 15:09 #9
Nej, du skal trykke installer, og når den spørger om hvor den skal installere, skal du vælge samme partition, som din nuv. og den vil da spørge om den skal reparere. Det skal du svare ja til.
Avatar billede khrusjtjov Nybegynder
10. oktober 2004 - 15:17 #10
Ja, sådan havde jeg også fået fat i det, men jeg kan se den skriver min C: partition som unknown, og hvis jeg regner alle tallene sammen skulle jeg have en harddisk på 67Gb, men det kun en 60? Dette finder jeg meget mærkeligt...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. oktober 2004 - 15:24 #11
Ok, det lyder som om lilo måske ligger og driller lidt, selvom den er fjernet.
Det er ikke godt at den skriver at C: er "unknown"

Prøv at fyre disse kommandoer af i genoprettelseskonsollen:
fixboot
fixmbr
bootcfg /rebuilt
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2004 - 15:26 #12
MÅSKE DENNE HER OSSE I GENOP...
chkdsk C: /r /f
SCANNER C DREVET FOR FEJL OG GENOPRETTER DEFEKTE SEKTORER
Avatar billede khrusjtjov Nybegynder
10. oktober 2004 - 15:58 #13
tommy, når jeg booter op i xp efter at have kørt de kommandoer sker der ingenting.

xou, jeg forstår ikke præcis hvordan jeg skal skrive de kommandoer?
Avatar billede khrusjtjov Nybegynder
10. oktober 2004 - 16:01 #14
xou, min fejl, skrev det forkert...
den siger bare "The volume appears to contain one or more unrecoverable problems."
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. oktober 2004 - 16:07 #15
Hmm. så ville jeg nok køre en diagnostics på harddisken for at se om den er fysisk defekt.
Download evt ultimate bootcd, som har diagnose værktøjer til de mest gængse mærker:
http://ubcd.sourceforge.net/
Avatar billede khrusjtjov Nybegynder
10. oktober 2004 - 16:12 #16
Det tror jeg ikke den er, siden mandrake loader helt fint... Jeg kunne også få adgang til C: drevet før, men ikke efter jeg kørte fixboot osv...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. oktober 2004 - 16:28 #17
Prøv at køre fixmbr og fixboot igen og hvis det ikke løser problemet, så kør den diagnostics fra boot cdrom'en. F.eks. kan Powermax rette små fejl på harddisken.

Fixmbr og fixboot er normalt helt uskadelige for en partition, og de tilfælde hvor de kan gøre skade er hvis der er hardware fejl eller bootsektor virus, hvilket der ikke var noget der tydede på her.
Avatar billede khrusjtjov Nybegynder
10. oktober 2004 - 16:39 #18
Jeg giver op! Jeg kan simpelthen ikke gøre noget som helst ved drev C:, og hvis jeg så nogensinde fik rettet lidt op på det tror jeg ikke det ville køre særligt optimalt.
Så jeg geninstallerer :/
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. oktober 2004 - 16:44 #19
Ok, surt :(
Avatar billede khrusjtjov Nybegynder
11. oktober 2004 - 02:40 #20
-