Avatar billede m_nielsen Nybegynder
05. oktober 2004 - 19:22 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kan man omdanne kolonner til rækker (eller omvendt)?

Jeg har et Excel regneark med data i 15 rækker og 20 kolonner. Jeg skal til at udbygge regnearket, og for overskuelighedens skyld ville det passe bedre, hvis dét jeg har som kolonner kunne stå som rækker i stedet. Dvs. spørgsmålet er: Kan man "bytte" om på det hele, så dataene i kolonnerne kommer til at stå i rækker i stedet?

Har aldrig hørt om, at man skulle kunne det, men nu prøver jeg at spørge alligevel. Måske kan jeg være så heldig at slippe for at skifte rundt på det hele manuelt.
Avatar billede sjap Praktikant
05. oktober 2004 - 19:24 #1
Vælg Kopier og så menuen Rediger/indsæt speciel og marker transponer.
Avatar billede sjap Praktikant
05. oktober 2004 - 19:26 #2
Inden du vælger indsæt, kan du lige flytte markøren hen på en tom celle. Når du så vælger OK, kan du se hvad der sker, uden at overskrive de eksisterende celler.
Avatar billede m_nielsen Nybegynder
05. oktober 2004 - 19:27 #3
Wheeee, Mange tak skal du have. Jeg havde sørme ikke gennemskuet den der transponer.
Tak for et hurtigt svar, som selvfølgelig virker perfekt. Du har hermed fået alle points.
Avatar billede sjap Praktikant
05. oktober 2004 - 19:30 #4
Mange tak. Det gik så hurtigt, at jeg heller ikke opfattede, at jeg havde fået pointene!

Den der transponer er også lidt drilsk. Måske er det bare navnet, der holder folk fra at prøve den (det hedder vist det samme når man laver matrix-regning - tror jeg, jeg har hørt noget om i forhistorisk tid - gymnasiet måske?).
Avatar billede m_nielsen Nybegynder
05. oktober 2004 - 19:37 #5
Det må ikke have hængt fast i min hjerne - hverken fra gym eller uni, men så er det jo godt, at andre kan huske noget - og samtidig gider at hjælpe, thx :)

Nu sidder jeg og transponerer for vildt :)
Avatar billede sjap Praktikant
05. oktober 2004 - 19:37 #6
:0)