Avatar billede rekman Nybegynder
03. september 2004 - 23:39 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

DVD Liste i Alfabetisk orden, Database ?

Hejsa!
Jeg ejer ca. 200 dvd'er, og har besluttet at lave en liste online. Har lavet det i alm. html, da jeg ikke rigtigt kender til andet...

Det store spørgsmål: Jeg har forskelle overskrifter, såsom TITEL, ÅR, GENRE osv osv... Kan jeg ved at lave en database, gøre det muligt for brugeren (online) at bestemme, hvordan listen skal sorteres? Altså så brugeren, kan vælge at sortere efter TITEL, eller ÅR. Hvad man nu ønsker!

Kan i henvise, til et script, komme med nogle hints. AL hjælp tages imod med kyshånd!

Tak
Avatar billede boris Mester
03. september 2004 - 23:42 #1
Det korte svar er JA.
Det mere præcise svar er, at du skal have tingene liggende i en database og kunne programmere visning og kaldene til databasen
Avatar billede boris Mester
03. september 2004 - 23:44 #2
Du skal foruden HTML, som du skriver, kunne bruge et programmeringssprog (som ASP eller PHP) og SQL.
Avatar billede rekman Nybegynder
04. september 2004 - 00:19 #3
Er det ikke muligt at downloade et "script" ligesom man downloader Javascripts, og så bare indsætte.. Uden den store programmering???
I så fald hvor henne? hvad skal jeg lede efter?
Nogle anbefalinger?

Tak for hurtigt svar!
Avatar billede boris Mester
04. september 2004 - 09:07 #4
Jeg kender ikke til noget færdigt script, men der er selvfølgelig webhoteller,som leveres med forskellige cms-lignende ting på.
Du skal som minimum have:
1) en database med det indhold du skriver om. Det er ret enkelt at lave. Især hvis brugerne kun skal kunne læse, ikke søge. Allernemmest er det at bruge Access, fordi du kan lave databasen på computeren og uploade den, men det forudsætter selvfølgelig webhotel med Access.
2) Lidt script på din ASP/PHP side, som opretter databaseobjekt
3) Resten af scriptet, som reagerer på brugerens indtastninger og laver en forespørgsel til databasen skrevet i SQL som SELECT dittendatten FROM mintabel WHERE ogsåvidere ORDER BY... og her skriver man så TITLEL, AAR, GENRE eller hvad man vil
Se at få lært noget ASP eler PHP. Det er sjovt!

Du kan læse om alt her (undtagen kærlighed og jernbaner) : http://www.w3schools.com/
Avatar billede rekman Nybegynder
04. september 2004 - 11:36 #5
Hej Boris!
Jeg siger MANGE gange tak for din hjælp!
Jeg er lidt mere sikker på, "hvad" og "hvorfor" nu.
Prøver at kigge lidt nærmere på det.. Takker!

René
Avatar billede boris Mester
04. september 2004 - 11:40 #6
Tak for point og god fornøjelse.