Avatar billede lillekiller Nybegynder
27. august 2004 - 22:19 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

er router nok til firewall

Jeg bruger winxps firewall, og har en linksys wireless router(bruger netkabel) er det nok til at være beskyttet på nettet?
bruger jeg peerguardian kommer der masser af logs på angreb, er det tegn på routeren ikk stopper evt angreb? router er ikk ændret, kører med standart opaætning, bortset fra password som er ændret. På forhånd tak..
Avatar billede kenp Novice
27. august 2004 - 22:32 #1
jo en router kan være nok men ikke det bedste til at stoppe angreb ude fra. Men hvis du ikke har ændret noget i din linksys, så kunne det tyde på at din firewall ikke er aktiv i linksys.

Og ulempen ved en router er jo at den ikke stopper ting i at komme ud fra en computer som er bag routeren, det ville en evt. softwarefirewall de fleste gange kunne tage.
Avatar billede benneharli Juniormester
27. august 2004 - 22:44 #2
Hvis du ikke bruger det trådløse i routeren, så pil antennerne af eller et eller andet. Det er ingen grund til at åbne for noget unødigt.

Er der et eller andet sted i routeren der står noget om DMZ og firewall. Jeg tror ligesom kenp at det ikke er sat rigtigt op.
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. august 2004 - 22:52 #3
Det kommer helt an på trudslen. En router er ikke en firewall og den er relativt let at omgå hvis du ved hvordan. Problemet er at de fleste routere kun har pakke filtrering og ikke stateful inspection. Dette giver et relativt stort hul ud som routeren ikke kan stoppe. Et ET-phone-Home angreb vil have let spild med kun en router.

Hvis der nu ikke er nogen der har grund til at angribe dig er en router jo rigeligt. Altså er det trudslen der afgør om den er nok. Hvis du vil nøjes med en router, skal den konfigureres ordentligt
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. august 2004 - 22:53 #4
læs evt denne, der forklare lidt af forskellene

http://www.eksperten.dk/artikler/158
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
28. august 2004 - 02:34 #5
Xp firewall har "stateful inspection", og er ikke så ringe som nogen vil gøre den til. Men den beskytter ikke mod evt. malware, der vil ringe hjem. Hvis du vil være lidt bedre beskyttet mod det, kan du bruge den her http://smb.sygate.com/products/spf_standard.htm

Jeg kender flere der har "Peer Guardian", og den logfører altid en masse aktivitet på nettet, så det tror jeg ikke at du behøver at være så bekymret over
Avatar billede lillekiller Nybegynder
30. august 2004 - 09:28 #6
der står noget med DMZ Host sådan her "DMZ Host
IP Address:    192.168.1. " så er der valgffrit etfer punktum, der står 0 ligenu.
ellers kan jeg ikk se noget med DMZ. Jeg prøver sygates firewall i stedet for peerguardian.
Avatar billede benneharli Juniormester
30. august 2004 - 16:45 #7
Hvis ikke der er defineret nogen DMZ host(s) er det fint nok. DMZ bruges til at forwarde forespørgsler fra nettet, så hvis det er sat op til en IP-adresse, vil der komme en masse kommunikation videre.
Avatar billede lillekiller Nybegynder
02. september 2004 - 10:49 #8
Hmm det vil sige når der ikk er angivet noget til sidst i ip addressen så er der firewall på ?? Ja undskyld jeg spørger, men rart at vide om pcen er sikker på nettet.
den står tit tændt, hører en del musik over (pc)anlæg. Takker..
Avatar billede benneharli Juniormester
02. september 2004 - 11:58 #9
Ja, det er rigtigt, med mindre der er angivet nogle "virtual hosts", så betyder det at der er firewall på.

Jeg vil dog ikke sige at du er "sikker". Der ville jeg nok også sætte en softwarefirewall på min PC. Men det er helt sikkert at det er svært for en ikke hacker/"99% af befolkningen" at komme igennem. ;-)
Avatar billede lillekiller Nybegynder
02. september 2004 - 12:50 #10
Ok, det lyder godt, jeg bruger osse Winxp indbyggede firewall, og samtidig Sygate personal firewall, så skulle jeg vist være rimeligt dækket ind. Tak for hjælpen..
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
02. september 2004 - 15:57 #11
Velbekomme, og tak for point. Jeg mener også at du er rigtigt godt beskyttet nu :-)
Avatar billede lillekiller Nybegynder
03. september 2004 - 08:47 #12
Prøvede at tjekke på sygates hjemmeside, hvor man kan afprøve sikkerheden, og der var ingen smuthuller, så prøvede jeg med sygates firewall slukket, og det var samme resultat, så der er vist dobbelt firewall, men hellere det end risici for angreb..tak, for hjælpen, og god weekend..