Avatar billede guni1946 Nybegynder
20. juli 2004 - 06:47 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Explorer.exe fejl

Jeg får jævnligt følgende fejlmeddelelse:

"Explorer.exe har fundet en fejl og afsluttes. Vi beklager ulejligheden."

Fejlen kan både komme når jeg kører Internet explorer, MEN også når jeg bare sidder og arbejder med andre ting på PC'en.
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2004 - 08:04 #1
Explorer.exe er ikke til internet exploret, den hedder iexplore.exe. Såvidt jeg kan huske er explorer.exe hele skrivebordet og stifinder. Måske det kan hjælpe med en repair af dit system, 2 sek så finder jeg lige en opskrift.
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2004 - 08:06 #2
prøv med en Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

6. Gå ud og lav kaffe.

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
.......................................................................................................................................

Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, reparation eller opgradering af Windows XP, hvis den er preinstalleret OEM version.
Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2004 - 08:06 #3
Du skal huske at opdatere din windows bagefter fra windows update :-)
Avatar billede hcma Novice
20. juli 2004 - 08:58 #4
her er en lidt anden vejledning i en Repair. Den ligner den fra bertie, men der tages også højde for updates, som SKAL installeres igen efter en repair, samt lukning af et par huller (bla. blaster-ormen)
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair

Men måske kunne du nøjes med at lave en scanning der undersøger og erstatter manglende eller ødelagte systemfiler.
Start -> Kør -> sfc /scannow  (husk mellemrum efter sfc )
Du skal have din XP-cd klar, da den skal bruges.  (kræver IKKE update bagefter, selv om det er en god ide altid at checke for updates, når man har være inde for at "rode" i systemet)
Avatar billede guni1946 Nybegynder
20. juli 2004 - 09:35 #5
Nej det tør jeg ikke (en rigtig bankebuks er jeg). For omkring ½-1 år siden prøvede jeg at installere "oveni" og det gave mig hovedbrud så det basker. Bla.a. havde jeg problemer med at få min skærm til at køre vha. den rigtige driver og meget, meget mere. Kan i ikke finde på andre forslag???
Avatar billede hcma Novice
20. juli 2004 - 09:52 #6
hvis du laver en "sfc-scanning" mister du intet, så det skulle være risikofrit (har aldrig hørt andet)
Men - har du prøvet Systemgendannelse ??
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2004 - 09:53 #7
Hvis du har driveren til dit grafikkort så kan du installere det bagefter, det skulle der ikke være nogle problemer med.
Avatar billede guni1946 Nybegynder
20. juli 2004 - 11:11 #8
Jeg prøver sfc /scannow og vender tilbage såfremt problemet bliver løst på den måde. Er der nogen af jer der har erfaring med den firewall (Microsofts) som kan "slås" til???? Jeg har investeret næsten 1000kr. i Nortons Internet Security 2004 Professional men får en fejl, som Symantec åbenbart ikke selv kan finde ud af (svaret var noget med at der kunne være en konflikt mellem nero og Symantecs Internet Security (for dårligt at de ikke kan komme med en løsning). Der popper et vindue op hvor der står (titellinien) Norton Protection: Attention og nede i selve vinduet står der: Access Denied, drive D: - det er noget værre høns.
Avatar billede guni1946 Nybegynder
20. juli 2004 - 11:15 #9
Nu har jeg kørt sfc /scannow og den sluttede bare af uden nogen bemærkninger.
Avatar billede hcma Novice
20. juli 2004 - 11:20 #10
guni1946 >>  der burde heller ikke komme nogle bemærkninger; men hjalp det ??
Avatar billede guni1946 Nybegynder
20. juli 2004 - 11:29 #11
Jeg tør ikke sige det, jeg har i hvert fald ikke haft fejlen efter genstart af computeren. Såfremt den opstår igen vender jeg lige tilbage. Men skriv bare et svar så får du pointene og så får vi se om det holder.
Avatar billede hcma Novice
20. juli 2004 - 11:31 #12
guni1946  >>  jeg lægger så et svar, men du skal IKKE acceptere det, før du er nogenlunde sikker på, det virker.
Avatar billede guni1946 Nybegynder
20. juli 2004 - 11:50 #13
catbody >>> jeg tror det har hjulpet. Jeg forstår bare ikke at sfc /scannow afslutter uden at sige noget om, om der er lagt nogle filer ind, men det er åbenbart den måde det virker på ...
Avatar billede hcma Novice
20. juli 2004 - 11:56 #14
vi håber det bedste - takker for point.