Avatar billede akirkeby Nybegynder
29. maj 2004 - 14:05 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Jeg har kun halvt så meget RAM efter udskiftning af bundkort

Min PC var for et par måneder siden til reparation, hvor både strømforsyning, CPU og bundkort blev udskiftet.

Efter reparationen har den været en smule langsom, og laver nogle gange streger på skrivebordet.

Den er købt med 256 mb PC266 PC-2100 DDR-RAM, hvor 30 mb bliver brugt til grafikkortet.

Nu er det pludselig gået op for mig, at den kun har 128 mb RAM efter reparationen, og viser derfor kun 96 mb RAM i WINXP!!!
Bundkortet er et ASUS A7V266-MX

Er der nogen, der ved hvordan jeg finder den anden halvdel af rammen (under den forudsætning, at de ikke skiftede rammen ved reparationen)?
Avatar billede michael_stim Ekspert
29. maj 2004 - 14:15 #1
Har du en eller to ram-klodser?
Har du 2 så se efter om begge sidder ordentligt i.
Det kan også väre butikken der har glemt hvor meget der sad i da de byttede MoBo.
Avatar billede michael_stim Ekspert
29. maj 2004 - 14:17 #2
http://www.lavalys.com/index.php?page=product&view=1
Du kan downloade dette program og se hvilke ram du har.
Avatar billede akirkeby Nybegynder
29. maj 2004 - 14:54 #3
Fint lille program !!!

Den siger, at jeg har 256 mb RAM PC-2100 DDR SDRAM.

Men det siger den kun under punktet Motherboard-SPD

Ved hukommelse siger den total 95 mb
Avatar billede akirkeby Nybegynder
29. maj 2004 - 15:13 #4
Der er altså kun én blok med 256 mb ram.

Skal jeg ændre noget i BIOS for at kunne udnytte hele rammen?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. maj 2004 - 23:51 #5
Prøv lige at gøre dette:
Klik start | kør, skriv dxdiag og tryk enter.
Hvor meget ram siger den du har i ?
Avatar billede akirkeby Nybegynder
30. maj 2004 - 00:12 #6
Her står der 96 mb RAM - altså det samme som ved egenskaber for denne computer.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. maj 2004 - 00:48 #7
Ud fra nedenstående generelle information fra denne side : http://www.qdi.nl/support/comp04.htm
lyder det til at din ram ikke er kompatibel med dit nye motherboard. Så du er nok nødt til at købe en ny ram-klods.

Trouble shooting tip -

However with older mainboards if it is a capacity that is supposed to be supported by the mainboard then that means that the memory card that you are trying to use has more advanced memory chips on it that have a density that is too high for the older memory controller on your mainboard. This is especially often the case with high capacity modules that have only chips on one side of the card (single sided memory) and is used on older mainboards with older chipsets.

In general if only half of the capacity is recognised then you need a memory module with twice as many chips because the chips used on that have a twice-lower density. And if only a quarter is recognised you need a memory card with four times as many chips because the chips used on that have a four times lower density.
Avatar billede akirkeby Nybegynder
30. maj 2004 - 10:30 #8
Det kunne godt se ud til, at det var det, men:

Der er jo ikke tale om et ældre bundkort (manualen er dateret oktober 2003) - og RAM'EN er fra 2002.

Hvilken RAM skal jeg så købe?

I Everest programmet står der, at modulstørrelsen er 256 MB (2 rows, 4 banks)

Kingston foreslår følgende RAM, når bundkortet oplyses:

KVR266X64C25/256
256MB 32M x 64-Bit DDR266
CL2.5 184-Pin DIMM Module

DESCRIPTION:
This document describes ValueRAM's 32M x 64-bit (256MB), CAS Latency 2.5 DDR266
memory module. The components on this module include sixteen 16M x 8-bit (4M x 8-bit
x 4 Bank / 133MHz, 7.5ns, CL2.5) DDR266 SDRAM in TSOP packages. This 184-pin
DIMM uses gold contact fingers and requires +2.5V.

Så hvad skal jeg gå efter?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. maj 2004 - 10:38 #9
Jeg synes du skal købe det ram som kingston foreslår. Så har du en mulighed for at få det byttet hvis det alligevel ikke passer. Du vil kunne vise sort på hvidt at kingston anbefaler dette ram, og dermed er du berettiget til at få det byttet, da du jo har fulgt kingstons foreskrifter.
Avatar billede akirkeby Nybegynder
30. maj 2004 - 10:45 #10
jo, men hvilket tal oplyser hvor mange chips, der er på RAM'en?

Hvis alle RAM har lige mange chips, vil jeg ende med at skulle have 512 MB RAM - hvor jeg så kun kan bruge 256 MB.

Og så endda med et ASUS bundkort!

Jeg kan jo lige så godt købe den rigtige RAM-block første gang (hvis det da er muligt).
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. maj 2004 - 11:23 #11
Her står en del om hvordan ram er opbygget og også om "densiteten" som er den der nævnes, som problemet i siden fra qdi.
http://www.kingston.com/tools/umg/umg04.asp

Såvidt jeg kan se er der ikke noget, der direkte fortæller hvor mange enheder ram'en består af. Så skal man længere ned, som den du selv fandt frem til ...

... The components on this module include sixteen 16M x 8-......

Denne består af 16 moduler.

Har du manualen til motherboardet. Deri burde kravene til ram stå.
Avatar billede akirkeby Nybegynder
30. maj 2004 - 11:33 #12
Fra manualen:

"The motherboard has two Double Data Rate (DDR) DIMM sockets that supports up to 2GB non-ECC PC2100/1600 DDR SDRAM DIMMs. Each DIMM socket is two-sided. DIMMs come in combinations of single or double-sided types ranging through 64MB, 128MB, 256MB, 512MB and 1GB."

Mere præcist står det ikke i manualen.

Når det nu stod 256 MB (2 rows, 4 banks) i Everest - specificerer det så, at den har 4 moduler - eller siger det ingenting?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. maj 2004 - 11:36 #13
Jeg har kigget i manualen, og der står ikke en dyt der kan bruges til noget. Men jeg så en bios-setting under advanced som lød interessant.
"Bank interleave", som kan sættes til 2 eller 4 banks.
Jeg må indrømme at jeg aldrig har hørt om udtrykket, men interleave betyder at springe noget over. Derfor synes jeg det lyder interessant.
Hvis ikke den står til disabled, så prøv at sætte den til disabled og se om du nu får dine ram tilbage.
Alternativt kan du i bios hovedmenuen loade "optimal settings".

Jeg må indrømme at du har fanget mig på et punkt hvor min viden er begrænset. Prøv ovenstående og se om det ikke får din manglende ram tilbage.
Avatar billede akirkeby Nybegynder
30. maj 2004 - 12:01 #14
Det er i hvert fald tæt på, at det virker.

Jeg satte den til disabled, og den viste stadigvæk: installed memory 128MB, men da jeg næste gang gik i BIOS viste den installed memory 256MB.

Så troede jeg jo, at problemet var løst, men den tæller dem ikke med ved opstart. Og de eksisterer ikke i WIMXP.

Og næste gang jeg gik i BIOS var den kun 128MB.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. maj 2004 - 12:21 #15
2 ting så.
Det lader til at klodsen alligevel er kompatibel med dit motherboard, siden den faktisk fik størrelsen rigtig en enkelt gang.

1. Prøv at loade optimal settings i bios,
2. Prøv at skifte klodsen til det andet ram slot og sørg for at trykke det godt ned.
Avatar billede akirkeby Nybegynder
30. maj 2004 - 12:34 #16
Det vil jeg lige kigge på i morgen.

Oprindeligt stod den til Safe og 4 banks - men efter at have roddet lidt med den og igen loadet optimal settings står der Safe og Disabled.

Tak for dine svar!!! Det går jo fremad.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. maj 2004 - 13:09 #17
Velbekomme. *s*
Jeg har læst en del om Bank interleave på nettet og det er ikke det jeg troede det var. Det er en performance parameter til ram'en. Sætter man den højt vil den kunne addressere det antal banks, man sætter den til samtidigt, altså uden at vente på at en addressering i en bank bliver færdig.
Dog stod der også at den performance gevinst man fik ud af at sætte den højt var ubetydelig.

En anden ting man kan prøve som en test er at loade "best performance setting" i bios. Det er en "failsafe" setting som computeren SKAL kunne fungere med. Det kunne være interessant at vide om den ville fungere med denne setting. Kun som test, selvfølgelig. Computeren går rimeligt meget ned i hastighed med disse settings.
Avatar billede akirkeby Nybegynder
30. maj 2004 - 13:28 #18
Har prøvet det, men den starter tilsyneladende ikke op.

Den begyndte ikke at indlæse WINXP.
Avatar billede akirkeby Nybegynder
31. maj 2004 - 10:46 #19
Jeg har skiftet klodsen til det andet RAM slot - tilsyneladende uden nogen effekt.

På RAM blokken står der 256MB 266DDR. Der er 16 chips = 8 på hver side.

På chipsene står der:

TG 04525
TG128D168BT - 75
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
31. maj 2004 - 13:18 #20
Har du en kammerat, der bruger samme slags ram som du ?
Det ville være fint at prøve ram'en i en anden computer for at se om den der kunne detektes korrekt. Samtidig ville det være fint lige at prøve kammeratens ram i din computer.
Jeg tror nu at ram'en simpelthen er defekt.

(16 chips er også hvad de kingston ram havde som skulle passe til dit bundkort)
Avatar billede akirkeby Nybegynder
31. maj 2004 - 17:17 #21
Ja, jeg ved jo egentlig ikke, om der er en direkte sammenhæng med bundkortet. Jeg har jo bare først fundet fejlen nu - og burde jo faktisk have opdaget sådan en fejl umiddelbart efter den kom tilbage fra reparation (hvis den var der).

ASUS Probe programmet, som fulgte med bundkortet siger at rammen er 128MB Single-bank. Den burde vel være dual-bank, når der chips på begge sider. Men måske er den ene side defekt.

Jeg tror, at jeg bestiller Kingston rammen - det burde jo mindst kunne får mig op på 256 MB RAM. Det var faktisk ufatteligt besværligt at flytte Ram-blokken fra sokkel 1 til 2 - der er ikke meget plads i en Micro-ATX.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
31. maj 2004 - 17:27 #22
Øhh... så skulle du prøve mine 2 mikro-pc'ere. Der er nul plads overhovedet. Man skal faktisk afmontere hd og brænder for at nå ned til bundkortet.
Avatar billede akirkeby Nybegynder
05. juni 2004 - 09:20 #23
Jeg bestilte Kingston rammen og samme dag, som jeg modtog den med posten, gik PC'en helt i sort. Når jeg tændte den lyste den bare, men ville slet ikke påbegynde opstart.

Efter at have installeret den nye ram virker alt perfekt igen - 256 MB ram. (Der kan dog stadig komme streger på skrivebordet, men den skal nok bare have geninstalleret WinXP.

Den nye RAM havde dog kun 8 chips single-sided - men når den virker er det jo også lige meget.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
05. juni 2004 - 15:02 #24
Ja. Det var en større omgang, men vi kom vist frem til det rigtige resultat tilsidst.
Tilykke med at det nu virker *s*