Avatar billede kgp43 Nybegynder
24. februar 2004 - 09:22 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Redigering af indlæg

Hej,

Hvorfor kan man ikke ændre/redigere i sine indlæg? Det er mega irriterende.
Avatar billede exp Juniormester
24. februar 2004 - 09:31 #1
Fordi hvis fx en spørger stiller et spørgsmål, og en bruger så svare forkert, og efterfølgende er der så en anden bruger der svarer rigtigt. Så kan det ske, at bruger 1 i et forsøg på at score point, ændrer sit indlæg til det bruger 2 har skrevet, og hvem har så fortjent point?

Man er ikke i tvivl, når man læser mit eksempel, men hvem siger at spørger lurer at det er sket? Så får bruger 1 point "fordi han kom først", og så bliver bruger 2 snydt...
Avatar billede exp Juniormester
24. februar 2004 - 09:32 #2
Det bedste man kan gøre er, lige at bruge lidt ekstra tid på at gøre sit indlæg korrekt første gang... fx skrive det i word, og så copy'n'paste - så får man kvalt en masse stavefejl.
Og så læse det igennem... og når man er klar til at poste det, så læs det lige igennem igen. Så er det slet ikke nødvendigt med en sådan funktion ;-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. februar 2004 - 09:34 #3
Men det kunne være en god ide at kunne redigere i sine spørgsmål :)
Avatar billede kgp43 Nybegynder
24. februar 2004 - 09:40 #4
exp; Det er jeg klar over, men kunne være rart at tilføje tekst engang imellem (Det er ikke stavefejl jeg tænker på).

Måske en mulighed for at tilføje tekst, hvorefter kan man se hvornår teksten er blevet tilføjet. Dette burde give nogle flere muligheder. Eller en knap hvor man kan se det oprindelige indlæg, inden redigering.
Avatar billede kgp43 Nybegynder
24. februar 2004 - 09:43 #5
Der er en masse utrolige gode funktioner hos experten, men det størst problem er helt klart muligheden for at redigere i egne indlæg.
Avatar billede ird Praktikant
24. februar 2004 - 09:44 #6
Lyder som en god idé
Avatar billede kgp43 Nybegynder
24. februar 2004 - 09:51 #7
Kan best lide denne mulighed, hvorved alt "snyd" elimineres:

"Eller en knap hvor man kan se det oprindelige indlæg, inden redigering."
Avatar billede exp Juniormester
24. februar 2004 - 10:43 #8
Kan ikke se fordelen i det...

1. Det vil belaste serveren yderligere, samt fylde en masse ekstra i databasen. (Den er jo sløv nok i forvejen)

2. Udbredt mulighed for snyd aka svarere retter sine indlæg efter forgodtbefindende.

3. Uoverskuelighed i tråde, hvis man pludselig skal klikke 40 gange, for at komme ind på undersider, konstatere, at den rettelse man skulle se, bare var stavefejl, tilbage til tråden, finde hvor man kom til. Læse videre. Ind på flere "Indlægget er redigeret"-sider... læse videre... etc etc etc - skrive sit indlæg. Starte forfra...

Mener *stadig* at det bedste ville være, hvis folk læser deres indlæg igennem 2-3 gange inden de poster dem.
Avatar billede kgp43 Nybegynder
24. februar 2004 - 10:56 #9
Problemet er at der kan gå 2-3 timer efter en posts er posted, ingen repons, hvorefter kan overvejer at omformulere indlæget.

Kan ikke se hvordan det vil genere en masse mere trafik. Når man læser et spørgsmål igennem, så kommer der en knap (eller noget), hvis et indlæg er blevet redigeret. Hvis man ønsker at se det oprindelige indlæg, så kan man klikke på knappen, hvorefter man kan se alle de ændringer der er blevet lavet (for det indlæg). Dette vil ikke være irriterence for den alm. bruger.
Avatar billede exp Juniormester
24. februar 2004 - 11:28 #10
... alle der ser indlægge[t|nde] vil jo se rettelserne... Iøvrigt er der helt klare regler ang. det med omformulering:
www.exp.dk/regler.phtml
§2.1.11:
"Det er ikke tilladt at oprette samme spørgsmål flere gange. Er der ikke indløbet tilfredsstillende svar på et spørgsmål efter 7 dage, er det dog tilladt at lukke det oprindelige spørgsmål, og oprette et nyt identisk."

Og husk, eksperten er et forum, ikke en chat ;-)
Avatar billede kgp43 Nybegynder
24. februar 2004 - 12:04 #11
Jeg tror du har misforstået mig.

Ja, man burde læse sine posts igennem 3-4 gange inden man submitter, det er bare ikke tilfældet hos den almindelige bruger. F.eks. hvis man inden for et par timer finder yderligere information der kan være nyttigt til spørgsmålet, eller finder et bedre eksempel, så er man nød til at lave en ny post, i stedet for at indsætte det i det oprindelige indlæg.

Ja, experten er et forum, så det undre mig at man ikke kan redigere i sine indlæg (som andre store forumer). Jeg finder det extremt irriterende.
Avatar billede kgp43 Nybegynder
24. februar 2004 - 12:06 #12
Vedr. $2.1.11;

Jeg taler ikke om at oprette flere spørgsmål, men derimod at redigere i sine indlæg. Der er en stor forskel.
Avatar billede hcma Novice
24. februar 2004 - 12:10 #13
Hvorfor dog redigere i det "oprindelige" indlæg, som jo allerede er rundkastet til brugerne. Man kommenterer jo ud fra dette/de indlæg. Hvis det så viser sig, at det kan være dårligt formuleret, kan misforståes m.m., har man jo altid mulighed for at korrigere/redigere i de efterfølgende kommentarer.
Avatar billede kgp43 Nybegynder
24. februar 2004 - 12:32 #14
Har du aldrig set spørgsmål hvor brugerne klager over at de ikke kan redigere i indlæg? Mest fordi de ser fejl lige efter de har postet.

Well. Har vist skrevet det jeg skal i denne thread.
Avatar billede exp Juniormester
24. februar 2004 - 13:08 #15
"Har du aldrig set spørgsmål hvor brugerne klager over at de ikke kan redigere i indlæg? Mest fordi de ser fejl lige efter de har postet."

Netop derfor skal brugerne hellere opdrages til at læse deres indlæg igennem flere gange!

Tag fx dette spm:
http://www.eksperten.dk/spm/469191

Formuleringen er da helt hen i vejret - sådan en skal der ikke rettes i, den skal skrives ordentligt *første gang*.

Og det med at kunne rette i indlæg vil - som jeg skrev tidligere - give mere uoverskuelighed, især i forbindelse med point.

Mht. min kommentar 24/02/04 11:24:24, så er det respons på:
"Problemet er at der kan gå 2-3 timer efter en posts er posted, ingen repons, hvorefter kan overvejer at omformulere indlæget."

catbody >>
Lige præcis!
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2004 - 22:31 #16
Når jeg vælger om jeg i det hele taget vil se på et spørgsmål, går jeg ud fra det oprindelige spørgsmål, som jeg får via email. Det vil altså ikke hjælpe dig til at få bedre svar fra mig (og nok også en del andre med Pro), hvis du kan omformulere.

Hvis der er behov for rettelser eller ekstra forklaringer er det lige så let bare at lave en kommentar.

Hvis der endelig skulle være mulighed for at redigere indlæg, burde det kun kunne lade sig gøre indtil at der er kommet flere kommentarer/svar, så det altid kun var det sidste indlæg i et spørgsmål, der kan redigeres. Men hvad er den store fordel?
Avatar billede kgp43 Nybegynder
27. februar 2004 - 08:14 #17
...