Avatar billede johnstigers Seniormester
22. februar 2004 - 11:42 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

forslag til karma

Hej med jer.
Jeg fik lige en genial ide!
Når folk giver karma glemmer de ofte at ændre denne karma, hvis en bruger undskylder og retter sin(e) fejl.
Derfor kunne det være en god ide at sende en mail til dem der har givet karma, om at tjekke op på om denne karma stadig gælder.
På denne måde vil karmabilledet hele tiden være "up to date" og der vil ikke ligge dårlig karma for noget en bruger gjorde for 2 år siden.
Avatar billede ird Praktikant
22. februar 2004 - 11:46 #1
Hey mate :)

Ikke dum ide nej. Se bl.a http://www.eksperten.dk/spm/468146 og hvad jeg fik udaf det i karma *GGG*
Avatar billede hcma Novice
22. februar 2004 - 11:59 #2
Udmærket ide. Det kræver så at Admin kan se hvem der har afgivet karma, god som dårlig og det kan han ikke p.t.
Ydermere bør al karma-givning begrundes samt signeres.
Jeg har bl.a. lige nu fået tildelt en udmærket karma, hvor jeg ved hvem som har givet mig den. Jeg klager absolut ikke over den, men det havde alligevel været skønt hvis andre kunne hvorfor og af hvem. Jeg tror desuden, at man vil tænke sig om en ekstra gang, når man giver karma, hvis det kræver begrundelse samt signatur.
Avatar billede nse Nybegynder
22. februar 2004 - 12:05 #3
Jeg har et bedre forslag. Nedgrader Eksperten til den forgående version, så vil Eksperten virke igen, og vi vil være fri for alle de debatter omkring karma. Efter opgraderingen kører det hele som om, den stod på en 56k linje, når den vel og mærke ikke er nede..
Avatar billede ird Praktikant
22. februar 2004 - 12:20 #4
jaaaa! :))
Avatar billede htmlkongen Novice
22. februar 2004 - 12:22 #5
Ja præcis. Synes også det er lidt skod. Folk snakkede om "at det var julegaven fra eksperten" at man fik version 4. Hmm julegave 2007 eller hvad?
Avatar billede nse Nybegynder
22. februar 2004 - 12:26 #6
Ja, det er altså seriøst iriterende, når man fx. har skrevet et indlæg, også den ikke vil poste det. Det har jeg været ude for et par gange...
Avatar billede ird Praktikant
22. februar 2004 - 12:26 #7
Ja der er stadig ret mange bugs :)
Men mon ikke snart de får styr på det
Avatar billede hcma Novice
22. februar 2004 - 12:34 #8
er først kommet på nu. Har været "nede" siden fredag eftermiddag. Mangler mails fra den mellemliggende periode -  surt  :o((  når man har betalt for Pro-medlemskab.
Avatar billede ird Praktikant
22. februar 2004 - 12:39 #9
Enig, men det hjælper ikke at skrive til admin ;) Har sendt ham to mails nu, men har intet hørt.
Avatar billede hcma Novice
22. februar 2004 - 12:49 #10
Sorry for at fravige spørgsmålet  (er det spam ?? -  det er det jo nok )
Jeg har tidligere skrevet direkte til Admin (det er jo ikke første gang der har været sammenbrud) og foreslået/krævet forlængelse af Pro-perioden. Der kom et intetsigende svar om at problemerne nu skulle være overstået, men intet om at forlænge den betalte pro-periode. Men hvad - jeg overlever nok, da det jo heller ikke er hver måder, der skal betales
Avatar billede hcma Novice
22. februar 2004 - 12:50 #11
måder = måned
Avatar billede NanoQ Nybegynder
22. februar 2004 - 14:19 #12
john, ideen er god. Men måske lidt administrativ besværlig, hvis man er meget flittig uddeler af karma (man bør jo stort set tildele karma i hvert eneste spørgsmål man deltager i).

Mit forslag til samme problemtik er at give karma en leasedate. Så den udløber efter feks. 2 eller 3 måneder. For er gammel karma reelt set interessant? - det mener jeg ikke.
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. februar 2004 - 14:22 #13
nanoq> du har (hmm... som sædvanligt ;)) godt fat i problemet!
Gammel karma har ingen interesse, men kommer med i statistikken som systemet er nu.
Den med leasedate lyder faktisk som en god ide.
Avatar billede roenving Novice
23. februar 2004 - 02:39 #14
Jeg synes, at leasedate lyder som en dårlig idé ...

Ikke fordi en karma-tildeling nødvendigvis bør holde i evighed, men jeg kan lige forestille mig, at mange kommer til at uddele en karma, som de aldrig senere har grund til at checke, men faktisk stadig vedstår !-)

-- om det så lige er smart at 'spamme' med en forespørgsel, om de stadig vedstår tildelingen tror jeg ikke, men jeg kan godt vedkende mig problematikken: Dårlig karma fra i overgårs er ikke interessant !o]
Avatar billede ohmish Nybegynder
23. februar 2004 - 18:56 #15
Eksperten er død. Popsmart karma og konstante popups :(
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. februar 2004 - 20:32 #16
roenving, jeg mener nu fordelene ved at lade karma udløbe opvejer ulemperne. Du kan jo frit tildele karma til personen igen, når den oprindelige udløber. Er du ikke opmærksom på personen efter de 2/3 måneder, ved du jo alligevel ikke om personen har gjort noget galt i den forgangne tid. Og dermed kan den oprindelige karma ikke længere være aktuel.
Avatar billede roenving Novice
23. februar 2004 - 23:44 #17
-- men det du har oplevet er jo stadig rigtigt, så !-)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
24. februar 2004 - 21:03 #18
Forestil dig, at du bruger karmasystsmet som det BØR blive brugt. Altså tildeler karma i ethvert spørgsmål du deltager i. Hvis du manuelt skal holde øje med alle brugere du tildeler dårlig karma, for at vurdere om de forbedrer sig... well... så er der vist ikke meget tid tilbage til at deltage i spørgsmål i ;)

Derfor tror jeg en MEGET stor procentdel vil blive glemt. Dvs. dårlig karma vis længe på en person, selvom vedkommende måske har lært af sin fejl.

Lader man IKKE karma udløbe, vil man over tid ikke længere se et korrekt billede. Har en person fået 2-300 gange karma, kan vedkommende opføre sig meget åndsvagt, uden nye karmatildelinger vil rokke ret meget på hans gennemsnit. Er den gennemsnitlige karma derimod et udtryk for vedkommendes ageren inden for de sidste 2-3 måneder, vil det give et langt bedre billede af, hvordan personen opfører sig for tiden.
Avatar billede roenving Novice
25. februar 2004 - 02:43 #19
Hrm, tjah, bom, bom ...

-- skal lige tygge lidt på den, så kan det jo ende med noget genialt !-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. februar 2004 - 21:21 #20
well...
Som sædvanligt ikke et ord fra admin.
Meget utilfredsstillende!