Avatar billede tsands Nybegynder
02. august 2003 - 09:20 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Ingen adgang til program

Hej

Jeg har været så letsindig, at installere XP på svigerfars pc'er ovenpå gammel version. Det gik smertefrit, men da hans nyindkøbte Norton Antivirus skulle aktiveres opstod der problemer.

Der kom en fejlmeddelelse, hver gang jeg forsøgte at starte programmet (kan desværre ikke huske hvilken). Og da jeg så vil slette programmet kunne jeg ikke få lov til det, hverken gennem programcd'en eller via uninstall fra pc'en.

Det var med andre ord helt umuligt at få adgang til programmet, så jeg måtte desværre opgive mit ærinde, hvilket svigerfar mildest talt ikke er særlig begejstret for;-)

Hvordan får jeg slettet programmet og geninstalleret det igen?

Håber det virker logisk nok.

På forhånd tak for svaret.
Avatar billede riversen Nybegynder
02. august 2003 - 09:24 #1
er brugeren lokal administrator?
Avatar billede tsands Nybegynder
02. august 2003 - 09:28 #2
Det er ganske almindelig privat pc'er, hvor netadgangen foregår via modem.
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
02. august 2003 - 09:28 #3
Kan du ikke bare gå ind i c:\Programmer og slette mappen Norton antivirus?? Jeg ved så ikke lige med registreringsdatabasen, om programmet stadig står i Tilføj/Fjern programmer -listen, men så burde du jo kunne slette den??

// Anders
Avatar billede riversen Nybegynder
02. august 2003 - 09:29 #4
det er brugerkontoen jeg snakker om...er den lokal administrator?
Avatar billede riversen Nybegynder
02. august 2003 - 09:29 #5
snuseren.dk: reg.db'en skal renses før han kan geninstallere er jeg ret sikker på
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
02. august 2003 - 09:30 #6
tsands ->> Ja, men hvilken adgang har brugeren, i sletter på? Er det administrator, eller en alm. bruger?

Hvis du ikke skal vælge mellem nogle brugere, hvorfor en du vil gå ind på når du starter op, så er det nok Administrator.
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
02. august 2003 - 09:31 #7
Jeg tror jeg har en bog, om hvordan man selv roder lidt i reg.'db'en. 2 sek.
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
02. august 2003 - 09:34 #8
Jeg tror det ville kunne lykkedes, hvis du sletter programmet fra C:\Programmer (den skal dog være i papirkurven så du altid kan gendanne den) og så lån følgende bog/hæfte på biblioteket, hvor du kan slette programmet fra reg.db'en:

André Moritz
Windows-tuning
-Med registreringsdatabasen
Avatar billede tsands Nybegynder
02. august 2003 - 09:34 #9
Jeg ikke umiddelbart noget bud på brugerniveauet. Det kan jeg ikke huske, men da programmet overhovedet ikke virker (vil ikke starte), gik jeg ud fra at det var en programfejl, der gjorde at jeg ikke kunne slette eller geninstallere programmet igen.
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
02. august 2003 - 09:36 #10
Det plejer at virke, hvis du bare sætter cd'rommen i, selvom programmet stadig er installeret, og så bare installere det oveni. Så erstatter den evt. beskadige programfiler osv osv..
Avatar billede riversen Nybegynder
02. august 2003 - 09:36 #11
som snuseren.dk er ved at være inde på, kan du rydde op i registreringsdatabasen.

start --> kør--> regedt32.exe

tag backup først vha. Filer menuen.
Søg efter alle forekomster af "Norton Antivirus" fx og slet dem...genstart og se om det hjælper
Avatar billede tsands Nybegynder
02. august 2003 - 09:38 #12
Ja, jeg har oplevet det mange gange med bare lige at smide cd'en i igen, og så geninstallere programmet, men jeg kan ikke få lov til at starte installfunktionen fra cd'en (og den er orginal). Har aldrig oplevet det før, at man helt nægtes adgang til et program.
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
02. august 2003 - 09:40 #13
Jeg tror du kan gå ind i reg.db'en (Start | Kør | regedit) og trykke på mappen HKEY_CURRENT_USER (du skal trykke på +'et) når du er derinde, så tryk på +'et ved Software og så slette filen inde i Norton antivirus mappen, når du trykker på den.
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
02. august 2003 - 09:41 #14
...og å self. bagefter slette mappen i C:\Programmer\Norton\Antivirus eller hvad den nu hedder.
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
02. august 2003 - 09:42 #15
å = så
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
02. august 2003 - 09:44 #16
prøv så at installér den igen.
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
02. august 2003 - 09:46 #17
Tak for points!

Fik du det til at virke eller hva?
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
02. august 2003 - 09:47 #18
hvis du ikke gjorde, skal jeg så ikke oprette et spm. med 50 pnt. til riversen`?
Avatar billede tsands Nybegynder
02. august 2003 - 09:47 #19
Tak for svarene. Jeg printer de gode råd og forsøger mig, næste gang der er familiebesøg, hvis jeg vel og mærke stadig har adgang til matrikelnummeret;-)

Er ikke helt begejsret for at skulle ind og rode med reg. db, da jeg aldrig har prøvet det før, men en gang skal jo være den første og hvorfor ikke bruge svigerfars pc'er som forsøgsklud:-)
Avatar billede riversen Nybegynder
02. august 2003 - 09:48 #20
som sagt...hvis du husker at tage backup, så kan du altid indlæse den igen
Avatar billede tsands Nybegynder
02. august 2003 - 09:49 #21
Til snuseren.dk. Jo bare opret nyt spørgsmål med 50 pnt.
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
02. august 2003 - 09:53 #22
Avatar billede perhaps Nybegynder
02. august 2003 - 15:48 #23
Det er nu ikke så svært at fjerne resterne fra Norton i reg.databasen:

Gå i start
Kør
Skriv: regedit
ok
Gå i rediger
I søg skriv: Norton
Find næste (du kan bruge f3 tasten)
Delete det den finder
f3
delete
f3
delete
Gør dette til den ikke kan finde mere, den fortæller selv når alt er fundet.
Nu kan du installere Norton igen.