Avatar billede pigen22 Nybegynder
09. juni 2003 - 14:43 Der er 4 kommentarer

firewall på min router

Hejsa Jeg blev henvist hertil af en ven..

Jeg har fået at vide, at man for at kunne benytte diverse faciliteter i
fx Messenger som fx stemme- og videosamtale skal have åbnet for
relevante porte (vistnok i routeren). Det samme gælder hvis man skal have fuld udbytte i emule.

Jeg har en Linksys router og med tdc 1 mb forbindelse. Ligenu har jeg ikke nogle andre computere tilsluttet men det bliver der rimelig tit.

Jeg ved jeg skal ind i mine router settings, men mere aner jeg ikke, håber i kan hjælpe for det driller virkelig mig og især min bror =)
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. juni 2003 - 14:51 #1
Den letteste og mest sikre måde at gøre dette på at at forsøge sig frem med en applikation og en funktionaliget ad gangen. hvis messenger ikke fungere med in chat den, så finder man ud af hvilke porte der skal åbnes for og så videre. Du skal dog være opmærksom på at du faktisk fjerner meget af din sikkerhed.

Du kunne jo være "heldig" at din router er opsat uden sikkrehed og at messenger derfor går gladt igennem
Avatar billede langbein Nybegynder
09. juni 2003 - 17:25 #2
Det dreier seg om en nat forbindelse, dvs at du bruker lokale adresser inne på lan ? Voice og video på MS messenger er i utgangspunktet ikke kompatibel med NAT teknologien slik at det i utgangspunktet / vanligvis ikke vil hjelpe uansett hvilke porter du åpner eller forwarder.

Denne sannheten gjelder vel ikke absoulutt fordi det har kommet noen routere som skal kunne dette allikevell ved hjelp av "spesiell software".

Det finnes ellers en tilsvarende messenger funksjon som fungerer noenlunde likt rent bruksmessig men som ikke har problemer med ordinære nat forbindelser. Dette er messenger fra yahoo. Denne kjører helt greit gjennom ordinære firewalls / nat routere.

http://messenger.yahoo.com
Avatar billede langbein Nybegynder
09. juni 2003 - 17:38 #3