Avatar billede dank Nybegynder
20. januar 2003 - 01:23 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Giv brugerne en karakter

Jeg forslår at man skal kunne rate de enkelte brugere.. Således at det ikke alene er spørgerne der kan give point for korrekt svar, men således at også svarerne kan rate.

Personligt er jeg småtræt af eksperten, og jeg har snakket med flere, som jeg ved har en "blacklist" o.s.v.. Det kunne være rart at kunne se (indirekte på en rating) at her var en bruger som aldrig lukkede sit spørgsmål, eller lign.

Jeg er naturligvis klar over at der vil være nogen der uretmæssigt vil blive rated forkert. Men mængden af brugere herinde på eksperten så ville en fejlrating nok forsvinde i "korrekte" ratings.

Desuden skulle det f.eks. koste 10 point at lave en rating på en eller anden person.. På den måde kunne man holde måde med at der blev smidt ratings på kryds og på tværs.

--- Bare en lille idé :o)
Avatar billede medions Nybegynder
20. januar 2003 - 01:26 #1
dank> Har du en mailadresse eller et ICQ/MSN nr?

//>Rune
Avatar billede dank Nybegynder
20. januar 2003 - 01:27 #2
msn: maskinen2000@hotmail.com
Avatar billede fynbo Nybegynder
20. januar 2003 - 01:28 #3
Det ville jo ikke være svært at udvikle?.. på ingen måde...
Så hvorfor ikke få sat det igang?
Avatar billede niceday Nybegynder
20. januar 2003 - 01:36 #4
Kanon ide ;-)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
20. januar 2003 - 01:43 #5
Det er blevet foreslået før, hvor konklusionen blev at det nuværende ratingsystem er godt nok.

lige konkret til danks 1' indlæg:
"jeg har snakket med flere, som jeg ved har en "blacklist" o.s.v.. Det kunne være rart at kunne se (indirekte på en rating) at her var en bruger som aldrig lukkede sit spørgsmål, eller lign."

-jeg tror ikke en yderligere ratingting ville ændre på det, -hvis en bruger er unødigt støjende/ udviser en adfærd i ikke finder ok her på eksperten, så anmeld vedkommende, så vil vi kigge på sagen, og gøre hvad der i det konkrete tilfælde er nødvendigt for at rette op på tingene.
Avatar billede fynbo Nybegynder
20. januar 2003 - 01:45 #6
yes, men der sker jo så aldrig noget, når man anmelder brugere.. har været på eksperten i en del år, efterhånden.. og det går bare ned af bakke efterhånden...
Avatar billede fynbo Nybegynder
20. januar 2003 - 01:46 #7
ved godt, der kører en del diskussion omkring samme emne, så det er ikke en diskussion jeg starter nu!
Avatar billede jelzin101 Praktikant
20. januar 2003 - 01:46 #8
-noget jeg så måske gerne så indført var en mere synlig placering af antal stillede spørgsmål / antal besvarede spørgsmål (som en talværdi) eller evt. antal tjente point vs. antal udgivne point.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
20. januar 2003 - 01:49 #9
fynbo>> "ved godt, der kører en del diskussion omkring samme emne, så det er ikke en diskussion jeg starter nu!"

-nej men så skulle du jo nok lade være med at komme med udokumenteret brok, - prøv dog at nævne nogle konkrete tilfælde hvor du mener der ikke er sket noget, så kan jeg tjekke op på det og se med hvilken begrundelse dine anmeldelser er blevet lukket.
/J
Avatar billede dank Nybegynder
20. januar 2003 - 01:49 #10
jelzin101> Jeg tror (med tryk på tror) at der er virkeligt mange der ikke mener det vil hjælpe på det. Problemet er jo at i kun hører 'noget' når der er for meget støj. Men et sådan generelt billede af brugeren får man kun hvis mange snakker...

Lidt ligesom forbrugerstyrelsens "smiley" ordning på butiksvinduerne - mere avanceret end det behøver det ikke at være...

Hvorfor ikke lade svarerne evaluere brugerne?

Jeg tror jeg personligt har en masse af disse: http://www.eksperten.dk/spm/299935

Hvor jeg ved svaret er korrekt. Sådan en spørger ville jeg gerne rate 03 så andre kan undgå at spilde deres tid.
Avatar billede dank Nybegynder
20. januar 2003 - 01:51 #11
jelzin101> nej men så skulle du jo nok lade være med at komme med udokumenteret brok, - prøv dog at nævne nogle konkrete tilfælde hvor du mener der ikke er sket noget, så kan jeg tjekke op på det og se med hvilken begrundelse dine anmeldelser er blevet lukket.

Det er ligepræcis denne form for beukrati som vi kunne undgå hver gang der var noget galt. Hvis vi skulle kontakte jer hvergang der var noget galt, så ville der være behov for hundrevis flere admins.

Hvis spørgeren kan rate svareren - hvorfor så ikke omvendt? Det savner jeg argumenter for`....
Avatar billede jelzin101 Praktikant
20. januar 2003 - 01:52 #12
dank>> i det konkrete tilfælde, så anmeld gutten -det der oftest sker er at vi giver ham en tidsfrist til at lukke sit spørgsmål, -overholder han ikke denne... tjah -så har han tabt og bliver sendt til de evige bitmarker (hvilket jeg vil mene er mere effektivt end en sur smiley :)

/J
Avatar billede jelzin101 Praktikant
20. januar 2003 - 01:54 #13
dank>> til 015144 - så kører anmeldelserne faktisk relativt fint efter de nye kø'er er kommet til, så anmeld bare løs :)
Avatar billede dank Nybegynder
20. januar 2003 - 01:56 #14
det er jo netop beukratiet jeg ville undgå.... Det er virkeligt utroligt beukratisk og man kan ikke følge med i hvad der sker i sagen...

Lad dog folket tale og give en hurtig og kort rettergang. Folk der ikke lukker deres spørgsmål, ville hurtigt kunne mærke det i deres rating, propertionelt med at de ikke følger "skik og god tone.."

jelzin> Jeg kan så forstå du personligt er imod dette.. fair nok... men jeg synes ikke du
Avatar billede jelzin101 Praktikant
20. januar 2003 - 01:57 #15
-det går godt idag :) glemte lige:

problemet ved at vi skulle til at rate begge veje ville primært være, som du selv siger - at en del af ratingerne vil være en omgang børnehave, hvilket så ville kræve noget lign. det dobbelte antal coadmins til at administrere.

for det andet ser jeg et problem mht. værdien af de nye ratings, -hvad ville være mest værd - nye eksperten point, eller gamle point.
Avatar billede dank Nybegynder
20. januar 2003 - 01:57 #16
ups..

jelzin> Jeg kan så forstå du personligt er imod dette.. fair nok... men jeg synes ikke du argumenter hvorfor det er en dårlig idé. Du annoncerer en del for at ikke blive en arbejdsløs co-admin som jeg ser det :o)

Ratings er fine.. og de fungerer rimeligt godt den ene vej.. hvorfor så ikke den anden vej.... Hvad kan der helt seriøst ske ved det?
Avatar billede dank Nybegynder
20. januar 2003 - 01:59 #17
jel..> for det andet ser jeg et problem mht. værdien af de nye ratings, -hvad ville være mest værd - nye eksperten point, eller gamle point.

Du misforstår mig vist.. det er spørgerens kvalitet "som spørger" jeg ønsker ratet.. det har intet at gøre med hvad der er tjent af point som svarer :)
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
20. januar 2003 - 02:00 #18
Avatar billede fynbo Nybegynder
20. januar 2003 - 02:00 #19
lav fx. en funktion.. har du været medlem på eksperten i 3 år, koster det 10 point at vote.. 2 år, så er det 15 point.. 1 år så er det 20.. halvt år, så er det 25 osv..
Avatar billede jelzin101 Praktikant
20. januar 2003 - 02:01 #20
;0) hvis jeg var en arbejdsløs coadmin ville det jo blot betyde at alle brugere opførte sig pænt, overholdte regelsættet, og ikke forsøgte pointsnyd :)

-så det tror jeg som sådan ikke der er så stor risko for *gg*

Jeg kunne også sagtens tænke mig en løsning på hvordan man fik gjort folk til bedre "spørgere" men tror ikke et nyt ratingsystem er løsningen. - jeg ved at der i øjeblikket arbejdes på nogle andre tiltag, -herunder en faq samt at der bliver sendt mails ud til folk hvis de har åbne spørgsmål mv.
Avatar billede fynbo Nybegynder
20. januar 2003 - 02:02 #21
og så tæller ældres brugere votes højere, end nyes!
Avatar billede fynbo Nybegynder
20. januar 2003 - 02:03 #22
det er sq' ikke et tiltag, at der sendes mails ud til brugere, som har åbne spørgsmål.. istedet burde de bare sætte den nuværende tidsramme ned, før der sendes mail ud til en bruger, som har sit spørgsmål åbent for længe..
Avatar billede jelzin101 Praktikant
20. januar 2003 - 02:06 #23
fiskesuppe>> jeps har set den, -fik en mail om det sidste dag, og admin er på sagen.

fynbo>> til 020046 - så ville det betyde at point fik en form for kunstig værdi, det tror jeg ville underminere hele ideen bag systemet. -endvidere vil jeg mene at en skalering efter hvor lang tid man har været bruger ikke er en videre heldig vej at gå, -princippet bag eksperten.dk er jo netop at alle kan få hjælp til deres computerproblemer - uanset om man hedder jakoba eller jelzin101:) - tror også at en værdidiffentiering af point ville betyde at promedlemmer ville kræve at deres optjente point var mere værd end andres point.

til slut, jeg tror et andet problem ved det ratingsystem ville være at der nok ikke var særligt mange der ville bruge det på en positiv måde... og kun ville ofre nogle point på at rate såfremt man mente spørgsmålstiller var en kampkegle af rang.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
20. januar 2003 - 02:07 #24
"det er sq' ikke et tiltag, at der sendes mails ud til brugere, som har åbne spørgsmål.. istedet burde de bare sætte den nuværende tidsramme ned, før der sendes mail ud til en bruger, som har sit spørgsmål åbent for længe.."

egentligt også det jeg mente :) -er bare en smule træt :=)
Avatar billede medions Nybegynder
20. januar 2003 - 02:07 #25
En okay ide! -jeg syntes vi trænger til noget nyt herinde! så dette syntes jeg da bestemt er en go' ide!

//>Rune
Avatar billede fynbo Nybegynder
20. januar 2003 - 02:08 #26
efter en uge, hvor spørgeren ikke har besøgt sit spørgsmål, skal der sendes mail.. efter 14 dage uden respons skal brugens deaktiveres, spørgsmålet lukkes og brugeren kan kun åbens igen, ved at kontakte en coadmin!
Avatar billede cozey Nybegynder
20. januar 2003 - 02:09 #27
hehe :O) ... i kan komme op og diskutere hæftigt over dette ... jeg tror ikke det ville blive bedre med nye point! :) ... Eksperten.dk har brug for ro, og ikke alle de diskusioner der er alle vegne ...
Avatar billede fynbo Nybegynder
20. januar 2003 - 02:10 #28
så kunne man sige at positive bedømmelser kostede 5 point, og der skulle minimum 10 til, før at man steg i level..

Hvorimod negative bedømmelser kostede 20 og der skulle 15 til før man faldt i level!
Avatar billede jelzin101 Praktikant
20. januar 2003 - 02:11 #29
"efter en uge, hvor spørgeren ikke har besøgt sit spørgsmål, skal der sendes mail.. efter 14 dage uden respons skal brugens deaktiveres, spørgsmålet lukkes og brugeren kan kun åbens igen, ved at kontakte en coadmin! "

-ret skidt når det bliver sommer (næsten værre at være coadmin og skulle åbne en zilliard kontoer når folk kommer hjem :)

-ej spøg til side, vi snakkede om noget der minder om det på sidste coadmin/admin møde og jeg ved at en løsning på problematikken står ret højt prioriteret.
Avatar billede fynbo Nybegynder
20. januar 2003 - 02:15 #30
hvis spørgsmålet er så vigtigt, opretter folk det jo heller ikke, før de tager på ferie!..

Men det ville være rart, hvis der snart kom en løsning.. desuden er det egentlig latterligt, at man måned efter måned modtager en mail, om man har et år gammel spørgsmål stående.. der burde ske noget konsekvent, ved at lade spørgsmål stå åbent!
Avatar billede jelzin101 Praktikant
20. januar 2003 - 02:15 #31
Og nu vil jeg så smutte fra debatten, til engang i morgen :)

-men prøv evt. at konkretisér fulkomment hvad jeres forslag går ud på, find fordele/ulemper - hvordan den skal implementeres - hvordan det vil påvirke strukturen både positivt og negativt, på den måde er det meget nemmere at præsentere og så finde ud af hvorvidt det "er noget", skal forkastes eller om der måske kan findes en eller anden form for mellemløsning.
Avatar billede fynbo Nybegynder
20. januar 2003 - 02:16 #32
nat ;)

smutter også fra debatten - dog helt og aldeles.. tror ikke rigtigt der er mere at sige, resten er vel op til eksperten nu...
Avatar billede admin Novice
23. januar 2003 - 15:09 #33
Jeg er begyndt at kigge lidt på en slags rating. Min tanke var evt. at indføre karma, så man ud fra det kan se hvad andre syntes om den bruger man skal til at hjælpe. Dette er kun en tanke og ikke afgjort endnu...
Avatar billede dank Nybegynder
31. januar 2003 - 17:34 #34
det lyder godt admin... det kunne være en rigtig god ting (tror jeg) :o)
Avatar billede gribben Nybegynder
01. februar 2003 - 15:10 #35
Kære alle debattører -  måske en forklaring på manglende respons.

Jeg er en almindelig bruger, der har fået megen hjælp og forstand fra Eksperten og er utrolig glad for det.

Men har I tænkt på, at én af grundene til, at man ikke svarer/afslutter et spørgsmål er, at Pc'eren er gået ned?

Eller i mit tilfælde overgang fra ISDN til ADSL, det tog ikke bare lang tid - det tog M E G E T lang tid fra sidst i August til sidst i oktober, hvor jeg ind imellem var nede i længere tid/slet ikke havde almindelig telefonforbindelse (måtte låne en mobil af naboen)og ellers havde nok at gøre med at slås med TCD's tekniske afdeling - så er det ikke lige indsendte spørgsmål, man tænker mest på, selv om de i den grad er/var relevante.
Verden er ikke altid kun sort eller hvidt. Lidt at tænke over?
Avatar billede dank Nybegynder
01. februar 2003 - 15:17 #36
gribben > Det har jeg såmendt tænkt over, og det vil ikke være noget (større) problem.

Jo flere ratings jo mere præcis.. f.eks. kunne man forstille sig at en spørger skal være rated mindst 3 gange før denne rating bliver offentlig.

Personligt ville jeg som svarer ikke tage mig at at en spørger bliver rated dårligt af en ekelt eller 2.. men hvis der er mange der har rated spørgeren dårlig, så ville jeg hoppe udenom spørgsmålet

Det ville tvinge spørgerne til at højne deres moral, imo
Avatar billede gribben Nybegynder
01. februar 2003 - 15:43 #37
Ok, vi er enige.

Men jeg er også meget forundret over det dårlige sprog mange anvender(ikke slå - eler stavefejl det rammer os alle, når det går stærkt).
Kan man ikke gøre noget ved det (rate), hvad det så måtte betyde, jeg oversætter det med udelukkelse?
Avatar billede dank Nybegynder
01. februar 2003 - 15:50 #38
rate=karakter

f.eks. at kunne man forstille sig at svareren rater spørgerem med karakteren 03-13

Spørgerens samlede rating ville så være gennemsnittet af de afgivede ratings
Avatar billede gribben Nybegynder
01. februar 2003 - 17:01 #39
Fint nok, det dækker således min efterlysnning af pli i både spørger/svarers  ordvalg eller især mangel på samme.

I øvrigt har jeg kun været udsat for utroligt søde og rare svarer, der gerne skar det ud i pap for en amatør, som mig.