Avatar billede janegil Nybegynder
09. december 2002 - 23:15 Der er 6 kommentarer

Kan XML Schema fortelle om rekkefølgen er signifikant?

Ofte vil
<x><y>A</y><y>B</y></x>
bety det samme som
<x><y>B</y><y>A</y></x>

Altså at rekkefølgen av søsken-noder er likegyldig. Kan dette deklareres i XML Schema, så XML 'forstår' at to dokumenter med samme noder i forskjellig rekkefølge er 'like'?
Avatar billede medions Nybegynder
09. december 2002 - 23:21 #1
Nej, ikke efter hvad jeg ved! -Det ville jo være imod standarderne!

//>Rune
Avatar billede janegil Nybegynder
09. december 2002 - 23:32 #2
Du sier noe der. Standarder er et godt sted å starte. Jeg vet godt at rekkefølgen i utgangspunktet er signifikant, men hvor står det skrevet?

(Et inkvisitorisk spørsmål, men det er oppriktig ment.)
Avatar billede medions Nybegynder
09. december 2002 - 23:36 #3
Puúah Jane! -Jeg ved skam ik' lige hvor det står stående... Måske på www.w3.org ?

-Men efter hvad jeg har erfaret så kan det ikke lade sig gøre. Det ville være underligt hvis man kunne. Det ville jo være det samme som at kunne få lov til at lade være med at lave "endingtags" (</slut>)

//>Rune
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2002 - 23:39 #4
Jeg kan ikke se at det skulle være imod standarderne - bestemt rækkefølge i XMLSchema gøres med <xsd:sequence /> - vilkårlig rækkefølge gøres med <xsd:all />

Dit tilfælde er lidt specielt da det er text() indholdet i elementerne der er forskellige - men hvis de forsk. former for indhold er kendte/definerede i schema'et burde´det vel kunne lade sig gøre...

/CS
Avatar billede janegil Nybegynder
10. december 2002 - 00:18 #5
medions: mnei, mitt spørsmål ligner ikke på problemstillingen med implisitte slutt eller starttagger. Det er jo et spørsmål syntaks.

Min problemstilling berører semantisk metainformasjon: Hva er betydningen av elementene, og i dette tilfellet, at rekkefølgen ikke har noen betydning.

Litt som om jeg skriver
<x>2002-12-09</x>
Hvis det er deklarert som tekst, så er det bare en tekststreng som tilfeldigvis ligner en dato. Er den deklarert som dato, så ER det altså en dato, og det vil gi mening å legge til 25 dager.
Avatar billede tuxic Nybegynder
25. januar 2003 - 23:13 #6
det kan man sagtens. complexType all