Avatar billede jytte Nybegynder
05. december 2002 - 10:18 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver man et XML-dokument om til et word-document ?

Jeg kunne godt tænke mig at opbevare nogle dokumenter i xml-format og så når jeg skal vise dokumenterne kunne vise dem frem både i html-format og i wordformat. Det sidste ved jeg ikke om kan lade sig gøre.
Avatar billede janegil Nybegynder
05. december 2002 - 10:27 #1
Excel 2002 kan bruke XML som alternativ til native filformat, og dermed kan du - med mye slit - selv generere et XML-dokument på samme format, og få Excel til å åpne det.

Men Word 2002 kan ikke. Det finnes en omvei via OpenOffice, men den er lang...
Avatar billede jytte Nybegynder
05. december 2002 - 10:34 #2
Jeg havde ikke lige tænkt mig at xml-dokumentet skulle hives ind i word først og derefter manupuleres til at se ordentlig ud.

Jeg havde mere tænkt mig noget med at jeg vha. min xml-fil og nogle "wordformat regler" samt en del ASP-kode skulle automatisere konstruktionen af worddokumentet. På den måde ville jeg kunne lave en ændring i min xml-fil, køre mit asp-script og dermed have et nyt rettet word-dokument.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
05. december 2002 - 10:41 #3
Du skal benytte xsl-fo (xsl formatting objects) til det.

Jeg ved ikke hvordan asp understøtter dette, men ellers kan du jo tage et kig på sådan noget som denne her der måske kan hjælpe dig videre.

http://www.xmlmind.com/foconverter/

/Gensmann
Avatar billede janegil Nybegynder
05. december 2002 - 10:44 #4
Tenkte meg det... Men .doc-filer er en temmelig lukket verden. Tror du det holder med .rtf (rich text format), det kan jo også åpnes av Word?

Det skal nok være grovt slit å skrive en XSLT som transformerer direkte fra XML til RTF. Med litt hell, kan det tenkes noen har laget et XML-format som svarer til strukturen i RTF, og en XSLT som tar transformasjonen det siste stykket. Så skal du bare transformere til et XML-format selv, det er mye enklere.

Hvorfor vil du har Word? For at folk skal kunne lese i Word i stedet for i IE? For å få det penere ut på papir? Hvis det er papir du vil ha, kunne kanskje konvertering til PDF via XSL-FO være et alternativ til Word? (Word skriver godt nok penere enn IE, men veldig pent er det nå ikke.)
Avatar billede janegil Nybegynder
05. december 2002 - 10:49 #5
ja, hvis du får kjørt en java servlet på serveren din, kan du bruke xmlmind.com/foconverter.
Avatar billede jytte Nybegynder
19. december 2002 - 09:30 #6
Undskyld ventetiden, nu skal I nok få point
Avatar billede janegil Nybegynder
19. december 2002 - 09:40 #7
Du får ikke gitt oss noen points, ikke så lenge vi bare kommenterer.

Fortell oss heller hvordan det går - en smule visdom er mere verdt enn all verdens points.
Avatar billede jytte Nybegynder
20. december 2002 - 09:37 #8
Ok -- Jeg har fået lært mig selv noget XML og lidt XSL og øvet mig lidt i at bruge ASP til vha XSL at udskrive XML filer som html-filer. Det virker da, men jeg har jo ikke rigtig brugt nogen værktøjer (udover editplus) og så kan det jo være lidt svært at finde sine fejl. Det gik også op for mig at det der med word måske ikke er så smart -- det virker jo sikkert også forskelligt i forskellige wordudgaver. Og endelig opdagede jeg at det ikke rigtigt var tidsmæssigt muligt at løse den opgave jeg var i gang med på den måde.
Avatar billede davidchristensen Praktikant
04. januar 2003 - 13:39 #9
Avatar billede jytte Nybegynder
09. januar 2003 - 18:32 #10
Det ser ud til at løse spørgmålet, så tak for det.