Avatar billede Sommer1411 Novice
02. marts 2020 - 17:41 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

SSD spørgsmål

Hej - Jeg skal til at bygge en computer. Jeg har købt en 500 GB SSD Samsung 860 EVO. Jeg har en gammel computer med en SSD 128 GB samsung (sata6.0Gbps). Bundkortet er MSI TOMAHAWk. Kan jeg godt tage det gamle og putte ind i min nye computer sammen med det andet SSD? Altså så jeg har 2 SSD' i min PC?

Sommer1411
Avatar billede 220661 Ekspert
02. marts 2020 - 17:54 #1
Der er ikke noget i vejen for at bruge den gamle SSD i den nye pc. Du vil dog formodentligt ikke kunne bruge den som systemdisk da du kommer ud i et licens problem hvis du kører med den lille ssd som systemdisk
Avatar billede milter Ekspert
02. marts 2020 - 18:00 #2
Ja, det kan du godt. Du skal så blot fra starten gøre op med dig selv, hvad du vil bruge de to SSD'er til. Jeg har selv en 256 GB SSD til styresystem og programmer og to "gammeldags" HDD på hhv. 750 og 2TB til lagring af video, billeder og andre dokumenter, men dine behov er måske ikke de samme som dine. Normalt anbefales der en SSD på minimum 256 GB, hvis man bruger sin computer som mig, dvs. udelukkende bruger SSD'en (C-drev) til styresystem og programmer.

Hvad bruger du din computer til?
Avatar billede Sommer1411 Novice
02. marts 2020 - 18:59 #3
Jeg skal bruge den til gaming. Jeg har også en gammel SATA HHD SATA. Ville i så foreslå, at bruge min samsung ssd 500 gb til styresystem og så HHD til, at downloade spil på?
Avatar billede milter Ekspert
02. marts 2020 - 20:04 #4
Nej, jeg vil ikke anbefale dig at bruge din  "samsung ssd 500 gb til styresystem og så HHD til, at downloade spil på?".  Normalt vil man anbefale, at både styresystem og programmer (herunder spil og opdateringer til dem) befinder sig på samme drev, dvs. drev C.

Jeg er ikke gamer, men jeg ved, at nogle spil med de opdateringer, som følger med dem, kan fylde ret meget på en computer. Det samme kan Windows 10 og opdateringer til det.

Hvordan har din nuværende computer det mht. fri plads på C-drevet? Du skriver ikke noget om, om både Windows og dine spil på den udelukkende er installeret på din 125 GB SSD, eller om der også findes andre drev på den? Og er Windows rent faktisk installeret på din "SSD 128 GB samsung"?

https://www.windowscentral.com/windows-10-check-free-space-hard-disk

Hvor stor er din "gamle SATA HHD SATA", og er den en del af din nuværende computer? Eller stammer den fra et endnu tidligere computer
Avatar billede 220661 Ekspert
02. marts 2020 - 21:06 #5
#4 Modsiger du ikke dig selv eller er der noget jeg ikke forstår med det du skriver?

Har hørt fra gamere at de bruger almindelige harddiske til at lægge spillene på da spil i dag er så store at en ssd hurtigt vil blive fyldt op.
At spillet ligger på en harddisk har kun betydning når selve spillet skal loades.
Er det først startet og alle funktioner er indlæst betyder det ikke noget spil ligger på en almindelig harddisk.
SSD drevet bruges så til Windows-Officepakken-Printeropsæt- multimediaprogrammer samt programmer der kræver konstant kontakt med harddisken.
Dette gør at man kan holde systempartition så lille så muligt, og at man derved kan lave image filer af dette, samt at ssd drevet har god plads til at arbejde på.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. marts 2020 - 21:07 #6
#4 Han vil bruge både en SSD på 500 Gb og den på 128 Gb på den nye pc. Det er det spørgsmålet gik ud på :-)
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2020 - 21:33 #7
Jeg har samme opfattelse af SSD som #5. Selv en 500gb SSD bliver hurtigt tætpakket, når den bruges til gaming. Og så skal den arbejde meget og bliver derfor hurtigt slidt. Jeg spiller godt nok heller ikke, men bruger min 250gb til windows og små programmer, alle større ting bliver lagt på en almindelig disk på 2tb.
Så jovist kan de to SSD arbejde sammen, men den lille kan ikke rigtigt bruges til andet end backup.
Avatar billede milter Ekspert
02. marts 2020 - 21:51 #8
#5.
Nej, jeg tror ikke, jeg modsiger mig selv. Men måske har jeg misforstået spørgsmålet? Som jeg tolker det, så har han købt en ny computer og en ny 500 GB SSD Samsung 860 EVO, som han gerne vil bruge i den, formentligt til styresystem og programmer.

Jeg fisker efter oplysninger fra Sommer1411 om, hvor meget plads han bruger på sin nuværende computer (med 125 GB SSD) til Windows, spil og andre programmer, og om han evt. har spil placeret på den gamle HDD. Ud fra det kan vi så hjælpe med at råde ham mht. hvilken SSD eller HDD, han bør placere hvad på.

Han skriver også om en "SATA HHD SATA". Alderen, størrelsen og dens helbredstilstand  vil være afgørende for, hvad vi bør råde ham til at bruge den til.

Formentligt vil det bedste råd være at placere alt på den nye 500 GB SSD Samsung 860 EVO, men jeg foretrækker at have lidt flere oplysninger, før jeg foreslår noget.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. marts 2020 - 22:00 #9
#8 De gamle diske uanset om det er ssd eller HDD ville jeg ikke bruge til noget, hvor  jeg kunne risikere at miste data jeg ville passe på.
Så disse mener jeg bør bruges til programmer der let kan lægges på igen på en ny disk hvis den gamle går ned
500Gb disken skal selvfølgelig bruges til systemet. Om den skal have sin fulde størrelse, eller deles op i 2 er et valg men må tage. Det kommer an på hvordan man vil sikre sit system.
Avatar billede Sommer1411 Novice
02. marts 2020 - 22:00 #10
Jeg bruger 1TB, og jeg mente HHD SATA 1TB. Jeg ved godt, at jeg skal bruge en større i fremtiden, men kunne den ik gå lige i starten, da mit bugdet er ret lavt. Tak for svarene
Avatar billede 220661 Ekspert
02. marts 2020 - 22:06 #11
#10 Ok. Så hopper jeg af tråden igen :-)