Avatar billede Santa Novice
09. februar 2020 - 20:22 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Bundkort eller måske processor fejler?

Jeg har lige skiftet kabinet, flyttet hele molevitten i nye rammer.
Starter op, lys i kassen, på bundkortet (har lys i logoet), selv den lille diode på grafikkortet. Alle blæserne kører, LAN-dioden blinker. Men intet billede til skærm. Hverken gennem grafikkort eller bundkortets HDMI.
Lys i USB-tastaturet men ikke i musen, ej heller i headset. Umiddelbart kan jeg ikke høre at HDD kører, og HDD-dioden på fronten lyser da heller ikke.
Jeg har prøvet at pille alt af (HDD, grafikkort osv), selv RAM, og starte op med samme resultat. Jeg får heller intet højt fejl-bip.

Hvad hulen gør jeg?

MB: ASUS TUF B360M-PLUS GAMING
CPU: Intel Core i5-8400 2.80 GHz
GPU: ASUS PH GTX 1060 3G
RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB 2400 Mhz
SSD: 275GB Crucial MX300 M.2 Type 2280SS
HDD: Seagate Barracude 1 TB (SATA)
PSU: Shark Bloodpump 500W 80 Plus Bronze
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. februar 2020 - 20:53 #1
Grunden til at der ikke kommer noget bip ved opstart kan være, at den lille "højttaler" sidder forkert (skal drejes 180 grader) se linket.

https://ibb.co/qWghK9f

Prøv også at gennemgå ALLE kabelforbindelser nøje. Man kan i sin iver, let komme til at overse noget. Det kender jeg fra mig selv.
Det hele har tydeligvis kunnet samarbejde i det gamle kabinet, så kan det også i det nye.
Avatar billede Santa Novice
09. februar 2020 - 21:07 #2
Jeg har haft alle unødvendige komponenter af, startet igen, samme resultat.
Gennemgået alle kabler, af og på. Skruet bundkortet ud og på igen.
Alt lader til at få strøm.
Jeg frygter at en eller anden komponent måske har fået noget statisk elektricitet, men hvilken i givet fald? Bundkortet er ikke 100% ristet - jeg kan starte via frontknappen, der er lys i det, det sender strøm til tastatur, alle blæsere kører osv.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2020 - 21:07 #3
Kortslutninger?
Avatar billede Santa Novice
09. februar 2020 - 21:10 #4
I øvrigt, HDD kører nok heller ikke under boot, da den er sekundær. M2 er bootdrev.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. februar 2020 - 21:12 #5
@ErikHg: Polaritet er ligegyldig på en piezo-lydgiver.

@Santa: Hvis ErikHg's forslag med gennemgang af det hele ikke giver pote, så må du igang med at strippe maskinen, så du kun har bundkortet tilbage - intet andet.
Startet det heller ikke op "alene", må du pille RAM og CPU ud og prøve igen - så SKAL den give en beep-code. Gør den ikke det, er næste skridt tilbage i rækken at teste din strømforsyning.
Når du har et fundament - noget, du er sikker på virker - begynder du at bygge ovenpå og se, hvornår den fejler igen.
Avatar billede Santa Novice
09. februar 2020 - 21:17 #6
Video af situationen https://youtu.be/oBLpTtd2y6s
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. februar 2020 - 21:27 #7
Fint nok, men har du gjort som der er foreslået?
Avatar billede Santa Novice
09. februar 2020 - 21:44 #8
Jeg tror faktisk ikke bundkortet har en Speaker. Der sidder en række nøgne pins i bunden hvor man kan sætte én på. Det forklarer måske mangel på bip.
Jeg har strippet den ned til bundkort, processor (med blæser) og M2-drev. Og HDMI eller DVI som eneste kabel ud (fra bundkortet). Hvordan fejlfinder jeg derfra?
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. februar 2020 - 21:51 #9
#5 Jeg har da eller så sent som i dag måttet vende "højttaleren" i min pc. Jeg havde rodet med lydkortet og derved var der blevet skubbet til stikket til højttaleren, så jeg satte den bare på - resultat: intet bip, ved opstart. Jeg vendte den om, og nu kom der en bip-lyd.
Avatar billede Santa Novice
09. februar 2020 - 21:53 #10
Har også pillet M2-drevet ud nu. Uændret.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2020 - 21:54 #11
@Santa er du sikker på at bundkortet er skruet korrekt på kabinettet, så der ikke er dele der kortslutter?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. februar 2020 - 22:06 #12
Enig med 220661, det lyder lidt som om at noget grundlæggende ikke starter.
Det er bestemt set før, at dele på bundkortet presses mod kabinetdele og kortslutter.

Strømforsyningen er ikke helt let at teste, hvis du ikke har et lille værktøj til det, da den skal have et "power good" signal tilbage fra bundkortet for at starte op.

Efter kontrol af montagen, prøv at starte op igen, KUN med bundkort, altså ingen CPU, RAM, NVMe eller andet stads. Mange bundkort kan køre POST uden CPU.
Avatar billede Santa Novice
09. februar 2020 - 22:19 #13
Venner, jeg er imponeret over hjælpeviljen. Løsningen var noget så åndssvagt som at ATX-kablet (strøm til bundkort) ikke sad ordentligt i. Det snød mig at der alligevel var strøm i kortet til diverse dioder mv.
God aften! 🙂
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2020 - 22:51 #14
#13 Ja det kan man jo så kun trække på smillebåndet af
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. februar 2020 - 13:16 #15
Altid en god ide at starte med strømmen.... ;-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. februar 2020 - 14:07 #16
De svarer næsten til hvis bilen ikke vil starte..... tjek først om der er brændstof på ;-)