Avatar billede Jørgen Andersen Seniormester
07. februar 2020 - 12:20 Der er 9 kommentarer

2 OS på samme hdd

Jeg har win.10 64 bit, og vil også gerne have win.7 32bit på samme hdd, jeg har oprettet en partition, kan det fungere?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. februar 2020 - 12:53 #1
Så vidt jeg husker og have set på et tidspunkt så skal man installere det ældste system på hvis man kun bruger en harddisk.
Men vent lige til andre melder ind før du går i krig :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
07. februar 2020 - 12:54 #2
Ældste system på først før Windows 10 skulle der stå hvis det kun er på en disk.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. februar 2020 - 13:05 #3
jeg ville lade win10 være, og i den installere VirtualBox. I den kan du så oprette en win7 maskine (husk at placere den på den ledige partition).
Så kan du fra win7's virtual-opsætning sætte den til at dele data med win10 så det er enkelt at flytte data til/fra. Win10 er så hovedmotor, og win7 kører i et vindue i win10 (du kan maksimere det).
Eneste ulempe er, at win7 så kun kan bruge et generisk grafikkort, så det er ikke til spil.
https://www.virtualbox.org/
Avatar billede Jørgen Andersen Seniormester
07. februar 2020 - 13:08 #4
Jeg har engang prøvet at installere win. 10 på en partition, drev c var installeret med win.7, men win. 10 overskrevet win. 7, så jeg vil tro at win10 skal være på drev c og win.7 på partitionen, men det jeg gerne vil vide er om man både kan køre 64 bit og 32 bit på samme hdd.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. februar 2020 - 13:10 #5
#3 Er win 7 systemet mere sikkert når det kører over virtualbox Claes57?
Spørger for jeg ikke har erfaring med fremgangsmåden :-)
Jeg har kørt med to systemer i en stationær, men fra 2 diske hvor jeg fra boot menu kunne vælge hvilket system der skulle starte.
Vil tro at hvis man vælger på en disk, installeret  i den rette rækkefølge vil der komme en boot menu hvor men kan vælge hvilket system der skal startes under opstart?
Avatar billede claes57 Ekspert
07. februar 2020 - 13:10 #6
med virtualbox ligger win7 i en stor fil-mappe for sig selv, og er helt afskåret fra win10 - og den piller ikke ved boot-rec osv.
Avatar billede Jørgen Andersen Seniormester
07. februar 2020 - 13:25 #7
Jeg har engang prøvet at installere win.10 og Win. 7 64 bit på samme hdd. I opstarten får man så valget, win.10 eller win. 7, det fungerer udmærket.
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. februar 2020 - 14:35 #8
Der er et program her, der fungerer fint. Jeg har tidligere brugt det til Win 7 og Win 8.

Husk, at hvis du har programmer med licens til installation på kun én maskine, bliver programmet opfattet som om det er installeret på to maskiner.

https://neosmart.net/blog/2015/easybcd-2-3/
Avatar billede Jørgen Andersen Seniormester
07. februar 2020 - 16:01 #9
Jeg har nu prøvet om det kan lade sig gøre, og det fungerer fint, jeg skrev tidligere at jeg prøvede at installere win.10 på en partition på en maskine med win.7, men at win.10 overskrevet win.7, jeg har nu fundet ud af at jeg begik den fejl at genstarte maskinen med win.10 dvd’en i drevet, jeg skulle have startet installationen fra win.7.
Jeg takker for svarene, og lukker hermed spørgsmålet.
Vh. Jørgen Andersen