Avatar billede mort1 Ekspert
17. januar 2020 - 13:10 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Warning! CPU has been changed

Min gode gamle PC, som længe har været sløv i opstarten, er nu nærmest "gået død" og viser under start nedenstående skærmbillede.
Hvad betyder advarslen, og hvorfor kommer den?
https://ibb.co/gtJqzk8
Avatar billede KHN Guru
17. januar 2020 - 13:39 #1
Prøv at udskift motherboardets batteri (lav spænding kan forårsage, at CPU'en ændres).
Avatar billede milter Ekspert
17. januar 2020 - 13:46 #2
Det betyder, at enten er CPU'en blevet skiftet, eller at indstillingerne for CPU'en er blevet ændret. Hvis du ikke selv har gjort noget af den slags, kan du i billedet på skærmen klikke på DEL > Vælg "Load Optimized Defaults" klik "Enter" > Skriv i det nye billede bogstavet "y" uden citationstegn > Enter. Hvis der ikke sker noget efter det, så prøv at klikke på F10-tasten (save and exit setup) .

Under alle omstændigheder vil jeg tage det som et tegn på, at du hurtigst muligt skal i gang med at redde alt vigtigt på den computer, dvs. billeder, videoer og alt andet, du helst ikke vil miste, før den bryder helt sammen.
Avatar billede mort1 Ekspert
17. januar 2020 - 18:15 #3
#2 - Nej jeg har ikke foretaget ændringer -  Ved at foretage de greb du anbefaler, inkl. F10, vender jeg tilbage til start, hvorefter maskinen foretager en "startreparation", med besked om at startreparation ikke kan reparere min pc. så det er nok ved at være "nat med den"
Heldigvis havde jeg allerede overført ting af værd til en ny pc, så skaden er til at overskue.
Jeg ligger inde med en ny og ubrugt HD - Kan jeg uden videre installere styresystemet på den, og måske få maskinen til at køre igen - har flere ubrugte Win 10 koder, så der er ikke problemer af den art.
Avatar billede milter Ekspert
17. januar 2020 - 23:09 #4
Du skriver: "Jeg ligger inde med en ny og ubrugt HD - Kan jeg uden videre installere styresystemet på den, og måske få maskinen til at køre igen ".

Jeg tvivler meget stærkt på, du vil få noget brugbart eller fornuftigt ud af det med en maskine, som nok har omkring 10 år på bagen. Prøv at læse her:

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1031694
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1031494
Avatar billede mort1 Ekspert
18. januar 2020 - 13:23 #5
KHN - Tak for dit indspark, men jeg er temmelig overbevist om at der er strøm på batteriet, da det er skiftet for ikke så forfærdelig lang tid siden.
Som du kan se af mit tidligere indlæg er jeg ikke helt på r.... da jeg som nævnt har "hentet" alt hvad der er kritisk - så nu går jeg i gang med at "lege" lidt med den gamle computer, og i den forbindelse prøver jeg så også at skifte batteriet.
Milter - Som du kan se af ovenstående, vil jeg lege lidt med apparatet - Maskinen har passeret 13 år, så mon ikke også den har gjort det meget godt.
Avatar billede milter Ekspert
18. januar 2020 - 21:48 #6
Jeg havde en XP-maskine, som holdt i 10 år.  Så kunne jeg ikke holde problemerne med at holde liv i den ud længere. Held og lykke med projektet.