Avatar billede kimbf Praktikant
26. oktober 2019 - 00:29 Der er 19 kommentarer

kloning af gl hdd til ny ssd

Jeg vil udskifte min gamle harddisk med en ny ssd disk samt et upgrade kit med usb 3 stik. Både ssd og upgradekit er sandisk. Problemet er, at min notebook siger: "usb device not recognized" , når jeg kommer usb'en i notebooken. Kloningsprogrammet kan heller ikke se den nye ssd, når jeg skal vælge hvortil data skal klones. Hvad kan jeg gøre?
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. oktober 2019 - 09:01 #1
Prøv at se efter i Enhedshåndteringen under Diskdrev om den kan ses der under søg?
Tryk på Windowstasten + X  Vælg Fanen Enhedshåndtering. hvis ja så vælg Fanen Diskhåndtering Se om den er aktiv Online?
Enhedshåndtering:
https://ibb.co/H7Q1J9f
Diskhåndtering:
https://ibb.co/ww910hT
Avatar billede puren Ekspert
26. oktober 2019 - 09:26 #2
Ikke sikker på at du kan klone windåse fra windåse, er pænt sikker på at du skal starte computeren op på det er kloings program.. Så se om du kan finde disken i bios i stedet

Ved ikke hvad det er for et program der er med men ellers er clonezilla som skulle virke ganske fint og gratis (aldrig prøvet det) eller der er acronis true image (betalings program) og som kan hvad det skal.
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. oktober 2019 - 09:59 #3
Bruger altid med godt resultat. AOMEI Backupper:
https://www.ubackup.com/
Nem at bruge.
https://ibb.co/tC11yvD
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2019 - 11:08 #4
Tjek i din enhedshåndtering om det upgrade kit manger en driver for at synliggøre din ssd der er tilkoblet dette. Kan du ikke se det i enhedshåndteringen tryk på "vis" i fanen og tjek af hvis skjulte enheder :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2019 - 11:17 #5
Og Ja Aomei Backupper som poko1 henviser til er et fremragende gratis program.
Har selv ikke brugt kloning i det, men bruger det til at lave systembackup af mine pc  systemer.
Programmet her kan faktisk lægge et systembackup til en anden destination end det systemdrev der er på pc. Man vælger blot at gemme til anden destination, og der er en funktion i det der tilpasser denne systemgendannelse til SSD. Når backuppen så er lagt på ssd'en putter man blot denne disk ind som systemdisk på pc bagefter. Og så skulle den kunne boote.
Processen her kræver selvfølgelig at Aomei kan se SSD disken over det usb3 kit som du bruger til at overføre informationerne.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2019 - 14:28 #6
Rettelse. Man vælger at "restore" til anden destination når man vil rulle systembackup tilbage. Beklager jeg fik skrevet fejl der. :-)
Avatar billede kimbf Praktikant
26. oktober 2019 - 17:01 #7
Ja, så har jeg rodet lidt med problemet. Enhedshåndtering kan ikke se ssd'en. Enheden usb-rodhub/generic usb hub siger i et underpunkt: "Windows har stoppet enheden, da den har rapporteret fejl. (Kode 43). A request for the USB device descriptor failed".
Diskhåndtering  kan ikke se ssd'en.
Heller ikke de 3 klon-programmer, som jeg har prøvet: Acronis (fulgte med kittet), Aomei Backupper samt Macrium Reflect. Jeg får ovennævnte besked ang. usb3 tilslutningen hvergang jeg trækker stikket ud/sætter det i.
Jeg har også prøvet at søge drivere til stikket, og får at vide, at der er installeret de bedste drivere. Synligheden er ok, vis giver ikke noget ekstra. Så der er ikke nogen løsning endnu. Kan det være noget med usb3/usb2 problematikken? Jeg læste et sted, at usb3 godt kan håndtere usb 2 og 1 devices, men at usb2 og 1 ikke kan håndtere usb3 devices.
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. oktober 2019 - 17:04 #8
USB3 er bagud kompatibel
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2019 - 17:18 #9
Prøv i enhedshåndteringen at højreklikke på usb kit til SSD og vælg fjern. Gå så herefter op og tryk på søg efter hardwareændringer. Det vil geninstallere driveren.
Avatar billede puren Ekspert
26. oktober 2019 - 17:28 #10
kimbf >> hvis du alligevel skal starte computeren op i et klonings program er da pisse lige gyldigt om windåse kan se din ssd eller ej. og ellers hvis det er en statonær computer hvorfor så rode med en eller anden usb duck så er det da bare at rive siden af computeren og smide den SSD i en SATA port
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2019 - 17:32 #11
#10 I indledningen står der notebook, så det er en bærbar man roder på :-)
Avatar billede puren Ekspert
26. oktober 2019 - 17:50 #12
det så jeg ikke.. men ændre ikke på at kimbf skal kunne se den i bios ellers..
og så havde jeg nok brugt en USB 2 port hvis der er en i den notebook

og husk at slå hurtig opstart fra under strøm styring. kan altid aktivers igen når kloningen er udført
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2019 - 18:12 #13
Ingen tvivl om at problemet er driver relateret. Og ja kan klon programmet ikke køre fra en kørende Windows er der sikkert ikke adgang til usb3 under boot. Det er set før når man bruger usb som installationsmedie.
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. oktober 2019 - 18:16 #14
Kan USB 3 Ses i Enhedshåndteringen ?
https://ibb.co/Zcn33ww
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. oktober 2019 - 18:47 #15
Hvilken Adapter er det du har Her er en med ekstra Strømtilslutning sm kan være nødvendig!
https://ibb.co/sC7JB0j
Avatar billede kimbf Praktikant
26. oktober 2019 - 21:14 #16
Ang. kompabilitet er dette at læse på usb.dk: "Rent teknisk, betyder den nye standart for dig ikke ret meget. Med USB 3.0, vil det stadig være muligt at bruge enheder, der er bygget til de gamle versioner, USB 3.0 er således bagud kompatibel. Desværre er det ikke muligt at gå den anden vej, du kan altså ikke bruge en USB 3.0 enhed, i en gammel port, det skyldes primært at der er ændret nogle små ting i stikket i den nye version".
Der er ikke ekstra strøm i adapteren,. som er fra sandisk.
Usb3 'eren er ikke defineret som usb3, men ukendt enhed. Der skete ikke noget ved at fjerne den og geninstallere vha hardwareændringer.
Det hele må handle om, at få computeren til at acceptere ssd'en på en eller anden måde?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. oktober 2019 - 07:06 #17
Du må jo så have noget meget vigtigt på den gamle disk du ikke bare lige kan få på igen siden du vælger at klone?
Normalt vil jeg altid anbefale en nyinstallation når man sætter en ny hd i
Kloner du får du jo de skavanker der er knyttet til den installation du har nu.
Avatar billede kimbf Praktikant
27. oktober 2019 - 18:15 #18
Computeren har ikke været brugt ret meget siden den blev formatteret og windows 10 blev lagt ind. Derfor er jeg ikke så bange for snavs på den gamle harddisk. Ved kloningen vil jeg slippe for at lave alle installationer igen, og bare erstatte den gamle harddisk med den nye ssd'er klonet med programmerne lige til at starte. Det lød nemt.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. oktober 2019 - 19:29 #19
#18 Ja det er det også hvis det virker ;-)