Avatar billede mort1 Ekspert
11. oktober 2019 - 17:17 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ny pc - Windows vil ikke godkende min aktiveringskode

Under Aktivering står der med rød skrift: Windows har rapporteret, at hardwaren for din enhed er ændret. Fejlkode 0xc004F211 - Selvfølgelig er hardwaren ændret, det er jo en spritny pc.
Når jeg så går ind i Skift Produktnøgle og indtaster den nye og ubrugte produktnøgle får jeg denne besked: Den angivne produktnøgle virker ikke. Kontrollér produktnøglen, og prøv igen, eller angiv en anden. (0xc004f050)  - Jeg har jo ikke et uendeligt antal produktnøgler at prøve med.
Kan det være fordi jeg under installationen har angivet - og logget på, med samme Microsoft konto og adgangskode jeg bruger til andre maskiner i huset  - Er der et bud på en løsning ?
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. oktober 2019 - 17:23 #1
Hvis du sidder med en ny PC: med et uaktiveret bundkort kræver det jo en medfølgende Licensnøgle altså en der følger dit installations program.
Avatar billede mort1 Ekspert
11. oktober 2019 - 17:42 #2
Jeg troede faktisk, at når blot man havde en ny og ubrugt nøgle, så kunne den aktivere Windows 10, uanset om det var en preinstalleret udgave, eller en version jeg henter fra Microsofts hjemmeside og installerer. Netop derfor gik jeg til "Skift installationsnøgle".
Producenten skriver da også, at hvis man bestiller pc'en uden Win installeret, skal man selv have (indtaste) aktiveringskoden.
Nu er udfordringen jo til at overskue, da der endnu ikke er puttet andet ind i apparatet - så hvis ingen herinde har en anden mening/løsning, så må jeg jo til at installere Windows selv.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2019 - 17:47 #3
Sådan bør det også være. Om problemet så er at du har tilknyttet den Microsoft konto du bruger derhjemme ved jeg ikke. Jeg bruger selv lokal konto på mine computere og er ikke inde i brugen af Microsoft konto og de betingelser der er i forbindelse med denne.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2019 - 17:49 #4
Man kunne prøve at installere og vælge at springe koden over i første omgang og evt.oprette den som lokal konto. Man skulle altid senere kunne ændre det til Microsoft konto.
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. oktober 2019 - 18:36 #5
Se nu rigtig efter hvad der står!
Og på helt nye PC: er med UEFI BIOS findes der en Chip hvor aktiveringskoden ligger og som Microsoft er i stand til at kontrollere.
https://ibb.co/4f0bM7k
Avatar billede mort1 Ekspert
12. oktober 2019 - 08:03 #6
Foreløbig har jeg "løst problemet" ved at indtaste aktiveringskoden fra en gammel Windows 8 Pro, som ikke længere bruges, den giver stadig gratis opdatering til Win 10 Pro, også via det preinstallerede Windows - Jeg forstår stadig ikke, hvad der kan være galt, men nu kører det, så vil jeg tale med Microsoft efter weekenden.
Avatar billede Poko1 Ekspert
12. oktober 2019 - 08:35 #7
Det er jo den måde du stadig kan få Windows10 gratis på du fortalte jo ikke at du havde en Win 8 licens med Win7/Win8 licens kan du stadig hente Windows 10 gratis.
se om den er aktiveret åben CMD skriv slmgr /ato  og tryk ok.
https://ibb.co/TW8y8DX
Avatar billede hjolsen Ekspert
12. oktober 2019 - 08:40 #8
Det kunne tyde på du tidligere har prøvet en nøgle til win10 home  og at du jo kører win 10 pro  !
Avatar billede Poko1 Ekspert
12. oktober 2019 - 08:49 #9
Du kan altid se hvilken licens type du har i CMD skriv slmgr -dli  tryk ok
eksempel Retail kan du bruge flere gange.
https://ibb.co/3FxLcv7
Avatar billede mort1 Ekspert
12. oktober 2019 - 10:11 #10
#7: Jeg er helt med på, at man stadig kan opdatere Win 8 og Win 7 til Win 10 gratis, men som jeg skriver, det er en ny pc, som aldrig har været installeret før - derfor har jeg naturligvis købt en ny licens til maskinen, det kunne jeg tilsyneladende have sparet.
#7: Det jeg har fået ud af øvelsen med Win 8 er en Win 10 Pro RETAIL, hvilket svarer den jeg har købt, men hvor koden ikke bliver accepteret.
#8: Nej jeg har ikke prøvet andet end den nævnte Windows 10 Pro nøgle, men da det tilsyneladende er nøglen der bestemmer om det er Home eller Pro versionen som dukker op på skærmen, så skulle det vel i grunden ikke have nogen betydning ! ?
#9: Kendte ikke muligheden, men den virkede, og jeg har kontrolleret hvilken version jeg har, og som nævnt ovenfor - det er en Retail.
Tak for jeres input, som alle bidrager til løsning af udfordringen - Jeg lukker tråden senere, men tager fortsat gerne imod råd og ideer.
Avatar billede hjolsen Ekspert
12. oktober 2019 - 11:58 #11
Hvis nøglen først indtastes efter installation skal den passe til den installerede version (home/pro) - hvis den derimod indtastes under installation  vil du automatisk få den rette version !
Avatar billede mort1 Ekspert
12. oktober 2019 - 12:49 #12
"11 - Jeg forestiller mig, at den der har skruet apparatet sammen har brugt Windows 10 til test af om alt virkede, i så fald må man jo sige, at min indtastning af produktnøglen ikke er sket under installationen, derfor gik jeg også (uden held) ind i "Skift produktnøgle" for at aktivere min egen Pro version.
Avatar billede mort1 Ekspert
14. oktober 2019 - 18:11 #13
Problemet er foreløbig løst ved, som jeg skriver i #6, at indtaste en produktnøgle fra en Windows 8 Pro, men som nogle vil vide, har jeg haft andre udfordringer, så jeg har endnu ikke fået talt med Microsoft, når det er gjort vender jeg tilbage med et svar / en løsning.
Avatar billede mort1 Ekspert
05. november 2019 - 12:46 #14
Som nævnt blev problemet løst med en gammel Windows 8 produktnøgle.
Min nye Windows 10 pro kode, som var købt på eBay blev reklameret "returneret" og jeg havde pengene tilbage på min PayPal konto inden for mindre end en time. En af fordelene ved eBay og PayPal