Avatar billede bas Forsker
02. oktober 2019 - 20:53 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Windows 10 - stort CPU forbrug i browsere

Hej
Jeg har en PC (af ældre dato) med Windows 10.
Jeg har lige erfaret, at når jeg vil se udsendelser på dr.dk eller på
play.tv2.dk, ryger CPU under Ydeevne i joblisten hurtigt op
på 80 - 90 %. Det sker både i Google Chrome og i Mozilla Firefox
- begge browsere er opdaterede, og jeg har ingen  udvidelser installeret.
Jeg har deaktiveret hardware acceleration.
Jeg har ingen Chromecast eller lign. koblet til.
Er der noget jeg kan deaktivere i browserne eller i Windows et sted,
så browserne ikke bruger så meget CPU, eller er det mon bare sådan det er?

Jeg er i gang med at installere nedenstående opdatering til Windows.
Jeg ved ikke, om det kan hjælpe noget?

2019-09 Samlet opdatering til Windows 10 Version 1903 til x86-baserede systemer (KB4517211)

På forhånd tak.

/Martin
Avatar billede bas Forsker
02. oktober 2019 - 20:59 #1
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2019 - 08:06 #2
Mit bud er at cpu er for svag til at streame.  Jeg har selv et par gamle pc der har dette problem.
Avatar billede ejvindh Ekspert
03. oktober 2019 - 08:11 #3
Det kan også skyldes for lidt ram. Uanset, så kan det nogle gange lette på computerens arbejdsbelastning, hvis man skruer lidt ned for billedkvaliteten, når man streamer. Så er der ikke så mange data, der skal processeres.
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2019 - 11:35 #4
#1 slå hardware accleration til
#2 tv2play er SNOT langsomt
#3 måske er pc for svag
Avatar billede bas Forsker
03. oktober 2019 - 18:28 #5
Tak for jeres kommentarer.
Det kan sagtens være min PC der er for gammel og svag.
Jeg har overvejet at købe en lidt nyere og stærkere stationær PC f.eks fra refurb.dk.
Det må i så fald gerne være med SSD og en PC der ikke fylder så meget.
Måske kunne f.eks. HP ProDesk 600 G1 SFF eller lign. være et bud?
https://www.refurb.dk/p/hp-prodesk-600-g1-sff/87787
Jeg streamer som regel fra min telefon via Chromecast, men derfor kunne det måske være godt med en PC der har lidt mere overskud.
Avatar billede bas Forsker
03. oktober 2019 - 18:49 #6
Eller måske nedenstående.
Dell OptiPlex 7010 USFF
https://www.refurb.dk/p/dell-optiplex-7010-usff/86695
Avatar billede kurt54 Ekspert
03. oktober 2019 - 19:23 #7
jeg vil foretrække HPen  - bedre CPU og tilkøbe memory er stadig billigst.

128G SSD er ikke meget lager - en der er tilkøbspriserne ikke attraktive.